SPIS TREŚCI
Spis treści
Subiektywne echa lektur. Wstęp 11
Część I
Choroba jako narracja, choroba jako doświadczenie
Doświadczenie choroby, doświadczenie medyczne 23
Choroba bliżej metafory 29
Strategie pisania, strategie czytania choroby 39
Część II
Między afektem a defektem – o patologizacjach w literaturze
Kampowy melanż z szaleństwem w tle albo jeu d’esprit – Jane Bowles, Dwie poważne damy i W letnim domku 45
Czego pragną kobiety? 48
Wszystko o mojej matce 50
… a co interesuje nas najbardziej, to bez wątpienia odkrycie, jacy jesteśmy naprawdę! 53
Psychobiografia albo widok własnego cierpienia – Susan Sontag, Dzienniki (Odrodzona, Jak świadomość związana jest z ciałem) 55
Caveat Lector (Strzeż się, czytelniku) 56
Nienasycenie 58
„Ten, kto wymyślił małżeństwo, był genialnym dręczycielem” 60
Bolesne lekcje życia: „nie oddawać serca w ręce, które go nie chcą” 61
„Jestem autorem własnego życia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
„Dla pisarza podróż to forma narracji” 63
Podwojenie siebie w snach, podwojenie siebie w sztuce 64
On self – „ja, w swoim kąciku, z gigantycznymi potrzebami” 65
Przeciw metaforyzacji 67
Amerykańskie heterotopie dewiacji – Sylwia Plath, Szklany klosz i Ken Kesey, Lot nad kukułczym gniazdem 71
Inferno 78
Pensjonat 80
Melancholia/depresja jako konstrukt kulturowy i prawo do smutku – William Styron, Ciemność widoma. Esej o depresji 87
Smutek odpatologizowany – pisanie/czytanie depresji –
Ann Cvetkovich, Depression. Public Feelings 95
Polityka afektów negatywnych 95
Depresja i metodologia – rhetorical illness 97
Widok cudzego smutku albo „studia nad depresją” 98
Ćwiczenia z rozpaczy albo praktyka codziennego cierpienia 100
Teoria smutku 106
Podziękowania 107
Nota 109
Bibliografia 111
Indeks nazwisk 117