Wykorzystując wyniki najnowszych badań empirycznych i aktualne perspektywy teoretyczne, autor wykazuje wieloaspektową naturę zjawiska zaburzeń w zachowaniu młodzieży i jego powiązania z przejawami społecznego niedostosowania oraz przestępczością chroniczną w okresie dorastania. Zaprezentowane analizy ukazują funkcjonowanie jednostek w grupie rówieśniczej w zależności od typu zaburzenia w zachowaniu, skutki wzajemnego oddziaływania cech osobowościowych i zróżnicowanych form kontroli rodzicielskiej oraz modelowych wpływów środowiska lokalnego. Książka zawiera wyniki badań nad rozmiarami i rodzajami zaburzeń w zachowaniu i przemocą w środowiskach szkolnych oraz ukazuje dynamikę przestępczości młodzieży w okresie transformacji społeczno-ustrojowej. Wyniki badań poddane zostały interpretacji w oparciu o nieznane w polskiej literaturze przedmiotu koncepcje teoretyczne. W kontekście zasadniczych analiz przedstawiono nową koncepcję diagnozy i selekcji dzieci zaburzonych w środowiskach wychowawczych.