Słowo wstępne„Archeologiczna manufaktura” 19Telemach i Sokrates 19
Rzeczownikowość versus czasownikowość kultury 22
Bohaterowie – fakty ikoniczne 24
Kultura
chōros i kultura
diakrisis 27
Timeo Danaos et dona ferentes 30
Eikotopie 33
Rozdział IPrzygodność i polimatia. Humanistyczne konteksty badań nad rzeczami i obrazami 411.1. Obrazy i rzeczy jako figury zmienności ludzkiego sposobu myślenia 41
1.2. Trudna (nie)zależność obrazu w połowie XX wieku 44
1.2.1. Perspektywa psychologiczna 45
1.2.2. Perspektywa fenomenologiczno-hermeneutyczna 46
1.2.3. Perspektywa strukturalno-semiotyczna 49
1.3. Perspektywa postmodernistyczna. „
Il n’y a pas de hors-texte” („nie ma poza-tekstu”)? 57
1.3.1. Trudny powrót z krainy języka 57
1.3.2. Powrót do aisthēsis 58
1.3.3. Zwrot ku oralności – ożywienie obrazu 63
1.4. Zmiany w badaniach nad sztuką i kulturą grecką 65
1.5. Zwrot kulturowy i studia kulturowe 70
1.6. Multikulturalizm oraz studia postkolonialne 73
1.7. Hermeneutyka radykalna 75
1.8. Poetyka powidoku – zwrot obrazowy i pozorna ikonofilia końca XX wieku 76
1.9. Transdyscyplinarne pasaże 79
1.10. Afekty – zwrot empatyczny 83
1.11. Na skraju antropocenu. Posthumanizm i powrót do materialnego świata 85
1.11.1. Zwrot performatywny i zwrot ku rzeczom 85
1.11.2. Zwrot bioegalitarny i myśl nomadyczna 89
1.11.3. Postmedialność i biotechnologos 92
1.11.4. Teorie niereprezentacjonistyczne 95
1.11.5. Czas technologów – obrazy a sztuka generatywna i technoscience 97
Rozdział II„Argos patrzący tysiącami oczu”. Nastawienie krytyczne i analiza multiwektorowa 103Rozdział IIIMożliwość obrazu: tropiąc „nic” pod pozorną ciągłością sensu 119
3.1. Myślenie zaimkiem 119
3.2. Ślady po nacięciach 123
3.3. Fakt ikoniczny jako zespół mikrotemporalności 130
3.4. „W przyszłość wkraczamy tyłem”. Ponowoczesność jako szansa na przybliżenie statusu faktów ikonicznych w kulturze
chōros 133
3.4.1. Styczne – człowiek między opowieściami 136
3.5. Zmysł udziału i polienergidalny model obrazu 140
Rozdział IVKulturowa praca widzenia 1474.1. Redukcja wizualna – od kiedy Grecy widzą obrazy? 147
4.2. Od θαῦμα ἰδέσθαι do κάλον θέαμα 157
4.2.1. Podziwianie a rozpoznanie 159
4.3. Kinezyka i proksemika w procesie wzrokowej percepcji faktów ikonicznych 165
4.3.1. Kinezyka – widzenie w perspektywie afordancji i ekologiczna optyka immersji 167
Performatywność, gestyczność i interaktywność widzenia jako mikrotemporalne elementy funkcjonowania artefaktów 171
4.3.2. Proksemika 177
„Miejsce, czyli przestrzeń 179
Przestrzeń w perspektywie fenomenologii 184
Politopie – archaiczna poetyka wielomiejsca 187
Przestrzenność faktu ikonicznego a przestrzeń w obrazie 193
Metafizyczny model pola widzenia: uwidocznienie jako zasadzka 196
4.4. Ikoniczne realizacje problematyzujące pierwotną przestrzenność, ruchomość oraz widzenie 200
4.4.1. Realizacje okresu archaicznego 200
Przestrzeń jako wymierzony wzór i ornament 200
Trójnogi i amfora z Eleusis 202
Reliefowe pitosy i eksperymenty z trójwymiarową percepcją przestrzeni 212
4.4.2. Realizacje okresu klasycznego – sąd Parysa 220
Czasoprzestrzeń 223
Uroczysko Acheloosa i nimf – chōros Ateny 226
Widzialne i ukryte – układ spojrzeń i konstrukcja pola wizualnego 228
Społeczny wymiar wizualności 230
Kobieca paideia 230
Męskie i kobiece 232
4.5. Fakt ikoniczny jako zbliżenie 233
Rozdział VEikonomia jako element kulturowej mentalité świata greckiego 2395.1. Gry i praktyki społeczne 239
5.2. Narzędziowość – świat „rzeczy pod ręką 252
