SPIS TREŚCI
Spis treści
Wprowadzenie 7
Rozdział 1: Bezradność nauczyciela w perspektywie temporalnej 9
1.1. Ogólna charakterystyka fenomenu bezradności 9
1.2. Działanie nauczyciela w warunkach zmiany 15
Rozdział 2: Metodologia własnych badań 21
2.1. Przedmiot i cel badań 21
2.2. Pytania badawcze, zmienne i wskaźniki 27
2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 29
2.4. Organizacja badań i prezentacja badanej zbiorowości 29
Rozdział 3: Bezradność jako forma dramatu nauczycielskiej egzystencji 37
3.1. Bezradność nauczyciela – odsłanianie edukacyjnego tabu 37
3.2. Sposoby reagowania nauczycieli na sytuacje bezradności 45
3.3. Źródła nauczycielskich obaw 52
Rozdział 4: Bezradność nauczyciela a poczucie jego osamotnienia 57
4.1. Rodzaje samotności 58
4.2. Wymiary poczucia osamotnienia wśród nauczycieli 64
Rozdział 5: Bezradność a deficyt zasobów osobistych i społecznych nauczyciela 71
5.1. Modele zdrowia 72
5.2. Zasoby osobiste nauczyciela 74
5.3. Wspólnota jako przestrzeń generowania zasobów społecznych 89
Rozdział 6: Bezradność nauczyciela w zetknięciu z edukacyjną rzeczywistością pozoru 97
6.1. Narodziny i żywot pozoru 97
6.2. Przykłady pozoru w edukacji 101
Rozdział 7: Bezradność w sytuacji zmiany 115
7.1. Nieufność z powodu braku kontroli 121
7.2. Brak przygotowania do zmiany 125
Rozdział 8: Bezradność a (nie)wiara w sukces i (nie)zdolność uczenia się z porażek 129
8.1. Nauczycielskie poczucie sukcesu 133
8.2. Porażki zawodowe nauczyciela 139
Rozdział 9: Rytualizacja jako obrona przed poczuciem bezradności 145
9.1. Rytualizacja w procesie komunikowania się nauczycieli z uczniami 145
9.2. Od tajemnicy do śmieszności – rytualizacja życia szkolnego 149
Zakończenie 155
Bibliografia 161
Aneks 173