SPIS TREŚCI
Wykaz stosowanych skrótów i oznaczeń 9
Wstęp 11
Przedmiot i cel 11
Najważniejsze pojęcia 12
Zakres i zasięg 15
Stan badań 16
Układ książki 17
Podziękowania 20
1. Wirtualność i realność – wybrane konteksty 21
1.1. Wirtualność i realność jako kategorie filozoficzne 21
1.1.1. Zacieranie granic między wirtualnością a realnością . 22
1.1.2. Wirtualność i realność – problemy definicyjne 24
1.1.3. Wirtualność i realność – tradycja filozoficzna . 25
1.1.4. Wirtualność i realność a integralność i tożsamość człowieka 26
1.2. Wirtualność i realność – kontekst informacyjny 27
1.2.1. Specyfika źródeł tradycyjnych i elektronicznych 28
1.2.2. Wirtualizacja bibliotek 29
1.2.3. Wirtualność i realność w usługach bibliotecznych 31
1.3. Rozszerzona rzeczywistość a wirtualna rzeczywistość – perspektywa technologiczna 32
1.3.1. Rzeczywistość wirtualna a rzeczywistość rozszerzona – cechy i różnice 33
1.3.2. Wirtualność i realność w informatyce – zacieranie granic . 34
1.4. Wybrane konteksty analizy wirtualności i realności – podsumowanie 35
2. Rozszerzona rzeczywistość – różne perspektywy . 37
2.1. Rozszerzona rzeczywistość jako pole badań informatyki . 37
2.1.1. Geneza i stan badań nad rozszerzoną rzeczywistością z perspektywy informatyki . 37
2.1.2. Komercyjne wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w informatyce 39
2.2. Rozszerzona rzeczywistość jako pole badań nauk społecznych i humanistycznych . 41
2.2.1. Rozszerzona rzeczywistość w psychologii 42
2.2.2. Rozszerzona rzeczywistość w socjologii 43
2.2.3. Rozszerzona rzeczywistość w pedagogice 44
2.2.4. Rozszerzona rzeczywistość w naukach o zarządzaniu 45
2.2.5. Rozszerzona rzeczywistość w naukach o kulturze . 46
2.3. Rozszerzona rzeczywistość jako obszar działalności praktycznej 47
2.3.1. Główne obszary wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości . 47
2.3.2. Praktyczne aspekty wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w działalności informacyjnej 49
2.3.3. Praktyczne aspekty wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w działalności usługowej . 51
2.4. Rozszerzona rzeczywistość jako przedmiot badań bibliologii i informatologii . 52
2.4.1. Stan badań nad rozszerzoną rzeczywistością z perspektywy bibliologii i informatologii . 52
2.4.2. Związki problematyki rozszerzonej rzeczywistości z wybranymi obszarami badań bibliologii i informatologii 53
2.4.3. Propozycje tematów badawczych 55
2.4.4. Źródła potencjalnych problemów poznawczych 56
2.5. Wybrane konteksty analizy rozszerzonej rzeczywistości – podsumowanie 57
3. Współczesne usługi informacyjne bibliotek – cechy i specyfika 59
3.1. Usługa jako kategoria ekonomiczna . 59
3.1.1. Serwicyzacja gospodarki . 60
3.1.2. Usługa a produkt – zacieranie granic . 61
3.1.3. Specyfika e-usług . 63
3.1.4. Jakość usług a ich ekonomiczna wartość . 64
3.1.5. Usługi informacyjne na rynku gospodarczym 67
3.1.6. Usługa jako element ekonomii doświadczeń (experience economy) . 68
3.1.7. Projektowanie usług (service design) jako element ekonomii doświadczeń 71
3.1.8. Grywalizacja usług jako element ekonomii doświadczeń . 73
3.2. Cechy współczesnych usług informacyjnych bibliotek 74
3.2.1. Usługi wirtualne lub hybrydowe . 75
3.2.2. Usługi realizowane przy użyciu nowych technologii . 77
3.2.3. Usługi wspierające samodzielność użytkowników 78
3.2.4. Usługi dostępne całodobowo 79
3.2.5. Usługi spersonalizowane . 80
3.2.6. Usługi angażujące użytkowników 82
3.2.7. Usługi współtworzone przez użytkowników 83
3.2.8. Usługi synchroniczne . 85
3.2.9. Usługi dostarczane wielokanałowo 86
3.2.10. Usługi zanurzone w życiu użytkowników . 87
3.2.11. Cechy bibliotecznych usług informacyjnych – podsumowanie . 88
3.3. Współczesne usługi informacyjne bibliotek – próba typologizacji 90
3.3.1. Typologia usług informacyjnych – stan badań . 90
3.3.2. Typologia usług informacyjnych – propozycja schematu 92
3.4. Jakość usług bibliotecznych 93
3.4.1. Rozszerzona rzeczywistość a jakość usług bibliotecznych 93
3.4.2. Badanie jakości usług świadczonych w środowisku rozszerzonej rzeczywistości . 97
