Seria wydawnicza Polska Myśl Pedagogiczna prezentuje badania zarówno historycznej, jak i współczesnej myśli pedagogicznej, uwzględniające jej źródła i konteksty filozoficzne, religijne, społeczne, polityczne, a także inne o charakterze kulturowym. Inicjatywa jej powołania wynika z przekonania, że rodzima myśl pedagogiczna nie znajdowała – najczęściej wskutek sytuacji dziejowej – sprzyjających warunków do zaistnienia w praktyce pedagogicznej. Nie znalazła też adekwatnego dla jej wartości miejsca w europejskim, a nawet krajowym dyskursie naukowym. Spora część tej myśli jawiła się w różnych okresach dziejów Polski jako niepożądana. Wiele czynników powodowało, że nie dostrzegano jej nowatorstwa i atrakcyjności. Bieg dziejów spychał ją na margines pedagogiki uprawianej w kraju, dając tutaj preferencje wpływom wynikającym z aktualnej sytuacji politycznej. Marginalizacja myśli rodzimej dokonywała się przez przyjmowanie sugerowanych kompleksów, stereotypów, obcych racji i wzorców. Zadaniem serii jest rekonstrukcja zapomnianych treści polskiej myśli pedagogicznej, głębsza jej eksploracja, współczesna diagnoza jej wartości i znaczenia w dziejach rozwoju europejskiego humanizmu oraz naszej narodowej tożsamości.