SPIS TREŚCI
Spis treści
Wstęp 7
1. Koncepcja ruchów odnowy muzułmańskiej – wprowadzenie 13
1.1. Koncepcje odnowy w myśli islamu 13
1.2. Kwestia terminologii 17
1.3. O idei muzułmańskiego protestantyzmu 18
1.4. Charakterystyka ruchów odnowy w kontekście historycznym 22
1.5. Dyskurs odnowy myśli politycznej islamu i rola publikacji religijnych w dyskusji 38
2. Muḥammad Asad – konwertyta i myśliciel 41
2.1. Podróż do islamu – podteksty konwersji Asada 41
2.2. O duchowej przemianie 48
2.3. Muḥammad Asad a kontekst odnowy 54
2.4. Ludzie na skraju. O intelektualnym zaangażowaniu zachodnich muzułmanów 64
3. Muzułmanie na rozdrożu 67
3.1. Stan gminy muzułmańskiej 67
3.2. Asad a dekadencja społeczeństw zachodnich 69
3.3. Harmonia w islamie jako jeden z paradygmatów religii 75
3.4. Miejsce islamu w społeczeństwie muzułmańskim 78
3.5. Upadek społeczeństw muzułmańskich 80
3.6. Cywilizacja rzeczy jako krytyka materializmu 86
3.7. Problem naśladownictwa i jurysprudencji 95
3.8. Muḥammad Asad i jego propozycja reform 101
3.8. Kwestia edukacji 115
4. Asad i koncepcja państwa muzułmańskiego 117
4.1. Zachodni chaos i poszukiwanie wartości 117
4.2. Dlaczego potrzebujemy państwa muzułmańskiego? 118
4.3. Czym jest państwo muzułmańskie? 119
4.4. Cele państwa muzułmańskiego i zasady nim rządzące 126
4.5. Szariat jako podstawa ustawodawstwa 132
4.6. Obywatele państwa muzułmańskiego 133
4.7. Krytyka koncepcji państwa muzułmańskiego według Muḥammada Asada 136
5. Egzegeza Świętej Księgi 139
5.1. O idei interpretowania Koranu 139
5.2. The Message of The Qur’an jako przekład Koranu dla „ludzi, którzy myślą” 143
5.3. Język tłumaczenia Asada 148
5.4. Alegoryczny przekład Koranu Muḥammada Asada 157
5.5. Interpretacje cudów 161
Podsumowanie 165
Muḥammad Asad jako człowiek pogranicza 165
Muḥammad Asad jako autor muzułmańskiego środka 169
Bibliografia 175