SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Wstęp 7
Rozdział I: Antycypacje 11
1. Platon 12
2. Arystoteles 15
3. Dziedzictwo Platona 17
4. Neoplatonicy: Plotyn 19
5. Neoplatonicy: Proklos 22
6. Neoplatonicy: Pseudo-Dionizy Areopagita 23
7. Księga o przyczynach 25
8. Augustyn 27
9. Boecjusz 30
10. Dominik Gundisalvi i De unitate 32
11. Awicenna 35
12. Mojżesz Majmonides 38
Rozdział II: U początków refleksji nad transcendentalnym sensem jedności, prawdy i dobra. Summa de bono Filipa Kanclerza 41
Rozdział III: Porządkowanie znaczeń jedności w Summa fratris Alexandri 45
Rozdział IV: Albert Wielki 51
1. Porządkowanie znaczeń jedności 51
2. Jedność transcendentalna a nadawanie formy 57
Rozdział V: Tomasz z Akwinu 65
1. Wywodzenie transcendentaliów z bytu. Dodawanie realne a dodawanie pojęciowe 65
2. Krytyczny dialog z tradycją 69
3. Niezbędne uściślenia dotyczące relacji między jednością a wielością. Jedność transcendentalna a liczba 75
4. Czy jedność transcendentalna ma wyłącznie sens negatywny? Jedność jako doskonałość i czynnik doskonalący 78
Rozdział VI: Jedność i jej aporie w rozumieniu Sigera z Brabantu 81
Rozdział VII: Henryka z Gandawy dialektyka jedności i wielości 95
Rozdział VIII: Jedność transcendentalna a struktura bytu. Jedność formy i jedność istnienia według Idziego Rzymianina 105
Rozdział IX: Jedność, jednostka, jednostkowienie w ujęciu Gotfryda z Fontaines 111
Rozdział X: Bonawentura z Bagnoreggio: jedność transcendentalna, jedność w Bogu, jedność w świecie stworzonym 123
Rozdział XI: Odrębne stanowisko Piotra Olivi: w poszukiwaniu pozytywnego sensu jedności. Jedność a miara 133
Zakończenie 139
Bibliografia 141
Indeks osobowy 147
Indeks rzeczowy 149