SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów 9
Wstęp 11
1. Działalność usługowa instytucji książki 23
1.1. Działalność usługowa bibliotek publicznych 23
1.1.1. Biblioteka publiczna w społeczeństwie – wybrane konteksty funkcjonowania 23
1.1.1.1. Biblioteka publiczna jako instytucja publiczna 25
1.1.1.2. Biblioteka publiczna jako instytucja usługowa 26
1.1.1.3. Biblioteka publiczna jako instytucja kultury 28
1.1.1.4. Biblioteka publiczna jako instytucja książki 30
1.1.2. Działalność usługowa bibliotek publicznych – wybrane konteksty 30
1.1.2.1. Działalność usługowa jako realizacja zobowiązań instytucji publicznej 31
1.1.2.2. Działalność usługowa jako przejaw realizacji społecznej funkcji książki 32
1.1.2.3. Działalność usługowa jako realizacja misji instytucji kulturalnej i edukacyjnej 33
1.1.2.4. Działalność usługowa jako przejaw nowoczesnego sposobu myślenia o bibliotece 34
1.1.2.5. Działalność usługowa jako element procesu mediacji 35
1.1.2.6. Działalność usługowa jako przejaw realizacji idei otwartości 36
1.1.3. Internet w działalności usługowej bibliotek publicznych 38
1.1.3.1. Obszary wykorzystania Internetu w działalności usługowej bibliotek 39
1.1.3.2. Internet w działalności usługowej bibliotek jako przejaw nowoczesnego sposobu myślenia o funkcjonowaniu biblioteki 42
1.1.3.3. Internet w działalności usługowej bibliotek jako przejaw upodabniania się bibliotek do firm komercyjnych 43
1.1.4. Web 2.0 w działalności usługowej bibliotek publicznych 45
1.1.4.1. Media społecznościowe w budowaniu przewagi konkurencyjnej 46
1.1.4.2. Wykorzystanie narzędzi Web 2.0 jako kolejny etap ewolucji bibliotek 48
1.1.5. Działalność usługowa bibliotek publicznych – podsumowanie 49
1.2. Działalność usługowa księgarń 50
1.2.1. Księgarnia na rynku gospodarczym – wybrane konteksty funkcjonowania 51
1.2.1.1. Księgarnia jako przedsiębiorstwo 51
1.2.1.2. Księgarnia jako przedsiębiorstwo usługowe 52
1.2.1.3. Księgarnia jako przedsiębiorstwo kultury 53
1.2.1.4. Księgarnia jako instytucja książki 54
1.2.2. Działalność usługowa księgarń – wybrane konteksty 55
1.2.2.1. Rozwój działalności usługowej jako przejaw zmian gospodarczych 55
1.2.2.2. Rozwój działalności usługowej jako reakcja na kryzys 57
1.2.2.3. Działalność usługowa jako element realizacji funkcji kulturotwórczej 58
1.2.2.4. Działalność usługowa jako przejaw mediacyjnego charakteru działalności księgarskiej 59
1.2.3. Internet w działalności usługowej księgarń 60
1.2.3.1. Internet jako narzędzie podnoszące skuteczność działań biznesowych 61
1.2.3.2. Wykorzystanie Internetu jako przejaw wirtualizacji działalności księgarskiej 62
1.2.4. Web 2.0 w działalności usługowej księgarń 64
1.2.4.1. Media społecznościowe jako element marketingu relacji 65
1.2.4.2. Wykorzystanie mediów społecznościowych jako przejaw nowego sposobu postrzegania roli klienta 66
1.2.5. Działalność usługowa księgarń – podsumowanie 67
1.3. Działalność usługowa wydawnictw 68
1.3.1. Wydawnictwo na rynku gospodarczym – wybrane konteksty funkcjonowania 68
1.3.1.1. Wydawnictwo jako przedsiębiorstwo 69
1.3.1.2. Wydawnictwo jako przedsiębiorstwo usługowe 71
1.3.1.3. Wydawnictwo jako przedsiębiorstwo kultury 72
1.3.1.4. Wydawnictwo jako instytucja książki 73
1.3.2. Działalność usługowa wydawnictw – wybrane konteksty 74
1.3.2.1. Działalność usługowa jako element strategii biznesowej 75
1.3.2.2. Działalność usługowa jako poboczny aspekt działalności wydawnictwa 77
1.3.2.3. Działalność usługowa jako element realizacji funkcji kulturotwórczej 77
1.3.2.4. Działalność usługowa jako przejaw mediacyjnego charakteru działalności wydawniczej 79
1.3.3. Internet w działalności usługowej wydawnictw 80
1.3.3.1. Internet jako główny element strategii promocyjnej wydawnictwa 80
1.3.3.2. Internet jako nowy kanał dystrybucji dóbr i usług 81
1.3.4. Web 2.0 w działalności usługowej wydawnictw 83
