Jaka jest istota traumy dziecięcej? 3Rozdział 2. Strategie diagnostyczne stosowane u dzieci, które doznały traumy 22
Jakie objawy pourazowe mogą wystąpić u dziecka? 6
Wpływ żałoby traumatycznej na dzieci 16
Dlaczego powinniśmy odróżniać traumatyczną żałobę wieku dziecięcego od innych form żałoby? 19
Fazy terapii 19
Podsumowanie 20
Ocena ekspozycji traumatycznej 22Rozdział 3. Model TF-CBT – zasady działania 35
Rozpoznanie objawów PTSD 23
Diagnoza innych zaburzeń psychicznych 24
Diagnoza żałoby traumatycznej 30
Udzielenie rodzinie informacji zwrotnych na temat diagnozy 33
Opracowanie modelu TF-CBT 36Rozdział 4. Rola terapeuty prowadzącego TF-CBT 49
Model indywidualnej terapii dziecka i wspólnej terapii dziecka i rodzica 38
Znaczenie czynników kulturowych w modelu TF-CBT 43
Optymalizacja adaptacyjnego funkcjonowania – znaczenie dodatkowej opieki 44
Ogólne uwagi na temat posługiwania się książką 46
Podsumowanie 48
Zasadnicze znaczenie relacji terapeutycznej 50Część II. INTERWENCJE UKIERUNKOWANE NA TRAUMĘ
Znaczenie oceny, umiejętności i kreatywności terapeuty 51
Kwalifikacje i przeszkolenie terapeuty 53
Przezwyciężanie możliwych trudności 54
Psychoedukacja na temat modelu TF-CBT 64Moduł 2. Umiejętności wychowawcze 69
Psychoedukacja dzieci przeżywających traumatyczną żałobę 65
Przezwyciężanie możliwych trudności 66
Pochwały 70Moduł 3. Relaksacja 78
Selektywna uwaga 71
Procedura przerwy 73
Programy wzmacniania zachowań 74
Przezwyciężanie możliwych trudności 75
Świadome oddychanie/uważność/medytacja 79Moduł 4. Wyrażanie i regulacja emocji 89
Progresywna relaksacja mięśni 83
Relaksacja – praca z dziećmi przeżywającymi traumatyczną żałobę 85
Relaksacja – praca z rodzicami 86
Inne techniki relaksacyjne 87
Przezwyciężanie możliwych trudności 87
Identyfikacja emocji – praca z dziećmi 89Moduł 5. Radzenie sobie i przetwarzanie poznawcze I – trójkąt poznawczy 109
Wyrażanie emocji – praca z rodzicami 91
Zatrzymywanie myśli i pozytywne wyobrażenia 93
Pozytywna mowa wewnętrzna 94
Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa u dziecka 95
Poprawa umiejętności rozwiązywania problemów i umiejętności społecznych 97
Rozwijanie umiejętności społecznych 101
Radzenie sobie z trudnymi stanami emocjonalnymi 102
Regulacja emocji – praca z dziećmi przeżywającymi traumatyczną żałobę 103
Regulacja emocji – praca z rodzicami 105
Przezwyciężanie możliwych trudności 107
Rodzaje nieadekwatnych i niekonstruktywnych myśli 114Moduł 6. Narracja na temat traumy 121
Trójkąt poznawczy – praca z rodzicami 116
Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa u rodzica pozostałego przy życiu 117
Przezwyciężanie możliwych trudności 118
Tworzenie narracji na temat traumy przez dzieci przeżywające traumatyczną żałobę 129Moduł 7. Radzenie sobie i przetwarzanie poznawcze II – przetwarzanie traumatycznego doświadczenia 138
Dzielenie się narracją na temat traumy z rodzicem 131
Przezwyciężanie możliwych trudności 134
Analizowanie i korygowanie nieadekwatnych lub niekonstruktywnych myśli i przekonań 139Moduł 8. Ekspozycja na bodźce przypominające o traumatycznym zdarzeniu in vivo 149
Poznawcze przetwarzanie traumatycznej śmierci 144
Przetwarzanie traumy dziecka w pracy z rodzicami 145
Przezwyciężanie możliwych trudności 147
Przezwyciężanie możliwych trudności 152Moduł 9. Wspólne sesje dziecka i rodzica 154
