Monografia Sektor niepublicznych uczelni wyższych w Polsce. Dynamika zmian i perspektywy rozwoju autorstwa dra hab. Marcina Geryka, prof. UJ, stanowi szczegółową analizę sektora uczelni niepublicznych w Polsce w latach 2015–2025. Autor prezentuje wyniki pogłębionych badań, obejmujących aspekty demograficzne, ekonomiczne i prawne, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie i rozwój tych instytucji. Publikacja identyfikuje główne wyzwania stojące przed sektorem oraz proponuje strategiczne rekomendacje, które mogą pomóc uczelniom niepublicznym dostosować się do dynamicznych warunków rynkowych.
Ważną część pracy stanowi analiza wpływu kryzysu demograficznego oraz pandemii COVID-19 na zarządzanie niepublicznymi szkołami wyższymi i ich przyszłość. W książce poruszono także zagadnienia społecznej odpowiedzialności uczelni oraz znaczenie wdrażania innowacyjnych technologii edukacyjnych. Dzięki praktycznemu i akademickiemu doświadczeniu autora publikacja jest cennym źródłem wiedzy dla osób zarządzających uczelniami, decydentów politycznych, badaczy sektora edukacji wyższej oraz wszystkich zainteresowanych współczesnymi wyzwaniami w edukacji.
O Autorze
Marcin Geryk – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, ekspert w zakresie zarządzania w szkolnictwie wyższym. Od ponad 25 lat łączy refleksję akademicką z praktyką zarządzania w edukacji i gospodarce. Założyciel i kanclerz dwóch uczelni niepublicznych, dydaktyk z wieloletnim doświadczeniem akademickim, kierownik licznych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz autor programów wspierających rozwój kompetencji studentów, wdrażanie nowoczesnych technologii w dydaktyce i zwiększanie dostępności edukacji. Jego dorobek naukowy obejmuje ponad sto publikacji poświęconych zarządzaniu w szkolnictwie wyższym, społecznej odpowiedzialności uczelni i innowacjom w edukacji. Autor książek Rynek uczelni niepublicznych w Polsce (2007) oraz Społeczna odpowiedzialność uczelni (2012). Kierował wieloletnimi projektami badawczymi, w tym Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji interesariuszy (2007–2010) oraz longitudinalnym badaniem Ginący sektor. Uczelnie niepubliczne w Polsce (2015–2025).