SPIS TREŚCI
Spis treści
PRZEDMOWA 7
1. JAWNE I UTAJONE FORMY PAMIĘCI I UCZENIA SIĘ 9
1.1. Historyczne ujęcie problematyki odrębnych systemów pamięci 9
1.2. Jawne uczenie się 11
1.3. Utajone uczenie się 12
2. JĄDRA PODSTAWY 17
2.1. Budowa, połączenia i funkcje jąder podstawy 17
2.1.1. Rola jąder podstawy w uczeniu się i kontroli złożonych planów ruchowych 20
2.1.2. Pozamotoryczne funkcje jąder podstawy 20
2.2. Schorzenia, w których dochodzi do zaburzeń funkcjonowania jąder podstawy 23
2.2.1. Choroba Huntingtona 23
Mózgowe podłoże choroby 24
Objawy choroby 24
Leczenie 26
2.2.2. Zespół Gilles’a de la Tourette’a 27
Mózgowe podłoże choroby 27
Objawy choroby 27
Leczenie 29
2.2.3. Choroba Parkinsona 30
Mózgowe podłoże choroby 30
Objawy choroby 31
Leczenie 38
2.3. Rola jąder podstawy w pamięci i uczeniu się zwierząt 40
3. BADANIA NAD MÓZGOWYMI PODSTAWAMI UTAJONEGO UCZENIA SIĘ 45
3.1. Zadania stosowane w badaniach nad utajonym uczeniem się 45
3.2. Badania neuroobrazowania 49
3.3. Utajone uczenie się u chorych z uszkodzeniami struktur mózgowych – przegląd badań 51
3.3.1. Uczenie się złożonych umiejętności motorycznych i percepcyjno-motorycznych u pacjentów z uszkodzeniami jąder podstawy 51
3.3.2. Utajone uczenie się bez komponentu motorycznego 55
4. EMPIRYCZNA WERYFIKACJA PROBLEMU BADAWCZEGO 59
4.1. Problem badawczy 59
4.2. Osoby badane 60
4.3. Procedury eksperymentalne 61
4.3.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru” 61
4.3.2. Zadanie „gra hazardowa” 63
4.3.3. Zadanie „przewidywanie pogody” 63
4.4. Hipotezy badawcze 66
4.5. Analiza statystyczna 66
4.6. Wyniki 68
4.6.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru” 68
4.6.2. Zadanie „gra hazardowa” 69
4.6.3. Zadanie „przewidywanie pogody” 70
4.7. Dyskusja wyników 72
Literatura cytowana 79
Wykaz rycin 95
Streszczenie 97