SPIS TREŚCI
Spis treści
Wprowadzenie 11
Wieloraka nowoczesność 11
Nowoczesność jako aktualność 15
Nowoczesność jako epoka 16
Nowoczesność jako katalog cech 19
Nowoczesność jako krytyka 23
Rozdział 1. Dwa początki idei resocjalizacji 29
1.1. Krajobraz przednowoczesny 29
1.2. Wczesny początek idei resocjalizacji 32
1.2.1. Prefiguracje 33
1.2.2. Przejrzystość zła / kres niepewności 36
1.2.3. Przesłonięcie transcendencji, monopol przemocy i nowa wrażliwość 38
1.2.4. Dzieło humanitarystów i utylitarystów 43
1.2.5. Maszyneria władzy 47
1.3. Drugi początek idei resocjalizacji 53
1.3.1. Nowoczesne pytanie 53
1.3.2. Model resocjalizacyjny w warunkach państwa socjalnego 60
Rozdział 2. U źródeł pedagogicznej orientacji polskiej resocjalizacji 67
2.1. Nauki o wychowaniu – przestrzeń nowoczesnych odpowiedzi 67
2.1.1. W służbie najsłabszym 70
2.1.2. Etos inteligencki – odrębna geneza polskiej resocjalizacji 75
2.2. Trudne kontynuacje. Idea resocjalizacji w polskiej rzeczywistości powojennej 87
Rozdział 3. Idea resocjalizacji w epoce „zmierzchu idei”. Kryzys modelu korekcyjnego w społeczeństwach Zachodu – konteksty i konsekwencje 101
3.1. Punkty zwrotne 110
3.2. Społeczno-kulturowe podłoże kryzysu 124
3.3. Neoliberalna sceneria przeobrażeń 138
Rozdział 4. Reakcje na kryzys – perspektywa wielu nowoczesności 149
4.1. Retrybutywizm – restauracja wątków wczesnego początku idei resocjalizacji 152
4.2. Konstruktywizm (immanentne kontroświecenie 157
4.3. Pragmatyzm (powrót barbarzyńców?) 163
4.4. Jeszcze inny powrót do przeszłości (mit społeczności – właściciela konfliktu) 172
4.5. Poza kryzysem – wytrwały marsz modernizmu 180
Rozdział 5. Polska myśl resocjalizacyjna wobec przesileń modernistycznej formacji intelektualnej 185
5.1. Kierunki rozwoju teorii i praktyki – polskie odpowiedzi 185
5.2. W konfrontacji z kryzysem (którego nie było) 208
Rozdział 6. Humanitarni menedżerowie. Renesans resocjalizacji? 223
6.1. What works. Nurt pragmatyczny i jego krytyka 223
6.1.1. Model R-N-R. Zasady skutecznego oddziaływania resocjalizacyjnego 232
6.1.2. Komentarze i krytyka 243
6.2. Pedagog resocjalizacyjny – tradycyjny etos czy nowa formuła społecznego zaangażowania? 251
Zakończenie 259
Literatura cytowana 263
Anachronism and topicality. Th e rehabilitative ideal in tussle over modernity
(Summary) 293
Анахронизм и актуальность. Идея ресоциализации в споре о современности
(Pезюме) 295