SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Wstęp 7
1. Ideologia jako przedmiot badań nauk społecznych i „aksjologiczny regulator” edukacji 11
1.1. Klasyczne ujęcia ideologii jako nauki i zjawiska społecznego 12
1.2. Współczesne ujęcia i interpretacje zjawiska ideologii w naukach społecznych 15
2. Między politycznością a upolitycznieniem edukacji. Wpływ wybranych ideologii politycznych na teorię i praktykę edukacji 25
2.1. Polityka i państwo a edukacja 25
2.2. Podstawowe ideologie polityczno-społeczne i ich związki z edukacją 33
2.2.1. Ideologia liberalna i neoliberalna – cechy charakterystyczne i związki z edukacją 33
2.2.2. Konserwatyzm i neokonserwatyzm – konstytutywne idee i związki z edukacją 44
2.2.3. Nurty lewicowe ideologii politycznych: marksizm, socjalizm, ideologia socjaldemokratyczna 53
3. Ideologie edukacyjne – próba ustalenia znaczeń, egzemplifikacje 67
3.1. Ideologia edukacyjna – charakterystyka zjawiska 67
3.2. Odmiany ideologii edukacyjnych i wychowawczych 76
4. Pytanie o edukację bez ideologii 87
5. Metodologiczne podstawy badań własnych 99
5.1. Cel, problemy oraz metody badań 100
5.2. Klucz kategoryzacji do analizy treści – główne narzędzie badań 105
6. Zakresy hybrydyzacji ideologii edukacyjnych przez polityków PiS, PO, PSL, SLD – wyniki badań własnych 139
6.1. Wartości jako podstawy ideologii edukacyjnych 139
6.2. Problemy wychowania i kształcenia w Polsce 148
6.3. Propozycje rozwiązywania bieżących trudności w obszarze edukacji 165
6.4. Cele wychowania i kształcenia jako element ideologii edukacyjnych 192
6.5. Rola nauczyciela i/lub wychowawcy oraz ucznia i/lub wychowanka w wypowiedziach polityków 209
6.6. Metody i środki preferowane przez polityków w edukacji 218
6.7. Znaczenie grup, instytucji, środowisk społecznych w edukacji w poglądach polityków 224
7. Hybrydy ideologii edukacyjnych współczesnych polityków. „Nowe jakości” w rozumieniu rzeczywistości edukacyjnej? 231
7.1. Mieszanie elementów ideologii edukacyjnych w myśleniu i działaniu polityków PiS 232
7.2. Mieszanie elementów ideologii edukacyjnych w myśleniu i działaniu polityków PO 235
7.3. Mieszanie elementów ideologii edukacyjnych w myśleniu i działaniu polityków PSL 237
7.4. Mieszanie elementów ideologii edukacyjnych w myśleniu i działaniu polityków SLD 241
7.5. Nakładanie się i współwystępowanie elementów ideologii edukacyjnych w poglądach i propozycjach badanych polityków jako ich główna cecha myślenia o edukacji 243
Zakończenie. Hybryda ideologii edukacyjnej – „nowa jakość” czy propozycja „sprzecznego i niemożliwego”? 247
Aneks 249
Aneks 1. Spis i sposób kodowania programów wyborczych partii politycznych 249
Aneks 2. Spis i sposób kodowania artykułów prasowych 250
Aneks 3. Spis i sposób kodowania blogów polityków 255
Aneks 4. Wywiady – sposób kodowania 257
Bibliografia 259
Streszczenie 273