O autorach, 11
Przedmowa (Tomasz Wolańczyk), 13
Od autora, 17
Wstęp, 21
CZĘŚĆ I. HISTORIA I ZASADNICZE ZAŁOŻENIA TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ, 25
1. Definicje terapii behawioralnej, poznawczej i poznawczo-behawioralnej, 25
2. Kontekst odkrycia i rozwoju terapii poznawczo-behawioralnej, 31
3. Źródła współczesnej terapii poznawczo-behawioralnej, 38
4. Aksjomaty terapii poznawczej, 45
5. Zakres skuteczności terapii poznawczej/poznawczo-behawioralnej, 51
6. Historia terapii poznawczo-behawioralnej w Polsce, 53
CZĘŚĆ II. PODSTAWY TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ, 57
Wstęp, 57
1. Warunki wstępne terapii poznawczo-behawioralnej, 57
1.1. Związek terapeutyczny, 58
1.2. Metoda sokratejskiego dialogu, 61
1.3. Konieczne przekonania terapeuty jako warunek skutecznego prowadzenia terapii poznawczo-behawioralnej, 67
1.4. Poczucie wpływu na źródło stresu jako warunek stosowania mechanizmów skoncentrowanych na zadaniu, 71
1.5. Wywiad wzmacniający motywację – WWM, 722. Behawioralne podstawy terapii poznawczo-behawioralnej, 75
3. Główne cechy terapii poznawczo-behawioralnej, 833.1. Zasady konceptualizacji problemów terapeutycznych, 84
3.2. Cechy procesu terapii poznawczo-behawioralnej, 91
3.3. Mechanizmy rozumienia i terapii głównych zaburzeń psychicznych, 964. Modyfikacje terapii poznawczo-behawioralnej, 106
4.1. Konstruktywistyczna terapia poznawczo-behawioralna, 106
4.2. Terapia „zorientowana na schemat”, 106
4.3. Trzecia gala terapii behawioralnej, 108
CZĘŚĆ III. PRAKTYCZNA ILUSTRACJA, 113
Wstęp, 113
1. Zaburzenia lękowe z napadami lęku i współistniejącymi objawami depresyjnymi: opis terapii – Andrzej Kokoszka, 114
2. Depresyjna postać zaburzeń adaptacyjnych: opis terapii – Andrzej Kokoszka, 125
3. Poznawcza terapia depresji: opis procesu – Arthur Freeman, 135
4. Poznawcze i kompleksowe podejście do terapii schizofrenii: entropia umysłu i entropia negatywna – Tullio Scrimali, 166
5. Przepracowanie dysfunkcjonalnych schematów rodzinnych: podejście poznawczo-behawioralne – Frank M. Dattilio, 196
CZĘŚĆ IV. ZASADY POZNAWCZO-BEHAWIORALNEGO ROZUMIENIA WŁASNYCH PRZEZYĆ I ZACHOWAŃ ORAZ INNYCH OSÓB, 211
1. Ogólne założenia niezbędne do skutecznego stosowania poznawczo-behawioralnego podejścia w terapii i w życiu codziennym, 213
1.1. Model człowieka mającego możliwość aktywnego kształtowania siebie oraz wpływu na otaczającą go rzeczywistość, 213
1.2. Stosunek do stresu w życiu: traktowanie przyczyn stresu jako wyzwania, a nie nieszczęścia, 2132. Rozwijanie rozumienia siebie za pomocą metod poznawczo-behawioralnych o szerokim zakresie stosowania, 216
3. Poznawczo behawioralne strategie rozumienia stresujących reakcji oraz sposobów radzenia sobie ze stresem, 2173.1. Mechanizmy radzenia sobie ze stresem, 217
3.2. Poczucie wpływu na źródło stresu jako warunek stosowania mechanizmów skoncentrowanych na zadaniu, 219
3.3. Ogólna strategia radzenia sobie ze stresem, 219
3.4. Rozwijanie poczucia wpływu na stres warunkiem jego skutecznego łagodzenia, 2234. Założenia metody GROW jako podstawa poznawczego podejścia do problemów życia codziennego, 224
4.1. Przykład stosowania metody GROW, 224
5. Poznawcze podejście do problemów życia codziennego – podsumowanie, 226
CZĘŚĆ V. RELAKSACJA, 229
1. Wstęp; skorzystanie z relaksacji wymaga dobrego opanowania tej umiejętności, 229
2. Teoretyczne podstawy relaksacji, 230
3. Ogólna teoria relaksacji: relaksacja jako kulturowy mechanizm ochronny, 231
4. Integrujący model głównych stanów świadomości, 233
5. Koncepcja mechanizmów obronnych metabolizmu informacyjnego, 237
6. Klasyfikacja zjawisk relaksacyjnych, 242
7. Wielopoziomowy model stanów świadomości w relaksacji, 246
8. Model relaksacji z zalecaną nauką pod fachowym kierunkiem, 248
9. Metody relaksacji możliwe do samodzielnego opanowania, 257
Epilog: O możliwościach rozwijania umiejętności poznawczo-behawioralnych, 261
Bibliografia, 265
Indeks osób, 289
Indeks rzeczowy, 291
