SPIS TREŚCI
Uwertura – introdukcja 7
WSTĘPNE ROZMYŚLANIA - CZYLI JAK DO TEGO DOSZŁO
Dramaturgia i metadramatyczność 17
Romantyczna niewinność (i jej skutki) 18
Nowocześni i… 22
…bardziej nowocześni 25
Powrót, dalsze kroki 28
„Meta” 32
Autor? Podmiot? 37
O didaskaliach (na stronie) 43
Didaskalia skuteczne 43
Didaskalia upodmiotowione 45
Didaskalia – czyj to głos? 47
Didaskalia – czyj to świat? 48
Autor jako postać 50
OGÓLNE ROZPOZNANIA - CZYLI O CO W TYM CHODZI
Metoda Schaeffera 57
Język, dialog, mowa 62
Postać, aktor, autor – osoba 69
Kompozycja, lektura, wykonanie 76
Rzeczywistość i „rzeczywistość” 84
Sztuka robienia sztuki 91
Interpretacje (z dygresjami) 107
Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego (1963) 108
Scenariusz dla trzech aktorów (1970) . 114
Audiencja I (dla aktora, 1963) 116
Audiencja II (dla aktora, 1964) 120
Audiencja III (Raj Eskimosów, 1964) 123
Audiencja IV (dla aktora, 1964) 124
Audiencja V (dla aktora, 1964) 124
Kwartet dla czterech aktorów (1966) 124
Aktor (sztuka w 22 scenach, 1989–1990) 148
Próby (sztuka w 19 scenach, 1989–1990) 154
Demon teatru, czyli mniejsza o to (sztuka w 15 scenach, 1997–1998). 171
Kaczo (metawariacje, collage teatralny dla dwóch aktorów i aktorki, 1987) 180
Tutam (sztuka w 19 scenach dla aktora i aktorki, 1991) 184
Spacery po parku (sztuka w 12 scenach, 1996–1998) 188
Odwet (sztuka w 12 scenach, 1990–1991) 194
DYGRESYJNE REFLEKSJE - CZYLI CO Z TEGO WYNIKA
Metakonwencja. Uwagi o uważności 203
Metadramat. Świadomość uświadomiona 209
Dramat i muzyka. Komponowanie per analogiam 229
Dramatyzacja teatralizacji. Polityczne konsekwencje 245
Dramat aktora. Mit Fausta 259
Dramat performansu. Przeżywanie życia, rozgrywanie gry 267
Czysta forma, pusta kompozycja 277
Bibliografi a (wykorzystana) 283
Bibliografi a utworów Bogusława Schaeffera 289