Bohaterem tej książki jest Niepokój, który, wcielając się w rozmaite postacie doby modernizmu lub przebierając się za swoich, niekiedy odległych, przodków lub nawet potomków, próbuje spotkać na swojej drodze Nowoczesność. Ta jednak nieustannie ucieka mu z pola widzenia – jak Achillesowi wymykał się żółw. Jednocześnie nie daje o sobie zapomnieć, kusząc wizją doskonałej rozmowy i niezapomnianych doświadczeń. Nasz bohater czuje się więc nieswojo, zawsze nie na miejscu, ale podskórnie wie, że nie potrafi inaczej – nie może się zatrzymać w bezpiecznym miejscu albo wrócić do domowego zacisza.
Gdyby dał sobie spokój z całą tą bezsensowną gonitwą, przestałby istnieć, a wraz z nim znikłaby opowieść…
Nowoczesny podmiot, prezentujący się innym i samemu sobie jako „podmiot pewny siebie” (wedle celnego określenia Jeana Beaufreta), podszyty jest nieusuwalnym niepokojem, który w tym samym stopniu stanowi energetyzujący bodziec do działania oraz nieustających poszukiwań, co blokuje możliwość osiągnięcia zaplanowanych (niekiedy utopijnych) celów i satysfakcji z własnych (nie)dokonań. Brejnak rozwija tę myśl, pokazując intrygująco, ale i przekonująco, jak ponad chronologią historycznoliterackich wydarzeń, poza odrębnościami literackich prądów, kierunków i poetyk nowoczesności, a także pomimo granic między odmiennościami sztuk, kultur, wiedzy, zawiązuje się i rozpościera „tkanka” niepokoju, którą przeniknięte jest doświadczenie nowoczesne.
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza
Ta książka pod wieloma względami przypomina znakomite dzieło Reinharda Kuhna The Demon of Noontide. Ennui in Western Literature – chodzi mi głównie o tematyczne ujęcie problemu, skalę referencji tekstowych, szerokie spojrzenie na analizowane zagadnienie, syntetyczność koncepcji, ale też o sposób prowadzenia narracji, która zarówno wciąga, jak i niepokoi czytelnika.
Z recenzji prof. dra hab. Adama Dziadka
Sebastian Brejnak (ur. 1994 w Ostrowi Mazowieckiej) – doktorant kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, poeta (tomik Kodeina w almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2017), wokalista, autor muzyki i tekstów (Bluebird, Apple Fields), chórzysta i solista (KChA, Camerata Jagellonica). Laureat XXIV edycji Konkursu Prac Magisterskich im. Jana Józefa Lipskiego; wyróżniony w XIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Jacka Bierezina. Publikował m.in. w „Ruchu Literackim”, „Kontekstach Kultury”, „Kontencie”.