SPIS TREŚCI
Spis treści
Przedmowa 9
Wstęp 11
Rozdział I. Wybrane aspekty zarządzania kompetencjami 13
1.1. Kompetencje w nauce o zarządzaniu zasobami ludzkimi 13
1.2. Podstawowe pojęcia i definicje kompetencji 15
1.2.1. Definicje kompetencji 15
1.2.2. Pojęcie kompetencji 16
1.3. Typologia kompetencji 18
1.4. Zarządzanie kompetencjami 21
1.4.1. Zarządzanie kompetencjami organizacji 24
1.4.2. Zarządzanie kompetencjami indywidualnymi 27
1.5. Doskonalenie kompetencji przez organizacje i pracowników 31
Rozdział II. Znaczenie instytucji edukacyjnych, samorządowych, administracji publicznej oraz przedsiębiorstw w procesie doskonalenia kompetencji indywidualnych 37
2.1.Funkcjonowanie systemu oświatowego w Polsce od 1990 roku 37
2.2. Kształcenie zawodowe w systemie edukacji 39
2.3. Charakterystyka szkół zasadniczych zawodowych oraz średnich zawodowych 43
2.3.1. Zasadnicze szkoły zawodowe 43
2.3.2. Technika 44
2.3.3. Licea profilowane 45
2.4. Czynniki wpływające na jakość kształcenia zawodowego 46
2.4.1. Praktyczna nauka zawodu w szkolnictwie zawodowym 46
2.4.2. Baza dydaktyczna szkół zawodowych 48
2.4.3. Kształcenie przedmiotów ponadzawodowych w szkolnictwie zawodowym 49
2.4.3.1. Kształcenie języków obcych w szkolnictwie zawodowym 50
2.4.3.2. Znaczenie nowoczesnych technologii informacyjnych w kształceniu zawodowym 51
2.4.4. Doskonalenie nauczycieli zatrudnionych w szkolnictwie zawodowym 53
2.5. Klasyfikacja zawodów nauczanych przez polskie szkolnictwo zawodowe 54
2.6. Znaczenie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie 58
2.7. Instytucje lokalne i regionalne oddziałujące na doskonalenie kompetencji indywidualnych 60
Rozdział III. Ocena aktualnego stanu kształtowania kompetencji młodych 67
3.1. Przedstawienie wyników ankiety przeprowadzonej w terenie 67
3.2. Podstawowe czynniki kształtujące kompetencje 72
3.3. Jakość kształtowanych kompetencji indywidualnych w systemie edukacyjnym a potrzeby pracodawców 75
3.4. Kształcenie zawodowe w wymiarze zawodu oraz praktycznej nauki zawodu 77
3.5. Współpraca między jednostkami edukacyjnymi a przedsiębiorstwami lokalnymi 80
3.6. Znaczenie zasobu ludzkiego w przedsiębiorstwie 82
Rozdział IV. Koncepcja sieci społeczno-zawodowej dla doskonalenia kompetencji młodych 85
4.1. Propozycje usprawnień w systemie edukacyjnym, polityce przedsiębiorstw, instytucji samorządowych oraz organu administracji publicznej 86
4.2. Walidacja koncepcji sieci społeczno-zawodowej regionu lubuskiego 94
Zakończenie 103
Literatura 105
Spis tablic i rysunków 109