SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE 9
ROZDZIAŁ 1
KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA – ZARYS PROBLEMATYKI 17
1.1. Pojęcie oraz istota konkurencji i konkurencyjności przedsiębiorstwa . 17
1.2. Ewolucja teorii konkurencji przedsiębiorstwa – główne nurty naukowe 27
1.2.1. Nurt pozycjonowania . 44
1.2.2. Nurt zasobowy . 47
1.2.3. Koncepcja eklektyczna 51
1.2.4. Koncepcja zrównoważonej, długookresowej konkurencyjności przedsiębiorstwa 57
1.3. Rodzaje konkurencji a działania konkurencyjne przedsiębiorstwa . 60
1.4. Wymiary konkurencyjności przedsiębiorstwa – próba konceptualizacji 73
1.4.1. Potencjał konkurencyjny . 76
1.4.2. Strategie konkurowania, w tym instrumenty konkurowania 82
1.4.3. Przewaga konkurencyjna . 91
1.4.4. Pozycja konkurencyjna 97
ROZDZIAŁ 2
PRZEWAGA KONKURENCYJNA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEJ ŹRÓDŁA – ASPEKT TEORETYCZNY 103
2.1. Ewolucja koncepcji dotyczących osiągania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo w teorii zarządzania strategicznego . 103
2.2. Źródła i czynniki kreowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 115
2.2.1. Wewnętrzne źródła i czynniki kreowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 124
2.2.2. Zewnętrzne źródła i czynniki kreowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 130
2.3. Zagadnienie trwałości przewagi konkurencyjnej wobec zmienności jej źródeł w czasie . 138
2.4. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa a sektor jego działalności oraz zmiany koniunktury gospodarczej – relacje i zależności 146
ROZDZIAŁ 3
ZAŁOŻENIA KONCEPCYJNO-METODYCZNE PRACY BADAWCZEJ 151
3.1. Cel i zakres badań empirycznych 151
3.2. Hipotezy badawcze 152
3.3. Zakres przedmiotowy i podmiotowy badania . 153
Uzasadnienie wyboru tematyki i zakresu pracy 154
3.4. Koncepcja i uwagi metodyczne pracy badawczej . 154
3.5. Kryteria i dobór obiektów badawczych . 157
3.6. Metody, techniki i narzędzia badawcze . 160
ROZDZIAŁ 4
KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW SEKTORA MŚP PRODUKUJĄCYCH W POLSCE. ANALIZA RAPORTÓW I OPRACOWAŃ STATYSTYCZNYCH . 167
4.1. Uwarunkowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw w Polsce w latach 2008–2018 . 167
4.1.1. Uwarunkowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw w Polsce w okresie globalnego kryzysu ekonomicznego 174
4.1.2. Uwarunkowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw w Polsce w okresie po ustąpieniu globalnego kryzysu ekonomicznego 187
4.2. Sektor MŚP – charakterystyka ilościowa i jakościowa przedsiębiorstw 199
4.3. Sektor MŚP a sektor dużych przedsiębiorstw (DP) – zależności i zróżnicowania 211
4.4. Analiza wybranych raportów i opracowań statystycznych w zakresie konkurencyjności przedsiębiorstw sektora MŚP produkujących meble w Polsce w latach 2008–2020 225
ROZDZIAŁ 5
WYNIKI WŁASNYCH BADAŃ EMPIRYCZNYCH W ZAKRESIE ŹRÓDEŁ UZYSKANEJ I PROSPEKTYWNEJ PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ W PRZEDSIĘBIORSTWACH SEKTORA MŚP PRODUKUJĄCYCH MEBLE W POLSCE 241
5.1. Źródła uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce według klas ich wielkości . 244
5.2. Źródła uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce według kryterium czasowego . 259
5.3. Źródła uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw sektora MŚP według kryterium miejsca prowadzenia działalności gospodarczej . 286
5.4. Źródła uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce według kryterium rynków zbytu ich produktów 313
5.5. Analiza źródeł uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce . 339
PODSUMOWANIE I WNIOSKI KOŃCOWE 375
BIBLIOGRAFIA 387
SPIS TABEL . 411
SPIS RYSUNKÓW . 415
SPIS WYKRESÓW . 417
INDEKS OSÓB . 421