5.3. Wymiana jako podstawa gier i praktyk eikonomicznych w kulturze
chōros oraz kulturze
diakrisis 261
5.3.1. Z rąk do rąk 261
5.3.2. „Znak nam mówi 267
5.3.3. Logomachia – obraz wymieniany słowem 275
Rozdział VIMedialne ciała. Fakty ikoniczne w świetle wybranych nazw rzeczy i praktyk eikonomicznych 283
6.1. Świat nowych mediów 283
6.2. Ikoniczne modalności w świetle wybranych nazw artefaktów 286
6.2.1. Nazwy faktów ikonicznych z podziałem na grupy oraz klasy rzeczy 286
6.3. Kulturowe konfiguracje i wymienność nazw 307
6.3.1. Agalmata, kouroi oraz korai 308
6.3.2. Andriantes i eikones 312
6.3.3. Akrothinia – archaiczny pierwowzór jako forma tabu 315
6.3.4. Archetyp i artefakt 316
6.3.5. „Posągi niechodzące” – kolossoi jako ikoniczne narzędzia działań rytualnych 321
6.3.6. Daidaleia versus daidala 325
6.4. Medialne ciała jako element praktyk społeczno-eikonomicznych 328
6.4.1. Wytwarzanie artefaktów w perspektywie ikoniczności rzeczy – τὰ γεγραμμένα καὶ τὰ τετυπωμένα 328
Odciskanie, wylepianie, działanie ostrym narzędziem – „Niosę ci te nowatorskie zabawki, / siekierą i młotem właśnie zrobione 328
Smarowanie, mazanie, plamienie 333
6.4.2. Poikilia, synestezja i transmedialność – działanie ostrym kolorem i zapachem 337
6.4.3. Składanie, przechowywanie, ofiarowanie, darowanie, wymiana i upamiętnianie 344
6.4.4. Upodobnianie, zrównywanie, reprodukowanie i naśladowanie 347
6.4.5. Wzbudzanie reakcji emocjonalnej 364
6.4.6. Mówienie i świadomość istnienia: „jestem posąg” 375
6.5. Ikoniczne realizacje problematyzujące medialny status faktów ikonicznych 382
6.5.1. Realizacje związane z ofiarowaniem, wymianą i upamiętnianiem 382
6.5.2. Realizacje związane z upodobnianiem, metamorfozą, synestezją i poikilią 387
Dzban i amfora z metamorfozą – upodobnienie pod wpływem ostrych bodźców zapachowych 390
Rozdział VIIPlemię żywych i plemię martwych. Demokratyzacja faktów ikonicznych w kulturze diakrisis 401
7.1. Estetyzujące spojrzenie 401
7.2. Rzeczy o ludzkim obliczu – antropomorfizacja jako podstawowa praktyka eikonomiczna okresu klasycznego 420
7.3. Czas esencjalistów – intelektualne podłoże przemian w sferze wytwórczości o charakterze ikonicznym 430
7.4. Czas obrazów – „
statuae atque imagines multis modis” 435
Rozdział VIIISemiurgie. Fakty ikoniczne jako fakty znaczące w perspektywie kulturowych gier i praktyk wymiany 447
8.1. Spektakl sensu i brzęczące sygnifikanty 447
8.2. Nastawienie krytyczne epoki Eurypidesa 452
8.3. Urządzenie obrazowe – obraz jako autoikona i mēchanē 456
8.3.1. Pudełko obrazu – obraz jako forma realizacji doświadczenia przestrzennego 459
8.4.
Modi właściwości i niewłaściwości 470
8.5. Mechanizmy sygnifikacji 479
8.5.1. Mechanizm homogeniczny – relacja συμβάλλω: zestawienie (συνίημι) i powielanie (μίμησις) 481
8.5.2. Mechanizm heterogeniczny – relacja διαβάλλω i otwieranie (ἀνοίγνυμι) 486
8.5.3. Mechanizm transgresyjny – wtargnięcie (εἰσβάλλω) i przesunięcie (μεταβάλλω) 487
8.6. Strategie sygnifikacji 490
8.6.1. Strategia zmysłowo-emocjonalna 490
8.6.2. Strategia czynnościowo-technologiczna 491
8.6.3. Strategia narracyjna 492
8.6.4. Strategia mimetyczna 492
8.6.5. Strategia retoryczna 495
8.7. Metafigury 496
8.7.1. Sfinga i penetracja 496
8.7.2.
Ainigma i narracja genealogiczna 502
8.7.3. Minotaur –
crudelis amor i zła reprodukcja 505
PosłowieSmocze zęby. Od reprezentacji do magicznych stanów rzeczy 517Płaskie i
zgeologizowane 517
Postscriptum 529
Bibliografia 531
Indeks nazwisk 587