1.3.4.1. Wykorzystanie mediów społecznościowych w działalności wydawniczej jako odpowiedź na oczekiwania klientów 83
1.3.4.2. Wykorzystanie mediów społecznościowych jako przejaw innowacyjności 85
1.3.5. Działalność usługowa wydawnictw – podsumowanie 86
2. Nowe media w działalności usługowej instytucji książki 89
2.1. Założenia metodologiczne 90
2.1.1. Cel i przedmiot badań 90
2.1.2. Metoda 91
2.1.3. Dobór próby 97
2.1.4. Organizacja i przebieg badania 98
2.2. Narzędzia informacyjno-komunikacyjne – formy i sposoby wykorzystania 102
2.2.1. Zakres i sposoby wykorzystania stron internetowych 103
2.2.2. Zakres i sposoby wykorzystania poczty elektronicznej 110
2.2.3. Zakres i sposoby wykorzystania komunikatorów internetowych 115
2.2.4. Zakres i sposoby wykorzystania blogów 117
2.2.5. Zakres i sposoby wykorzystania mikroblogów 120
2.2.6. Zakres i sposoby wykorzystania serwisów społecznościowych 123
2.2.7. Formy i sposoby wykorzystania narzędzi informacyjno-komunikacyjnych – podsumowanie 127
2.3. Obszary wykorzystania Internetu w działalności instytucji książki 129
2.3.1. Wykorzystanie Internetu w działalności informacyjnej 129
2.3.2. Wykorzystanie Internetu w działalności promocyjnej 131
2.3.3. Wykorzystanie Internetu w działalności handlowej 133
2.3.4. Wykorzystanie Internetu w działalności usługowej 135
2.3.5. Obszary wykorzystania Internetu w działalności instytucji książki – podsumowanie 139
2.4. Obszary wykorzystania mediów społecznościowych w działalności instytucji książki 140
2.4.1. Wykorzystanie mediów społecznościowych w działalności informacyjnej 140
2.4.2. Wykorzystanie mediów społecznościowych w działalności promocyjnej 142
2.4.3. Wykorzystanie mediów społecznościowych w działalności handlowej 143
2.4.4. Wykorzystanie mediów społecznościowych w działalności usługowej 145
2.4.5. Obszary wykorzystania mediów społecznościowych w działalności instytucji książki – podsumowanie 147
2.5. Nowe media w działalności instytucji książki – rola i perspektywy 149
2.5.1. Rola Internetu w działalności instytucji książki 149
2.5.2. Rola mediów społecznościowych w działalności instytucji książki 151
2.5.3. Perspektywy wykorzystania Internetu i mediów społecznościowych w działalności instytucji książki 157
2.5.4. Rola i perspektywy wykorzystania nowych mediów w działalności instytucji książki – podsumowanie 158
3. Media społecznościowe w działalności instytucji książki – rozwiązania strategiczne 161
3.1. Zakres i formy wykorzystania mediów społecznościowych w polskich instytucjach książki – zdiagnozowane problemy, źródła potencjalnych trudności 161
3.1.1. Problem z precyzyjnym zdefiniowaniem celu prowadzenia działań w mediach społecznościowych 162
3.1.2. Problem z doborem narzędzi umożliwiających realizację zdefiniowanych celów 163
3.1.3. Problem z określeniem rodzaju przekazywanych treści oraz częstotliwości ich publikowania 165
3.1.4. Problem wyznaczenia osób odpowiedzialnych za obsługę mediów społecznościowych 166
3.1.5. Problemy związane z wykorzystaniem mediów społecznościowych w instytucjach książki – podsumowanie 167
3.2. Strategie wykorzystania mediów społecznościowych w instytucjach książki – elementy składowe i etapy tworzenia 168
3.2.1. Określenie celu prowadzenia działań w mediach społecznościowych 170
3.2.2. Określenie odbiorcy działań w mediach społecznościowych 173
3.2.3. Dobór narzędzi 174
3.2.4. Określenie rodzaju publikowanych treści 175
3.2.5. Określenie częstości publikowania treści 176
3.2.6. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych 177
3.2.7. Opracowanie planu zarządzania sytuacją kryzysową 180
3.2.8. Strategie wykorzystania mediów społecznościowych w instytucjach książki – podsumowanie 182
Podsumowanie 185
Bibliografia 189
Aneksy 209
1. Wzór kwestionariusza ankiety dla bibliotek 210
2. Wzór kwestionariusza ankiety dla księgarń 215
3. Wzór kwestionariusza ankiety dla wydawnictw 220
4. Wzór kwestionariusza wywiadu 225
Spis rysunków, tabel i wykresów 227
Indeks nazwisk 231