3.4.3. Zarządzanie jakością usług w bibliotece 100
3.5. Nowe technologie we współczesnych usługach informacyjnych bibliotek – przykłady działań 102
3.5.1. Usługi świadczone za pomocą serwisu www 102
3.5.2. Usługi świadczone za pomocą aplikacji mobilnych 104
3.5.3. Usługi świadczone za pomocą mediów społecznościowych . 105
3.6. Najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne w usługach informacyjnych bibliotek . 106
3.6.1. Przegląd i przykłady wykorzystania najnowszych technologii w usługach informacyjnych bibliotek 107
3.6.2. Stan obecny i perspektywy wykorzystania najnowszych technologii w usługach informacyjnych bibliotek 112
3.6.3. Szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem najnowszych technologii w usługach informacyjnych bibliotek 113
3.7. Cechy i specyfika współczesnych usług informacyjnych – podsumowanie 116
4. Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych . 119
4.1. Informacja w środowisku rozszerzonej rzeczywistości 119
4.1.1. Cechy informacji udostępnianej w środowisku rozszerzonej rzeczywistości . 120
4.1.2. Specyfika odbioru i udostępniania informacji przez narzędzia rozszerzające rzeczywistość 123
4.2. Usługi informacyjne w środowisku rozszerzonej rzeczywistości 127
4.2.1. Specyfika usług informacyjnych świadczonych w środowisku rozszerzonej rzeczywistości 127
4.2.2. Obszary zastosowań rozszerzonej rzeczywistości w usługach informacyjnych . 129
4.3. Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości jako elementu procesu projektowania usług informacyjnych w ekonomii doświadczeń 130
4.3.1. Projektowanie usług a ekonomia doświadczeń – wzajemne relacje 130
4.3.2. Nowe technologie a projektowanie usług 131
4.3.3. Rozszerzona rzeczywistość a doświadczenie użytkownika . 132
4.4. Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości jako elementu projektowania innowacyjnych usług informacyjnych 134
4.4.1. Istota i źródła innowacji 134
4.4.2. Przykłady innowacyjnych usług informacyjnych . 136
4.4.3. Rozszerzona rzeczywistość w projektowaniu innowacyjnych usług informacyjnych bibliotek – stan obecny i potencjał 139
4.5. Problemy oceny użyteczności mobilnych usług informacyjnych wykorzystujących technologię rozszerzonej rzeczywistości 140
4.5.1. Główne metody i techniki oceny użyteczności aplikacji mobilnych i ich zastosowanie w ocenie jakości usług
oferowanych w środowisku rozszerzonej rzeczywistości 140
4.5.2. Główne problemy metodologiczne i techniczne związane z badaniami użyteczności aplikacji mobilnych wykorzystujących rozszerzoną rzeczywistość 146
4.5.3. Badanie użyteczności aplikacji mobilnych wykorzystujących technologię rozszerzonej rzeczywistości – propozycja podejścia metodologicznego . 147
4.6. Rozszerzona rzeczywistość a usługi informacyjne – podsumowanie . 149
5. Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w usługach informacyjnych bibliotek – propozycja modelu 151
5.1. Dobre praktyki w zakresie wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w działalności usługowej instytucji kultury . 151
5.1.1. Kryteria doboru dobrych praktyk 151
5.1.2. Przykłady dobrych praktyk 152
5.2. Dobre praktyki w zakresie wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w działalności usługowej bibliotek 156
5.2.1. Kryteria doboru dobrych praktyk 156
5.2.2. Przykłady dobrych praktyk 157
5.3. Model wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w usługach informacyjnych bibliotek zgodny z zasadami projektowania usług 159
5.3.1. Istota i proces modelowania 160
5.3.2. Istota i etapy procesu projektowania usług informacyjnych na potrzeby ekonomii doświadczeń . 160
5.3.3. Model wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w usługach informacyjnych bibliotek . 161
5.3.4. Przykład praktycznego zastosowania modelu w procesie projektowania bibliotecznych usług informacyjnych 164
5.4. Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek – podsumowanie 167
Podsumowanie . 169
Bibliografia 175
Spis ilustracji i tabel 197
Indeks nazwisk . 199