Spis treści:
Od redakcji, 9
Władysław T. Miodunka, Dziesięciolecie Stowarzyszenia „Bristol”, 13
CZĘŚĆ I
GŁÓWNE PROBLEMY GLOTTODYDAKTYKI JĘZYKA POLSKIEGO
Urszula Żydek-Bednarczuk, Tekst w procesie certyfikacji, 21
Renata Przybylska, O potrzebie tworzenia korpusów tekstów do nauczania języka polskiego jako obcego. 31
Bronisława Ligara, Leksykultura w ujęciu Roberta Galissona a nauczanie kompetencji kulturowej, 51
Grażyna Zarzycka, Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej, 63
Przemysław E. Gębal, W stronę podstaw dydaktyki języka polskiego jako obcego. Próba bilansu polonistycznej myśli glottodydaktycznej, 79
CZĘŚĆ II
NAUCZANIE SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNY
Jan Fellerer, Kilka uwag o płaskiej koncepcji gramatyki języka polskiego jako obcego, 91
Maria Kuc, Projekt „innej” gramatyki funkcjonalnej języka polskiego. Językowe środki wyrażania cechy obiektu, 103
Wiesław Stefańczyk, Neutralizacja opozycji rodzaju gramatycznego polskiego rzeczownika w liczbie mnogiej na przykładzie dopełniacza, 111
Olga Szapkina, Funkcjonowanie liczbowych odmian rzeczowników predykatywnych w języku polskim, 117
Agnieszka Stryjecka, Swój, czyli czyj? O zaimkach dzierżawczo-zwrotnych, 123
Anna Seretny, Słownictwo a programy nauczania – komponent leksykalny kształcenia językowego, 131
Julia Dilna, Frazeologizmy w polskiej prozie młodzieżowej. Problemy z recepcją odbiorcy ukraińskiego uczącego się polszczyzny, 143
Andrej Babanow, Nauczanie słownictwa na wyższych poziomach zaawansowania, 151
CZĘŚĆ III
INTERFERENCJE W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Agnieszka Mielczarek, Tomasz Lisowski, Typologia błędów fleksyjnych Koreańczyków uczących się języka polskiego, 159
Tomasz Majtczak, Bożena Sieradzka-Baziur, Interferencja w procesie przyswajania języka polskiego przez Japończyków, 169
Mirosława Magajewska, Problemy fonetyczne Włochów uczących się języka polskiego – ujęcie porównawcze
Łesia Korol, Odstępstwa od normy gramatycznej w polszczyźnie młodzieży polskich szkół Lwowa i studentów polonistyki lwowskiej, 199
CZĘŚĆ IV
NAUCZANIE I TESTOWANIE SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH
Bożena Krawiec, Nagłówki prasowe w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców – na przykładzie nagłówków z „Kuriera Lubelskiego”, 207
Adriana Prizel-Kania, Rola i sposoby kształcenia percepcji słuchowej, 215
Grażyna Przechodzka, Przygotowanie i ewaluacja egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, 223
CZĘŚĆ V
LITERATURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Constantin Gembaşu, Czesław Miłosz w poszukiwaniu tożsamości kulturowej, 237
Paweł Próchniak, Wiola Próchniak, Polska proza – język i rzeczywistość ostatnich lat, czyli dlaczego cudzoziemiec powinien zaglądać do polskich powieści współczesnych, 243
László Kálmán Nagy, literatura a nauczanie języka polskiego jako obcego. Zarys nowej problematyki, 249
Tamara Czerkies, Rozwijanie kompetencji literackiej – teksty prozatorskie na zajęciach języka polskiego jako obcego, 255
Choi Sung Eun, Metodyka nauczania koreańskich studentów poezji polskiej na przykładzie analizy wiersza Wisławy Szymborskiej
Widok z ziarnkiem piasku za pośrednictwem idei Lao-Zhuanga, 265
CZĘŚĆ VI
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Piotr Garncarek, Określenie przestrzeni kulturowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, 273
