Książka przedstawia współczesnego nauczyciela w świetle wyzwań stawianych mu przez społeczeństwo wiedzy oraz wobec nowego zestawu kompetencji zawodowych, wśród których ważne miejsce zajmują kompetencje poznawcze. Autor dzieli się z Czytelnikami analizą wyników przeprowadzonych przez siebie badań na temat potrzeb poznawczych nauczycieli (m.in. potrzeb w zakresie wiedzy pedagogicznej, wiedzy psychologicznej, wiedzy metodycznej, wiedzy dotyczącej kultury oraz technologii informacyjnych), w szczególności stanu tych potrzeb, uwarunkowań ich kształtowania oraz zaspokajania.
Nieustanna troska o nauczyciela jest troską o edukację, a tym samym o stan społeczeństwa i państwa. Czuwanie nad procesami kształcenia i zawodowym funkcjonowaniem nauczycieli należy do podstawowych powinności i zadań nauk pedagogicznych oraz społecznych i państwowych instytucji odpowiedzialnych za stan oświaty i przyszłość kraju.
Poznawcze właściwości nauczycieli z pewnością dotyczą węzłowych problemów wskazanego kręgu spraw, a recenzowaną pracę każą uznać za trafne i udane przedsięwzięcie naukowo-badawcze i wydawnicze.
Z recenzji prof. dra hab. Wojciecha Kojsa
Autor jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Zakładzie Pedagogiki Ogólnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi poszukiwania badawcze w obszarze pedagogiki ogólnej, metodologii badań pedagogicznych, pedeutologii oraz animacji społeczno-kulturowej.