Przezwyciężanie możliwych trudności 157Moduł 10. Zwiększanie bezpieczeństwa w przyszłości i wspomaganie dalszego rozwoju 159
Psychoedukacja na temat żałoby – praca z dziećmi 173Moduł 2. Przeżywanie żalu po stracie i przezwyciężanie ambiwalentnych uczuć do osoby zmarłej – „Czego mi brak, a za czym nie tęsknię” 179
Psychoedukacja na temat żałoby – praca z rodzicami 174
Przezwyciężanie możliwych trudności 176
Przeżywanie żalu po stracie – „Czego mi brak” 179Moduł 3. Zachowanie pozytywnych wspomnień o osobie zmarłej 189
Przezwyciężanie ambiwalentnych uczuć do osoby zmarłej – „Za czym nie tęsknię” 181
Przeżywanie żalu po stracie i odniesienie się do ambiwalentnych uczuć do osoby zmarłej – praca z rodzicami 184
Przezwyciężanie możliwych trudności 187
Zachowanie pozytywnych wspomnień – praca z dziećmi 189Moduł 4. Przedefiniowanie relacji z osobą zmarłą i zaangażowanie się w aktualne relacje 194
Zachowanie pozytywnych wspomnień – praca z rodzicami 191 Przezwyciężanie możliwych trudności 192
Przedefiniowanie relacji – praca z dziećmi 194Dodatek 1. Ulotki 207
Przedefiniowanie relacji – praca z rodzicami 196
Obawy o zdolność poradzenia sobie z samotnym wychowaniem dzieci 198
Przezwyciężanie możliwych trudności 199
Przegląd i zakończenie terapii 201
Przezwyciężanie możliwych trudności 205
Informacje na temat przemocy domowej dla rodziców 209Dodatek 2. Źródła 231
Informacje na temat przemocy domowej dla dzieci 213
Informacje na temat molestowania seksualnego dziecka dla rodziców 215
Informacje na temat molestowania seksualnego dziecka dla dzieci 222
Relaksacja – jak stres i PTSD wpływają na nasz organizm 225
Regulacja emocji – sposoby natychmiastowej poprawy samopoczucia 227
Ćwiczenia z trójkątem poznawczym 228
Krąg życia 230
Jaka jest istota traumy dziecięcej? 3Rozdział 2. Strategie diagnostyczne stosowane u dzieci, które doznały traumy 22
Jakie objawy pourazowe mogą wystąpić u dziecka? 6
Wpływ żałoby traumatycznej na dzieci 16
Dlaczego powinniśmy odróżniać traumatyczną żałobę wieku dziecięcego od innych form żałoby? 19
Fazy terapii 19
Podsumowanie 20
Ocena ekspozycji traumatycznej 22Rozdział 3. Model TF-CBT – zasady działania 35
Rozpoznanie objawów PTSD 23
Diagnoza innych zaburzeń psychicznych 24
Diagnoza żałoby traumatycznej 30
Udzielenie rodzinie informacji zwrotnych na temat diagnozy 33
Opracowanie modelu TF-CBT 36Rozdział 4. Rola terapeuty prowadzącego TF-CBT 49
Model indywidualnej terapii dziecka i wspólnej terapii dziecka i rodzica 38
Znaczenie czynników kulturowych w modelu TF-CBT 43
Optymalizacja adaptacyjnego funkcjonowania – znaczenie dodatkowej opieki 44
Ogólne uwagi na temat posługiwania się książką 46
Podsumowanie 48
Zasadnicze znaczenie relacji terapeutycznej 50Część II. INTERWENCJE UKIERUNKOWANE NA TRAUMĘ
Znaczenie oceny, umiejętności i kreatywności terapeuty 51
Kwalifikacje i przeszkolenie terapeuty 53
Przezwyciężanie możliwych trudności 54
Psychoedukacja na temat modelu TF-CBT 64Moduł 2. Umiejętności wychowawcze 69
Psychoedukacja dzieci przeżywających traumatyczną żałobę 65
Przezwyciężanie możliwych trudności 66
Pochwały 70Moduł 3. Relaksacja 78
Selektywna uwaga 71
Procedura przerwy 73
Programy wzmacniania zachowań 74
Przezwyciężanie możliwych trudności 75
Świadome oddychanie/uważność/medytacja 79Moduł 4. Wyrażanie i regulacja emocji 89
Progresywna relaksacja mięśni 83
Relaksacja – praca z dziećmi przeżywającymi traumatyczną żałobę 85
Relaksacja – praca z rodzicami 86
