SPIS TREŚCI
Spis treści
Od Redakcji 9
Część I. Język
Bartosz Dondelewski: Inne dźwięki – inna tożsamość? Żywotność etnolektu a fala de Xálima przez pryzmat wartości i punktu widzenia zawartych w odróżniającej się mowie 13
Agnieszka Cierpich: Punkt widzenia Polaków zatrudnionych w korporacjach międzynarodowych 19
Anna Stopa-Piwowarczyk: Nad Sekwaną czy w Mieście Światła? Peryfraza – indywidualny czy kolektywny punkt widzenia 27
Kamila Midor: Żałoba widziana przez różne osoby. Analiza wybranych wypowiedzi na temat straty zawartych w filmie dokumentalnym The Gifts of Grief. Ujęcie kognitywne 33
Magdalena Król: Kategoria punktu widzenia a budowanie słownika modelu lingwistycznego na przykładzie Modelu Sens ↔ Tekst 41
Część II. Literatura: analizy formalne
Magdalena Krzemieniewska: Próba określenia punktu widzenia autora Chrystusa cierpiącego na podstawie analizy amalgamatów kognitywnych pojawiających się w pierwszej części dramatu 51
Ewelina Pytel: Fokalizacja zmysłowa – pożytki z pojęcia dla badania obrazu postaci innych kulturowo na przykładzie Spotkań włoskich Mariana Brandysa 59
Gabriel Borowski: Autonarracja perswazyjna: uwagi o powieści Dom Casmurro Machado de Assisa 67
Paulina Kwaśniewska-Urban: „Io non dico nulla”? Jak Pier Maria Rosso di San Secondo reżyseruje nasz punkt widzenia 75
Anna Soczawa: Pirandello – punkt widzenia 81
Karolina Pszczoła: Zideologizowany punkt widzenia (na przykładzie wiersza Mykoły Bażana W muzeum Lenina) 87
Zofia Ziemann: „Wulgarna służąca” czy „niebieskooka akolitka domu”? Męskie i kobiece spojrzenie na Adelę w interpretacjach prozy Brunona Schulza 93
Część III. Literatura: komparatystyka, przekład, interpretacje
Krystyna Strzebońska-Cichorz: Wewnątrz i na zewnątrz meduseld – punkt widzenia a definiowanie kategorii człowieczeństwa i potworności 103
Aleksandra Mrówka: Ziemska pielgrzymka ku zbawieniu. Poszukiwanie Świętego Graala przez rycerzy arturiańskich w utworze sir Thomasa Malorego Le Morte D’Arthur (Śmierć Artura) 109
Edyta Szczurek-Maksymiuk: „Czy nie miałam racji...?” Punkt widzenia narratora w Dopóki mamy twarze C.S. Lewisa 117
Joanna Wasiak: Subiektywizacja punktu widzenia oraz zagrożenie zamknięciem w koszmarze solipsyzmu w powieści G.K. Chestertona Człowiek, który był Czwartkiem. Koszmar 123
Anna Rój: Bóg i Szatan – kontrowersyjna wizja wiary chrześcijańskiej w Listach z Ziemi Marka Twaina 131
Dorota Malina: Okiem czy oczkiem – punkt widzenia w przekładzie literatury dla dzieci 139
Katarzyna Wąsala: Czy ptaszek na pewno był tylko jeden? Językowe wyznaczniki punktu widzenia w tekście poetyckim i jego przekładzie 147
Część IV. Analizy intermedialne
Marek Kucharski: Punkty widzenia Andy’ego Warhola i Fiodora Dostojewskiego w odniesieniu do wybranych malarskich motywów religijnych 157
Jolanta Kucharska: Dzieło literackie i jego filmowa adaptacja – problem narracji z zachowaniem tego samego punktu widzenia po zmianie medium 165
Anna Ottlik: Porównanie sposobów kreacji głównego bohatera powieści Pachnidło za pomocą technik narracyjnych użytych przez pisarza Patricka Süskinda i reżysera Toma Tykwera 171
Część V. Studia kulturowe
Dominik Dziedzic: Tekst literacki w perspektywie studiów nad homoseksualnością 179
Olga Bartosiewicz: Obraz kultury rumuńskiej początku XX wieku w wybranych esejach Beniamina Fundoianu 185
Piotr Borek: Dywersyfikacja punktów widzenia jako narzędzie służące pozornej obiektywizacji narracji 191
Agata Koszołko: Punkt widzenia ukryty w listowiu – Hagakure Yamamoto Tsunetomo i jego wizja „drogi wojownika” 197
Bibliografia 203
Indeks nazwisk 215