Małgorzata Gaszyńska-Magiera, Miejsce wiedzy o kulturze w nauczaniu języka polskiego jako obcego – perspektywa etnolingwistyczna, 279
Piotr Kajak, Kultura popularna w procesie nauczania języka polskiego jako obcego, 291
Ałła Krawczuk, Nauczanie Ukraińców polskiej etykiety językowej (zwracanie się do adresata), 301
Anna Żurek, Tworzenie aktów grzecznościowych przez cudzoziemców uczących się języka polskiego, 313
Maria Magdalena Nowakowska, Językowy savoir-vivre: nauczanie polskich form grzecznościowych na gruncie słowackim, 323
Marta Skura, Minimum kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie adresata niemieckiego, 329
Katarzyna Stankiewicz, Przekaz kulturowy w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, 337
Anna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka, Obraz rodziny w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Ujęcie diachroniczne, 347
Jerzy Kowalewski, Program kulturowy jako odpowiedź na specyfikę nauczania języka polskiego na Wschodzie i potrzeby studentów ze Wschodu, 365
Anna Kijewska, O polskich obrzędach dorocznych i polskim stole świątecznym. Język i kultura polska celem czy środkiem edukacji interkulturowej, 377
CZĘŚĆ VII
PROBLEMY POLONISTYK ZAGRANICZNYCH
Cheong Byung Kwon, Problemy z nauczaniem literatury polskiej w Korei, 391
Wiktoria Tichomirowa, Maria Leskinen, Nauczanie historii, kultury i literatury polskiej na Wydziale Języków Obcych i Regionoznawstwa Uniwersytetu Moskiewskiego im. Łomonosowa. Nowe problemy – nowe rozwiązania, 397
Ludmyła Petruchina, Interdyscyplinarne podejście do nauczania literatury polskiej na Uniwersytecie Lwowskim, 409
Maria Pančikowá, Nowe programy studiów na polonistyce w Bratysławie, 417
Milica Mirkulowska, Nowe formy działania polonistów macedońskich, 421
Agata Bogdańska,
Public relations w nauczaniu języka polskiego we Włoszech, 427
Aleksandra Rawicka, Polonistyka na Uniwersytecie w Oslo – problemy i wyzwania, 431
Judit Retman, Możliwości rozwoju polonistyki w środowisku niesłowiańskim, 439
Małgorzata Zduniak-Wiktorowicz, Program niemieckiej slawistyki a potrzeby studentów polonijnych (na przykładzie Uniwersytetu Chrystiana Albrechta w Kilonii), 443
Anna Majkiewicz, Wiedza o Polsce w programie nauczania na studiach translatorskich Uniwersytetu Wiedeńskiego, 451
CZĘŚĆ VIII
KSZTAŁCENIE NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO. POSTAWY UCZNIÓW
Przemysław E. Gębal, Kształcenie lektorów języka polskiego jako obcego na tle europejskich standardów pedeutologicznych, 463
Olga Bambrowicz, Quo vadis nauczycielu języka polskiego jako obcego, czyli jak uczyć tych, którzy będą uczyli, 473
Agnieszka Rabiej, Postawy i preferencje językowe młodszych uczniów szkół polonijnych, 481
CZĘŚĆ IX
KRÓTKO O PODRĘCZNIKACH
Małgorzata Majewska-Meyers, O niektórych aspektach samodzielnego uczenia się na przykładzie podręcznika
Praktisches Lehrbuch Polnisch. Grundkurs für Selbstlernen, 493
Krystyna Data, Co, dla kogo, o czym? Tytuły podręczników języka polskiego dla obcokrajowców, 501
Marta Plisiecka, Dorota Rysak,
Kochasz? Kocham! Krótki kurs języka polskiego dla studentów programu Sokrates-Erasmus, 511
Katarzyna Popowa, Nauczanie słownictwa specjalistycznego. Koncepcja podręcznika
Gościnność po polsku. Zapraszamy do restauracji, 517