SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
Prawda bardziej zadziwiająca niż bajka 9
Wschód – Zachód, postkolonializm i sprawa polska 19
Ksenologia: wiedza i sztuka o obcym 57
POLSKA SZEHEREZADA. ORIENT W OPOWIEŚCIACH MARII RATULD-RAKOWSKIEJ I MARII MIKORSKIEJ
Studia nad podróżopisarstwem kobiet 93
Pierwsze polskie podróżniczki 100
Kartografi a literacka Orientu w Podróży Polki do Persji i Derwiszach na asfalcie 105
Feminotopie. Polki w oczach Iranek. Iranki w oczach Polek 128
BIAŁE TWARZE, CZARNE MASKI.
KANIBALIZM W PERFORMANSACH POLSKICH FUTURYSTÓW
Kanibal i Kaliban 139
„Czarńi, brązowi i biali braća”. Futurystyczna rewolucja i dyskryminacja
rasowa 143
Postkolonialne inkorporowanie różnic 151
PRZYRZĄDZANIE WIZERUNKU MURZYNA W ANTOLOGII NIAM NIAM EDWARDA KOZIKOWSKIEGO I EMILA ZEGADŁOWICZA
Fantazja lingwistyczna jako mimikra 159
Poetyka kolonialnej mistyfikacji literackiej 163
Niam niam: performans i symboliczna antropofagia 173
SCHULZOWSKIE REPREZENTACJE POGRANICZA KULTUROWEGO
Swoje i obce na pograniczu 179
Kresowość a kolonializm 182
Mimesis procesu, ironia i hybrydyczna tożsamość 187
REALIZM MAGICZNY GABRIELA GARCÍI MÁRQUEZA I BRUNONA SCHULZA
Realizm magiczny – poetyka, ontologia i strategia postkolonialna 199
„Świat zamurowany”. Władza na literackich prowincjach 204
Peryferie, zdarzenia i ludzie w pętli czasu 208
Narracje samotnych 218
ARKADY FIEDLER I POLSKA MISJA KOLONIZACYJNA NA MADAGASKARZE
„Przyjemne sny”. Projekt polskiego osadnictwa w Ankaizinanie 227
Madagaskar – obcy, a miał być nasz 251
„Ale nie były to sny o potędze”. Idea kolonizacji w PRL-u, na cenzurowanym 268
(POST)KOLONIALIZM W LITERATURZE KRYMINALNO-PODRÓŻNICZEJ AGATHY CHRISTIE I ANTONIEGO MARCZYŃSKIEGO
Kryminał postkolonialny 279
Christie kryminał orientalny: biografia, fikcja i niejednorodność gatunku 283
„Que pays sauvage!” Śledztwo, turystyka i archeologia 285
„Miłość szejka”. Marczyńskiego romans z kulturą popularną 296
PRL-OWSKA WIZJA ZIEM ODZYSKANYCH W „PRZYGODACH PANA SAMOCHODZIKA” ZBIGNIEWA NIENACKIEGO
Kresy Zachodnie zamiast kolonii? 327
Antyniemiecka polityka miejsca dla młodych obywateli 339
Popkultura na służbie i „zły nacjonalizm” 345
Recepcja „Pana Samochodzika” – polski Dan Brown czy ormowiec? 350
WĘDRÓWKA JAKO PERFORMANS.
WITOLDA GOMBROWICZA „BŁĄDZENIE NA PERYFERIACH”
Migracje i tożsamość performatywna 357
Przekład międzykulturowy 363
Border Brujo, Pograniczny Czarownik 368
CZESŁAW MIŁOSZ O ANTYKOLONIALIZMIE I BADACZACH LITERATURY
Ironiczny kamufl aż 379
Od komparatystyki transkulturowej do składania świadectwa 386
„Spożywają i trawią Jeff ersa” 397
SWOJE I OBCE W UŁANACH JAROSŁAWA MARKA RYMKIEWICZA
Kanibalistyczne przyswajanie innego, groteska i hybrydyzacja 409
„Obcoswojski żabobocian”. Demaskacja mitologii narodowej 416
Niesamowite i gościnność 420
„DWIE POLSKI”.
CZYTANIE RYMKIEWICZA W PRL-U I III RP
Nacjonalizm i „technika rebelii” 427
Głupota pana Mareczka. Recepcja Rozmów polskich latem roku 1983 430
Głupota rewolucji. Recepcja Wieszania 439
INNI O NAS W RELACJACH Z PODRÓŻY DO POLSKI W DOBIE TRANSFORMACJI
Ku „innej Europie”, ale inaczej 447
Turystyka za żelazną kurtynę 450
W poszukiwaniu drugiego domu w Polsce 454
Emigracja na Księżyc? 460
Inna Polska: transformacja w kraju różnic 466
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA.
POSTKOLONIALNE HISTORIE LITERATURY
„Shalparni, ziele pamięci” 469
Krytyka metafor postępu i genezy 471
Metafory historyczne w postkolonializmie: sieć – planetarność – palimpsest – koncert – archipelag 477
Szeherezada for ever and a day 486
Nota bibliograficzna 489
Bibliografia 491
Indeks nazwisk 547