POMÓŻ SWOJEMU DZIECKU OSWOIĆ LĘK
Każde dziecko od czasu do czasu odczuwa niepokój – może bać się ciemności, obawiać nowej szkoły lub denerwować przed sprawdzianem. Kiedy jednak lęk przybiera zbyt intensywne formy, przeradzając się w ataki paniki, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne czy fobię społeczną, niejednokrotnie utrudnia prawidłowy rozwój dziecka. Autorzy książki pokazują, jak pomóc najmłodszym radzić sobie z tymi problemami.
Przedstawiony program pracy z dziećmi lękowymi opiera się na dowodach naukowych oraz narzędziach terapii poznawczo-behawioralnej (CBT). Pomaga on w prawidłowym rozpoznawaniu i werbalizowaniu lęku oraz radzeniu sobie z nim. Praktyczne ćwiczenia, skierowane zarówno do dzieci, jak i rodziców, pozwolą oswoić trudne sytuacje, a zaprezentowane techniki umożliwią odpowiednie reagowanie na nagłe ataki paniki. Metoda małych kroków obniża lęk do poziomu, na którym dziecko sobie z nim poradzi. Drugie wydanie tego bestsellerowego poradnika zostało uzupełnione o wyniki najnowszych badań dotyczących pracy z młodymi osobami z trudnościami w nauce, problemami zdrowotnymi czy niepełnosprawnością.
Lęk u dzieci to nieoceniona pomoc dla rodziców, opiekunów oraz specjalistów – psychoterapeutów, psychologów i pedagogów, którzy szukają skutecznych i pełnych współczucia metod. Ta książka pomoże przemienić lęk w siłę, pozwalając dzieciom cieszyć się pełnią życia.
To kompendium wiedzy na temat oryginalnego programu pracy nad redukcją lęku u dzieci zawiera opis symptomatologii lęku, wskazówki dotyczące jego rozpoznawania oraz momentu, w którym należy uznać go za problem wymagający interwencji. Czytelnicy mogą zapoznać się z podstawami programu Cool Kids, opartego na umiejętnościach poznawczo-behawioralnych, dzięki któremu dzieci i nastolatki, w tym również te w spektrum autyzmu, uczą się, jak lepiej radzić sobie z różnorodnymi lękami w okresie dzieciństwa. Poradnik ten pomaga również lepiej zrozumieć specyfikę psychologicznych zmian zachodzących w trakcie rozwoju dziecka, kiedy pojawiają się różnorodne lęki.
Prof. Bernadetta Izydorczyk (Instytut Psychologii, UJ)
Lęk u dzieci to klucz do zrozumienia emocji najmłodszych. Dzięki tej książce dowiesz się, skąd biorą się dziecięce lęki, jak się manifestują i co można zrobić, by im zaradzić. Autorzy, specjaliści w dziedzinie psychologii, dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując konkretne metody pracy z dziećmi. To obowiązkowa lektura dla każdego rodzica, nauczyciela i terapeuty, pragnących wesprzeć dzieci w budowaniu zdrowej psychiki.
Kasia Sawicka Rodzinne Puzzle
O Autorach
Ronald Rapee, PhD, jest profesorem Wydziału Psychologii Macquarie University w Sydney i dyrektorem tamtejszego Centre for Emotional Health. Był jednym z konsultantów pracujących przy klasyfikacji DSM-IV i DSM-5, a także członkiem komitetów doradczych organizacji krajowych oraz międzynarodowych. Stworzył Cool Kids – program terapeutyczny o dowiedzionej naukowo skuteczności, przeznaczony dla lękowych dzieci i nastolatków, wykorzystywany przez departamenty zdrowia, terapeutów i organizacje w ponad 30 krajach.
Ann Wignall, PhD, jest psycholożką kliniczną i dyrektorką wydziału zdrowia psychicznego dzieci w Northern Sydney Health Service. W 1995 roku założyła Child and Adolescent Anxiety Clinic przy Royal North Shore Hospital. Prowadzi krajowe programy szkoleniowe w zakresie terapii oraz wczesnej interwencji zaburzeń lękowych i depresji.
Susan Spence, PhD, psycholożka kliniczna i badaczka specjalizująca się w ocenie, prewencji i leczeniu lęków oraz depresji u dzieci i młodzieży. Jest emerytowaną profesorką Griffith University w Australii. Cieszy się międzynarodowym uznaniem, otrzymała wiele znaczących nagród za swój wkład w terapię zdrowia psychicznego młodzieży.
Vanessa Cobham, PhD, psycholożka kliniczna specjalizująca się w terapii lęku oraz stresu pourazowego u dzieci i młodzieży. Jest profesorką University of Queensland, pracuje w australijskim Child and Youth Mental Health Service.
Heidi Lyneham, PhD, jest psycholożką kliniczną i badaczką zajmującą się oceną i terapią trudności emocjonalnych u dzieci i rodzin. Pracuje jako dyrektorka kliniki w Centre for Emotional Health przy Macquarie University w Sydney.