Problematyka szeroko rozumianych migracji ludności i tożsamości migrantów należy współcześnie do najbardziej interesujących obszarów badawczych. Niniejsza książka stanowi oryginalną, interdyscyplinarną analizę strategii kształtowania etniczności dzieci imigrantów na przykładzie grupy szwedzko-amerykańskiej. Autorka podjęła temat niebagatelny i dotąd niezbadany, uwzględniając w swoim studium zagadnienia historyczne, prawne, praso- i literaturoznawcze, narodowościowe i mniejszościowe. Książka wypełnia istotną lukę w badaniach nad szwedzką grupą w USA, przede wszystkim jednakże wpisuje się w główny nurt dyskusji nad istotą etniczności. To nie tylko zajmująca lektura, ale także znakomity materiał do analiz dla służb dyplomatycznych i konsularnych oraz dla kreatorów polityki wewnętrznej – narodowościowej, wielokulturowej, etnicznej.
Prof. dr hab. Henryk Chałupczak
Dr Agnieszka Stasiewicz-Bieńkowska, asystent w Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ, stypendystka Leverhulme project „Approaching War: Childhood, Culture and the First World War” (2011), a także Svenska institutet (Visbyprogrammet, 2007), John-F.-Kennedy Institut für Nordamerikastudien der Freien Universität Berlin (2007) oraz Dagmar and Nils William Olsson Fellowship (Swenson Swedish Immigration Research Center, Rock Island, Ill., USA, 2006). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na kwestiach etniczności i migracji,
gender studies oraz zagadnieniach związanych z kulturą dziecięcą. Wyniki swoich badań publikowała m. in. w czasopismach
Swedish-American Historical Quarterly, Swedish-American Genealogist, Politeja oraz jako rozdziały książek
Home in Motion: The Shifting Grammars of Self and Stranger (2011) i
Beyond Imagined Uniqueness: Nationalisms in Comparative Perspective (2010). Jej artykuł „A Model for Her Sex. Ethnic Womanhood in the Swedish-American Publications for Children and Youth” (
Swedish-American Historical Quarterly, 2011) został nagrodzony Franklin Scott Prize przez Swedish-American Historical Society.