Książka prezentuje wszechstronna analizę teatru młodzieży zarówno w aspekcie teoretycznym (…), praktycznym, przestrzennym (…), jak i czasowym (…). Publikacja wskazuje również na funkcję terapeutyczną teatru młodzieży, uzupełnia wiedzę o teatroterapii, wpisanej w perspektywę arteterapii. Kierunkowskaz badawczy ustawiono na działania mogące służyć wychowaniu na obszarze teatru młodzieżowego, niemniej sprawa funkcji tego teatru pozostaje otwarta.(…)
Autorka w sposób przejrzysty określa problematykę teoretyczną i praktyki teatralne, z uwzględnieniem aspektu tradycji teatru młodzieży. Obserwacje badawcze zostały przedstawione na podstawie obszernego materiału zebranego wśród współczesnych krakowskich scen młodzieżowych (istnieje ich ponad osiemdziesiąt).
Niniejsza publikacja jest interesującą lekturą dla pedagogów-naukowców badających zagadnienia pedagogiki kultury, jak również estetyków-wychowawców uprawiających wychowanie estetyczne poprzez formy teatralne. Książka ma szansę stać się przyczynkiem do badań kulturoznawczych w dziedzinie wychowania teatralnego, teatralnego teatralnego także wpisać się w szeroki nurt wychowania przez sztukę.
(Z recenzji dr. hab. Bogusława Żurakowskiego, prof. UJ)
Joanna Olszewska-Gniadek, absolwentka pedagogiki na Wydziale Filozoficznym UJ, jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Pracuje jako asystent w Zakładzie Pedagogiki Społecznej i Andragogiki Instytutu Pedagogiki na macierzystej uczelni. Jej dorobek naukowy dotyczy teorii i praktyki wychowania młodzieży przez sztukę, a szczególnie przez teatr. Temu zagadnieniu są poświęcone jej praca magisterska i rozprawa doktorska oraz wiele artykułów opublikowanych przez znaczące wydawnictwa naukowe. Najważniejsze z nich to:
Wychowanie przez teatr (w świetle badań Teatru Ludowego w Krakowie);
Wychowanie przez sztukę dramy w świetle badań „Studia Improwizacji”;
Animator teatralny – założenia, rzeczywistość, prognozy (w świetle badan młodzieżowych grup teatralnych na terenie Krakowa).
KSIĄŻKA DOSTĘPNA W WERSJI ELEKTRONICZNEJ: |
|