Inne techniki relaksacyjne 87
Przezwyciężanie możliwych trudności 87
Identyfikacja emocji – praca z dziećmi 89Moduł 5. Radzenie sobie i przetwarzanie poznawcze I – trójkąt poznawczy 109
Wyrażanie emocji – praca z rodzicami 91
Zatrzymywanie myśli i pozytywne wyobrażenia 93
Pozytywna mowa wewnętrzna 94
Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa u dziecka 95
Poprawa umiejętności rozwiązywania problemów i umiejętności społecznych 97
Rozwijanie umiejętności społecznych 101
Radzenie sobie z trudnymi stanami emocjonalnymi 102
Regulacja emocji – praca z dziećmi przeżywającymi traumatyczną żałobę 103
Regulacja emocji – praca z rodzicami 105
Przezwyciężanie możliwych trudności 107
Rodzaje nieadekwatnych i niekonstruktywnych myśli 114Moduł 6. Narracja na temat traumy 121
Trójkąt poznawczy – praca z rodzicami 116
Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa u rodzica pozostałego przy życiu 117
Przezwyciężanie możliwych trudności 118
Tworzenie narracji na temat traumy przez dzieci przeżywające traumatyczną żałobę 129Moduł 7. Radzenie sobie i przetwarzanie poznawcze II – przetwarzanie traumatycznego doświadczenia 138
Dzielenie się narracją na temat traumy z rodzicem 131
Przezwyciężanie możliwych trudności 134
Analizowanie i korygowanie nieadekwatnych lub niekonstruktywnych myśli i przekonań 139Moduł 8. Ekspozycja na bodźce przypominające o traumatycznym zdarzeniu in vivo 149
Poznawcze przetwarzanie traumatycznej śmierci 144
Przetwarzanie traumy dziecka w pracy z rodzicami 145
Przezwyciężanie możliwych trudności 147
Przezwyciężanie możliwych trudności 152Moduł 9. Wspólne sesje dziecka i rodzica 154
Przezwyciężanie możliwych trudności 157Moduł 10. Zwiększanie bezpieczeństwa w przyszłości i wspomaganie dalszego rozwoju 159
Psychoedukacja na temat żałoby – praca z dziećmi 173Moduł 2. Przeżywanie żalu po stracie i przezwyciężanie ambiwalentnych uczuć do osoby zmarłej – „Czego mi brak, a za czym nie tęsknię” 179
Psychoedukacja na temat żałoby – praca z rodzicami 174
Przezwyciężanie możliwych trudności 176
Przeżywanie żalu po stracie – „Czego mi brak” 179Moduł 3. Zachowanie pozytywnych wspomnień o osobie zmarłej 189
Przezwyciężanie ambiwalentnych uczuć do osoby zmarłej – „Za czym nie tęsknię” 181
Przeżywanie żalu po stracie i odniesienie się do ambiwalentnych uczuć do osoby zmarłej – praca z rodzicami 184
Przezwyciężanie możliwych trudności 187
Zachowanie pozytywnych wspomnień – praca z dziećmi 189Moduł 4. Przedefiniowanie relacji z osobą zmarłą i zaangażowanie się w aktualne relacje 194
Zachowanie pozytywnych wspomnień – praca z rodzicami 191 Przezwyciężanie możliwych trudności 192
Przedefiniowanie relacji – praca z dziećmi 194Dodatek 1. Ulotki 207
Przedefiniowanie relacji – praca z rodzicami 196
Obawy o zdolność poradzenia sobie z samotnym wychowaniem dzieci 198
Przezwyciężanie możliwych trudności 199
Przegląd i zakończenie terapii 201
Przezwyciężanie możliwych trudności 205
Informacje na temat przemocy domowej dla rodziców 209Dodatek 2. Źródła 231
Informacje na temat przemocy domowej dla dzieci 213
Informacje na temat molestowania seksualnego dziecka dla rodziców 215
Informacje na temat molestowania seksualnego dziecka dla dzieci 222
Relaksacja – jak stres i PTSD wpływają na nasz organizm 225
Regulacja emocji – sposoby natychmiastowej poprawy samopoczucia 227
Ćwiczenia z trójkątem poznawczym 228
Krąg życia 230
0.00 zł