SPIS TREŚCI
Spis treści
Małgorzata Szumna, Wstęp 7
Część I
Jan Zdunik, Czym jest Andrzej Panik…? Pomiędzy sylwą a manifestem. O debiutanckiej powieści Jalu Kurka 13
Aleksander Wójtowicz, Druga młodość pierwszej awangardy. Powojenne wspomnienia twórców z kręgu „Zwrotnicy” i „Almanachu Nowej Sztuki” 29
Aleksander Wójtowicz, Aneks do dziejów pierwszej awangardy. Epizod Adama Ważyka 45
Jakub Skurtys, Figury dyssensu w praktyce późnej awangardy: jukstapozycja i entropia Adama Ważyka 59
Tomasz Cieślak-Sokołowski, „Kres obiektywny”. O trzech likwidacjach awangardy (Adam Ważyk, German Ritz, Julia Fiedorczuk) 73
Justyna Jaworska, „Mamut awangardy”. Stefan Themerson i kłopoty z recepcją 85
Aleksandra Szczepan, Zemsta markizy. Białoszewski, krytyka i realizm 97
Część II
Małgorzata Dąbrowska, Co robić po formizmie? Teksty Augusta Zamoyskiego o sztuce 111
Diana Wasilewska, Cóż po awangardzie w czasie marnym? Polska krytyka artystyczna lat trzydziestych XX wieku wobec kryzysu sztuki 125
Anna N. Nawrot, Paradoksy teorii i praktyki awangardowej w dziele Władysława Strzemińskiego 135
Karolina Czerska, Od Cricot do Cricot 2. Awangardy teatralne Józefa Jaremy i Tadeusza Kantora 151
Xawery Stańczyk, Transgresja i pragmatyzm. Intermedialność w radykalnej twórczości lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w Polsce 167
Magdalena Mazik, Teoria (w) muzeum. Instytucjonalna recepcja krytyki 187
Część III
Danuta Sosnowska, Stanislav Kostka Neumann – „partyzant sztuki nowoczesnej”. Walka o nową sztukę w publicystyce z lat 1911–1913 199
Hanna Marciniak, Nagłość: koncepcje nowości i ciągłości w tekstach teoretycznych czeskiej awangardy 213
Karolina Pszczoła, Manifesty ukraińskiego futuryzmu: od querofuturyzmu do spotkania na stacji węzłowej 223
Agnieszka Korniejenko, Mychajło Bojczuk i ukraiński monumentalizm 235
Aleksandra Surdykowska, Krytyka wobec grupy Oberiu. Przypadek Daniiła Charmsa 257
Jakub Kornhauser, Awatary awangardy. Kategoria eksperymentu w rumuńskim dyskursie krytycznym po 1989 roku 271
Noty o autorach 287
Bibliografia 293