O autorach, 11
Przedmowa (Tomasz Wolańczyk), 13
Od autora, 17
Wstęp, 21
CZĘŚĆ I. HISTORIA I ZASADNICZE ZAŁOŻENIA TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ, 25
1. Definicje terapii behawioralnej, poznawczej i poznawczo-behawioralnej, 25
2. Kontekst odkrycia i rozwoju terapii poznawczo-behawioralnej, 31
3. Źródła współczesnej terapii poznawczo-behawioralnej, 38
4. Aksjomaty terapii poznawczej, 45
5. Zakres skuteczności terapii poznawczej/poznawczo-behawioralnej, 51
6. Historia terapii poznawczo-behawioralnej w Polsce, 53
CZĘŚĆ II. PODSTAWY TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ, 57
Wstęp, 57
1. Warunki wstępne terapii poznawczo-behawioralnej, 57
1.1. Związek terapeutyczny, 58
1.2. Metoda sokratejskiego dialogu, 61
1.3. Konieczne przekonania terapeuty jako warunek skutecznego prowadzenia terapii poznawczo-behawioralnej, 67
1.4. Poczucie wpływu na źródło stresu jako warunek stosowania mechanizmów skoncentrowanych na zadaniu, 71
1.5. Wywiad wzmacniający motywację – WWM, 722. Behawioralne podstawy terapii poznawczo-behawioralnej, 75
3. Główne cechy terapii poznawczo-behawioralnej, 833.1. Zasady konceptualizacji problemów terapeutycznych, 84
3.2. Cechy procesu terapii poznawczo-behawioralnej, 91
3.3. Mechanizmy rozumienia i terapii głównych zaburzeń psychicznych, 964. Modyfikacje terapii poznawczo-behawioralnej, 106
4.1. Konstruktywistyczna terapia poznawczo-behawioralna, 106
4.2. Terapia „zorientowana na schemat”, 106
4.3. Trzecia gala terapii behawioralnej, 108
CZĘŚĆ III. PRAKTYCZNA ILUSTRACJA, 113
Wstęp, 113
1. Zaburzenia lękowe z napadami lęku i współistniejącymi objawami depresyjnymi: opis terapii – Andrzej Kokoszka, 114
2. Depresyjna postać zaburzeń adaptacyjnych: opis terapii – Andrzej Kokoszka, 125
3. Poznawcza terapia depresji: opis procesu – Arthur Freeman, 135
4. Poznawcze i kompleksowe podejście do terapii schizofrenii: entropia umysłu i entropia negatywna – Tullio Scrimali, 166
5. Przepracowanie dysfunkcjonalnych schematów rodzinnych: podejście poznawczo-behawioralne – Frank M. Dattilio, 196
CZĘŚĆ IV. ZASADY POZNAWCZO-BEHAWIORALNEGO ROZUMIENIA WŁASNYCH PRZEZYĆ I ZACHOWAŃ ORAZ INNYCH OSÓB, 211
1. Ogólne założenia niezbędne do skutecznego stosowania poznawczo-behawioralnego podejścia w terapii i w życiu codziennym, 213
1.1. Model człowieka mającego możliwość aktywnego kształtowania siebie oraz wpływu na otaczającą go rzeczywistość, 213
1.2. Stosunek do stresu w życiu: traktowanie przyczyn stresu jako wyzwania, a nie nieszczęścia, 2132. Rozwijanie rozumienia siebie za pomocą metod poznawczo-behawioralnych o szerokim zakresie stosowania, 216
3. Poznawczo behawioralne strategie rozumienia stresujących reakcji oraz sposobów radzenia sobie ze stresem, 2173.1. Mechanizmy radzenia sobie ze stresem, 217
3.2. Poczucie wpływu na źródło stresu jako warunek stosowania mechanizmów skoncentrowanych na zadaniu, 219
3.3. Ogólna strategia radzenia sobie ze stresem, 219
3.4. Rozwijanie poczucia wpływu na stres warunkiem jego skutecznego łagodzenia, 2234. Założenia metody GROW jako podstawa poznawczego podejścia do problemów życia codziennego, 224
4.1. Przykład stosowania metody GROW, 224
5. Poznawcze podejście do problemów życia codziennego – podsumowanie, 226
CZĘŚĆ V. RELAKSACJA, 229
1. Wstęp; skorzystanie z relaksacji wymaga dobrego opanowania tej umiejętności, 229
2. Teoretyczne podstawy relaksacji, 230
3. Ogólna teoria relaksacji: relaksacja jako kulturowy mechanizm ochronny, 231
4. Integrujący model głównych stanów świadomości, 233
5. Koncepcja mechanizmów obronnych metabolizmu informacyjnego, 237
6. Klasyfikacja zjawisk relaksacyjnych, 242
7. Wielopoziomowy model stanów świadomości w relaksacji, 246
8. Model relaksacji z zalecaną nauką pod fachowym kierunkiem, 248
9. Metody relaksacji możliwe do samodzielnego opanowania, 257
Epilog: O możliwościach rozwijania umiejętności poznawczo-behawioralnych, 261
Bibliografia, 265
Indeks osób, 289
Indeks rzeczowy, 291
0.00 zł