Amerykańska telewizja publiczna (Public Broadcasting Service, PBS) stanowi dla europejskiego badacza komunikowania swoiste curiosum, fenomen bardzo odległy od przyjętych na Starym Kontynencie schematów funkcjonowania instytucji medialnych. Model amerykański – w niemal wszystkich istotnych elementach odmienny od swych europejskich odpowiedników, a dzielący z nimi jedynie kontrowersje polityczne, jakie publiczne systemy komunikowania masowego wywołują po obu stronach Oceanu Atlantyckiego – nie ukształtował się jednak w sposób przypadkowy. Historii, struktury oraz wzorców działalności amerykańskiego systemu mediów publicznych nie sposób zrozumieć bez odwołania się do kulturowej, politycznej i ekonomicznej swoistości USA. Niniejsza książka, chociaż formalnie poświęcona jedynie niewielkiemu wycinkowi życia społecznego Stanów Zjednoczonych, jest zatem w jakiejś mierze opowieścią o Ameryce i jej wartościach.
Podstawę książki stanowi dysertacja napisana pod kierunkiem prof. dr hab.Andrzeja Mani, która w styczniu 2011 r. została obroniona z wyróżnieniem w Instytucie Nauk Politycznych i Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego, zaś w czerwcu 2012 r. – uhonorowana Nagrodą im. dra Pawła Stępki w konkursie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego na najlepszą rozprawę doktorską z dziedziny mediów elektronicznych.
Tę pracę „czyta się" i łatwo, i z przyjemnością, choć jej tematyka przecież do całkiem łatwych nie należy... [Dzieło] wyjątkowo udane, rzetelne od strony naukowej i wartościowe poznawczo
Prof. Janusz W. Adamowski, Uniwersytet Warszawski
Autor podjął temat na gruncie polskim oryginalny, ważny a także aktualny; przebrnął przez ogromną i różnorodną literaturę bezpośrednio lub pośrednio związaną z przedmiotem badań, wykorzystując ją krytycznie w stopniu dobrze świadczącym o jego wiedzy i kompetencji
Prof. Walery Pisarek, dr h.c. UŚ, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II
Rafał Kuś – absolwent Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk politycznych, pracownik Instytutu Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. media elektroniczne, metodologię badań medioznawczych, prawo prasowe i amerykańską retorykę polityczną.