SPIS TREŚCI
Wstęp 7
Rozdział I. Istota potrzeb i potrzeb poznawczych człowieka – ustalenia terminologiczne 13
1. Rozumienie potrzeb człowieka 13
2. Wybrane koncepcje i klasyfikacje ludzkich potrzeb 16
3. Potrzeby poznawcze i ich miejsce w wybranych teoriach potrzeb 20
Rozdział II. Aktywność poznawcza współczesnego nauczyciela 27
1. Potrzeba aktywności poznawczej nauczycieli 27
2. Aktywność poznawcza i zdobywanie wiedzy jako ważne zadania nauczyciela 36
Rozdział III. Kompetencje nauczyciela XXI wieku 45
1. Kompetencje w zakresie wiedzy ogólnej 50
2. Kompetencje poznawcze 54
3. Kompetencje badawcze, twórcze, innowacyjne 62
4. Kompetencje pedagogiczne 67
5. Kompetencje metodyczne 71
6. Kompetencje filozoficzne (w tym kompetencje etyczne) 73
7. Inne obszary postulowanych kompetencji współczesnego nauczyciela 77
Rozdział IV. Metodologia badań własnych 85
1. Problematyka badań 85
2. Zmienne i wskaźniki 86
3. Metody i narzędzia badawcze 87
4. Miejsce i czas badań 92
5. Charakterystyka badanych osób 93
6. Organizacja i przebieg badań 95
7. Charakterystyka zgromadzonego materiału 96
6 Poznawcze potrzeby nauczycieli
Rozdział V. Potrzeby poznawcze nauczycieli w świetle analizy wyników badań własnych 97
1. Stan potrzeb poznawczych nauczycieli 98
1.1. Poziom odczuwania przez nauczycieli potrzeb poznawczych 98
1.2. Dziedziny wiedzy związane z potrzebami poznawczymi nauczycieli 99
1.3. Uwarunkowania stanu potrzeb poznawczych nauczycieli 104
2. Kształtowanie potrzeb poznawczych nauczycieli 108
2.1. Motywy podejmowania aktywności poznawczej 108
2.2. Korzyści dostrzegane przez nauczycieli w zaspokajaniu własnych potrzeb poznawczych 111
2.3. Sposoby kształtowania potrzeb poznawczych nauczycieli przez instytucje doskonalenia zawodowego 114
3. Zaspokajanie potrzeb poznawczych nauczycieli 123
3.1. Aktywność poznawcza nauczycieli 123
3.2. Sposoby zaspokajania potrzeb poznawczych przez nauczycieli 126
3.3. Uwarunkowania zaspokajania potrzeb poznawczych przez nauczycieli 131
4. Możliwości efektywniejszego kształtowania i zaspokajania potrzeb poznawczych nauczycieli 136
Uogólnienia i wnioski z badań 145
Aneksy 161
Bibliografia 175
Summary 185