SPIS TREŚCI
Spis treści
Justyna Miklaszewska i Anna Tomaszewska
Wstęp 9
Część I
Radykalizm i egalitaryzm Oświecenia
Jonathan Israel, „Radykalne Oświecenie” – peryferie, centrum czy główne oblicze Oświecenia za oceanem (1650–1850)? 17
Margaret C. Jacob, Jak bardzo radykalne było Oświecenie i co oznacza „radykalne”? 46
James Schmidt, Niemieckie oświecenie 65
Jakub Szczepański, Odpowiedź Kanta na pytanie: czym jest oświecenie? 95
Howard Williams, Oświeceniowa krytyka Dialektyki oświecenia 109
Zbigniew Kuderowicz, Oświecenie a egalitaryzm 125
Beth Lord, Koncepcja równości w Traktacie teologiczno-politycznym Spinozy 142
Część II
Oświeceniowa filozofia religii
Stanisław Janeczek, Religia w kulturze Oświecenia: Oświecenie chrześcijańskie 171
Jolanta Żelazna, Kartezjańska metoda badania Pisma Świętego w Traktacie teologiczno-politycznym 187
Edwin Curley, Ożywianie Leo Straussa 218
Justyna Miklaszewska, Oświeceniowa filozofia religii: Newton i Locke 265
Sabina Kruszyńska, Écrasez l’infâme: filozofia religii Woltera i les philosophes 289
Anna Tomaszewska, Bóg Spinozy w pismach przedkrytycznych Kanta 305
Bert van Roermund, Religia obywatelska jako podstawa demokracji u Rousseau 330
Bogdan Szlachta, Rafał Olszowski, Filozofia religii Edmunda Burke’a a Oświecenie 352
Część III
Kosmopolityzm, etyka i polityka
Steven Nadler, O życiu innych ludzi i życzliwości jako racjonalnej cnocie według Spinozy 373
Przemysław Gut, Oświecenie i radykalizm filozofii Spinozy 396
Barbara A. Markiewicz, Radykalizm Adama Smitha, czyli o software’owej wersji Oświecenia 413
Marek Drwięga, Zło w epoce rozumu. Wolter i Kant 429
Jens Timmermann, Kant – konserwatysta czy radykał? 443
Kenneth Westphal, Oświecenie, rozum i uniwersalizm: intuicje krytyczne Kanta 456
Maciej Chmieliński, Kosmopolityczny realizm oświeceniowej koncepcji Immanuela Kanta 485
Summary
The Philosophy of the Enlightenment: Radicalism – Religion – Cosmopolitanism 517
Nota o autorach 522
Bibliografia 523
Indeks 545