SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I. PODSTAWY BADAŃ NAD PSYCHOTERAPIĄ DZIECI I MŁODZIEŻY
1. Wprowadzenie. Kontekst, źródła i cele 25
Alan E. Kazdin, John R. Weisz
CZĘŚĆ II. METODY TERAPII I PROBLEMY
A. ZABURZENIA I PROBLEMY INTERNALIZACYJNE
2. Terapia lęku ukierunkowana na dziecko 41
Philip C. Kendall, Erika A. Crawford, Elana R. Kagan, Jami M. Furr, Jennifer L. Podell
3. Leczenie zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci. Terapia poznawczo-behawioralna oparta na ekspozycji 62
Martin E. Franklin, Sarah H. Morris, Jennifer B. Freeman, John S. March
4. Terapia poznawczo-behawioralna depresji młodzieńczej 79
Paul Rohde
5. Psychoterapia interpersonalna depresji młodzieńczej 101
Colleen M. Jacobson, Laura H. Mufson, Jami F. Young
B. ZABURZENIA i PROBLEMY EKSTERNALIZACYJNE
6. Ewolucja oregońskiego modelu treningu umiejętności wychowawczych – interwencja ukierunkowana na zachowania antyspołeczne u dzieci i młodzieży 125
Marion S. Forgatch, Abigail H. Gewirtz
7. Terapia interakcji rodzic–dziecko oraz leczenie zaburzeń z zachowaniami dezorganizującymi 147
Alison R. Zisser-Nathenson, Amy D. Herschell, Sheila M. Eyberg
8. Seria programów treningowych „The Incredible Years” dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Wieloaspektowa metoda terapii małych dzieci wykazujących problemy z zachowaniem 169
Carolyn Webster-Stratton, M. Jamila Reid
9. Trening umiejętności wychowawczych i trening umiejętności rozwiązywania problemów w leczeniu problemów z zachowaniem u dzieci i młodzieży 194
Alan E. Kazdin
10. Program „Coping Power” dla dzieci przejawiających zachowania agresywne 214
Nicole P. Powell, John E. Lochman, Caroline L. Boxmeyer, Tammy D. Barry, Dustin A. Pardini
11. Oregoński program terapii i opieki zastępczej dla młodzieży. Badania i wdrożenie 235
Rohanna Buchanan, Patricia Chamberlain, Dana K. Smith
12. Terapia multisystemowa poważnych zachowań antyspołecznych 259
Scott W. Henggeler, Cindy M. Schaeffer
13. Letnie programy terapeutyczne dla dzieci z ADHD 281
William E. Pelham, Jr., Elizabeth M. Gnagy, Andrew R. Greiner, Gregory A. Fabiano, Daniel A. Waschbusch, Erika K. Coles
C. INNE ZABURZENIA i SPECJALNE ZASTOSOWANIA
14. Opracowanie i testowanie interwencji dla młodzieży dokonującej samobójczych i niesamobójczych samouszkodzeń 307
Anthony Spirito, Christianne Esposito-Smythers, Jennifer Wolff
15. Terapia poznawczo-behawioralna ukierunkowana na traumę dla dzieci po urazie psychicznym 326
Judith A. Cohen, Anthony P. Mannarino, Esther Deblinger
16. Leczenie zaburzenia ze spektrum autyzmu za pomocą metody wczesnego startu 349
Katherine S. Davlantis, Geraldine Dawson, Sally J. Rogers
17. Trening reakcji kluczowych dla osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu 369
Robert L. Koegel, Lynn Kern Koegel, Ty W. Vernon, Lauren I. Brookman-Frazee
18. Terapia oparta na rodzinie i behawioralna systemowa terapia rodzin dla młodzieży z zaburzeniami odżywiania się 390
Daniel Le Grange, Arthur L. Robin
19. Terapia behawioralna moczenia się i zanieczyszczania się kałem 411
Michael W. Mellon, Arthur C. Houts
20. Funkcjonalna terapia rodzinna dla młodzieży z zaburzeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych 431
Holly Barrett Waldron, Janet L. Brody, Hyman Hops
CZĘŚĆ III. WDROŻENIE I UPOWSZECHNIENIE. ZASTOSOWANIE METOD TERAPII W NOWYCH POPULACJACH I NOWYCH WARUNKACH
21. Psychoterapie oparte na dowodach z udziałem dzieci i młodzieży należących do mniejszości etnicznych 455
Stanley J. Huey, Jr., Antonio J. Polo
22. Przekraczanie barier narodowych, kulturowych i językowych – wdrażanie i testowanie praktyk opartych na dowodach w Norwegii 477
Terje Ogden, Elisabeth Askeland, Bernadette Christensen, Terje Christiansen, John Kjøbli
23. Wdrażanie i testowanie metod psychoterapii dla młodzieży w Krajowym Centrum Praktyki Opartej na Dowodach w Nowej Zelandii 498
Sally N. Merry, Karolina Stasiak, Bronwyn Dunnachie, Tania Anstiss, Mathijs Lucassen, Tania Cargo
24. Koncepcja poprawy krajowej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Angielski program poprawy dostępności terapii psychologicznych dla dzieci i młodzieży 520
Stephen Scott
25. Upowszechnienie programu pozytywnego wychowania („Triple P”) na poziomie międzynarodowym 538
Matthew R. Sanders, Karen M. T. Turner
CZĘŚĆ IV. ZAGADNIENIA O KLUCZOWYM ZNACZENIU DLA BADAŃ NAD PSYCHOTERAPIĄ DZIECI I MŁODZIEŻY
26. Kwestie etyczne w badaniach nad psychoterapią dzieci i młodzieży 563
Adam Fried, Celia B. Fisher
27. Wdrażanie opartych na dowodach psychoterapii dzieci i młodzieży w złożonych systemach ochrony zdrowia psychicznego 583
Kimberly Eaton Hoagwood, Robin Peth-Pierce, Elizabeth Glaeser, Emma Whitmyre, Priscilla Shorter, Maria Michelle Vardanian
28. Wykorzystanie danych psychopatologii rozwojowej w psychoterapii dzieci i młodzieży 605
Dante Cicchetti, Sheree L. Toth
29. Personalizacja opartej na dowodach psychoterapii dzieci i młodzieży w warunkach klinicznych 625
Mei Yi Ng, John R. Weisz
30. Wkład rewolucji neurobiologicznej w rozwój psychoterapii dzieci i młodzieży 649
Matthew Peverill, Katie A. McLaughlin
31. Zagadnienia związane z diagnozą w psychoterapii dzieci i młodzieży 668
Andres De Los Reyes, Tara M. Augenstein, Amelia Aldao
32. Metody terapii problemów psychicznych dzieci i młodzieży wspomagane technologią 689
Pim Cuijpers, David D. Ebert, Mirjam Reijnders, Yvonne Stikkelbroek
CZĘŚĆ V. WNIOSKI I KIERUNKI DALSZEGO ROZWOJU
33. Stan obecny i przyszłość opartych na dowodach psychoterapii dzieci i młodzieży 713
John R. Weisz, Alan E. Kazdin
Indeks osobowy 737
Indeks rzeczowy 755