SPIS TREŚCI
Wstęp (Janina Kostkiewicz)
Rozdział 1. Życie i dzieło Andrzeja Niesiołowskiego (Janina Kostkiewicz)
1.1. Przedstawiciel pokolenia wielkiej miłości Ojczyzny
1.2. Życie, studia, praca, rodzina – wojenna zagłada
1.3. Twórczość naukowa i działalność społeczna
1.3.1. Młodzieńczy program pracy społeczno-wychowawczej
1.3.2. Praca naukowa i publicystyczna
1.3.3. Człowiek czynu – działalność społeczna i polityczna
1.3.4. Rękopisy z oflagów
Rozdział 2. Pedagogika humanizmu społecznego jako „zobowiązanie do osobowego rozwoju”
2.1. Humanizm pedagogiki Andrzeja Niesiołowskiego – cechy charakterystyczne (Janina Kostkiewicz)
2.2. Między pedagogiką kultury a pedagogiką personalistyczną (Janina Kostkiewicz)
2.2.1. Pedagogika kultury: praca oświatowa jako autorska koncepcja „podniesienia” narodu po zaborach
a) Formy i metody pracy oświatowej na rzecz rozwoju kulturalnego
b) Koncepcja kół oświatowo-wychowawczych
2.3. Personalizm jako: postawa i metoda działania, „narzędzie naprawy” kultury i losów cywilizacji, antyteza epoki totalitaryzmów (Janina Kostkiewicz)
2.4. Propersonalistyczne aspekty pedagogiki i wychowania
2.4.1. Ideał wychowania „nowego człowieka” − założenia i pedagogiczne środki realizacji (Dominika Jagielska)
2.4.2. Ideologia wychowawcza – próba zmiany znaczeń (Janina Kostkiewicz)
a) Zasadność podejmowania zagadnienia ideologii wychowawczej na gruncie pedagogiki
b) Geneza i podstawowe właściwości ideologii w ujęciu Andrzeja Niesiołowskiego
2.4.3. Pojęcie, funkcje i struktura ideologii w koncepcji Andrzeja Niesiołowskiego (Dominika Jagielska)
2.4.4. Katolicka ideologia wychowawcza (Dominika Jagielska)
a) Religia a ideologia w koncepcji Andrzeja Niesiołowskiego
b) Struktura i założenia katolickiej ideologii wychowawczej
Rozdział 3. Pedagogika społecznego humanizmu jako „zaangażowanie w przebudowę struktur życia społecznego”
3.1. Wychowanie do życia w społeczeństwie i dla społeczeństwa (Dominika Jagielska)
3.1.1. Kultura społeczna i naród jako fundamenty wychowania społecznego
a) Kultura społeczna i jej znaczenie wychowawcze
b) Naród jako nośnik kultury społecznej
3.1.2. Wychowanie społeczne – założenia, cele, metody realizacji
3.1.3. Kondycja rodziny i jej rola w wychowaniu do życia w społeczeństwie i dla społeczeństwa
3.1.4. Znaczenie oświaty dla rozwoju społeczeństwa – dlaczego niemożliwa jest oświata neutralna światopoglądowo?
3.2. Sprawiedliwość społeczna w pismach Andrzeja Niesiołowskiego (Dominika Jagielska)
3.2.1. Kwestia robotnicza i chrześcijański program społeczny
3.2.2. Sytuacja polskiej wsi. Bieda i bezrobocie a problem reagraryzacji
3.2.3. Inne problemy ówczesnego społeczeństwa i propozycje ich rozwiązania w piśmiennictwie Andrzeja Niesiołowskiego
3.3. Humanizm społeczny w pedagogicznym myśleniu o reformie struktur społecznych – idea i rola organizacji (Janina Kostkiewicz)
Zakończenie (Dominika Jagielska)
Bibliografia (Dominika Jagielska, Janina Kostkiewicz)
Bibliografia prac Andrzeja Niesiołowskiego
Opracowania i literatura uzupełniająca
Załączniki
Wybór pism
Andrzej Niesiołowski − Problemat konsumenta kulturalnego i polityki kulturalnej (wybór i opracowanie Dominika Jagielska)
Andrzej Niesiołowski − Metody realizacji wychowania społecznego (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)
Andrzej Niesiołowski − Założenia aksjologiczne katolickiej ideologii wychowawczej (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)
Andrzej Niesiołowski − [Recenzja]: Ludwik Chmaj: Kierunki i prądy pedagogiki współczesnej, „Nasza Księgarnia”. Warszawa 1958, s. 752 (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)
Dokumenty z życia i pracy Andrzeja Niesiołowskiego (pozyskanie – Janina Kostkiewicz)
Dyplom nauczyciela szkół średnich
Podanie o wszczęcie przewodu habilitacyjnego
Fragmenty korespondencji w sprawie rękopisów z oflagu
Fotografie