EN
Spis treści, fragmenty, recenzje

Refleksje zza kamery

Reżyserki o kinie i formie filmowej

Liczba stron: 262 Format: 15,5x22 cm Rok wydania: 2022 Data premiery: 15.12.2022

Opis książki

Założeniem książki jest prezentacja różnorodnych głosów twórczych kobiet w kinie, by ukazać podejmowaną przez nie refleksję, a tym samym podkreślić ich obecność i znaczenie w historii myśli filmowej. Kolejne rozdziały poświęcone są przemyśleniom Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Mai Deren, Laury Mulvey, Trinh T. Minh-ha oraz Alexandry Juhasz, odnoszącym się do własnego dorobku filmowego, jak i do znacznie szerszej problematyki, związanej z określonymi nurtami artystycznymi i intelektualnymi oraz realiami społeczno-kulturowymi. W przywołanych tekstach przewijają się tematy nawiązujące do czterech głównych zagadnień. Pierwsze dotyczy formy filmowej oraz kina jako medium, instytucji, obszaru kultury popularnej, a drugie praktyki reżyserskiej kobiet – używanego przez nie warsztatu, stylu i indywidualnych zainteresowań. W trzecim chodzi o związki omawianej refleksji z feminizmem, postkolonializmem, teorią queer i innymi koncepcjami, które dostarczyły piszącym przydatnych pojęć czy definicji. Natomiast czwarte zagadnienie skupia się na relacji między twórczością kobiet a tradycją kultury wizualnej w jej wymiarze technologicznym i komunikacyjnym, a nie tylko estetycznym.

Każda z zaprezentowanych reżyserek-teoretyczek nieco odmiennie wyjaśnia potrzebę równoczesnego uprawiania twórczości filmowej i pisarskiej. Dla Alice Guy-Blaché zapisywanie wspomnień było sposobem na odniesienie się do epoki pionierskiej, a równocześnie na zaznaczenie w niej swojej obecności jako kreatorki kinowego warsztatu oraz prekursorki w zakresie pracy na planie w wielofunkcyjnej roli metteur en scène. Liczne, różnorodne formy przekazu, używane przez Germaine Dulac pozwalały jej podjąć najważniejsze kwestie dla rozwoju kina jako sztuki oraz artystycznych ruchów awangardowych, w których widziała miejsce na swobodę twórczą, nieskrępowaną wymogami komercji. Maya Deren w swojej książce zastosowała konwencję anagramu, starając się powiązać w całość rozważania na temat sztuki, formy i filmu oraz fascynujących ją zjawisk kulturowych. W dorobku Laury Mulvey przewijają się wątki związane z jej najbardziej znaną koncepcją męskiego władcy spojrzenia, ale też z kwestią ukazywania i problematyzowania doświadczeń kobiet, zwłaszcza aktywnych artystek. Motyw twórczości kobiet powraca w pracach Trinh T. Minh-ha, łączącej wątki postkolonialne i queerowe w refleksji nad tożsamością oraz jej obrazami, zwłaszcza w kontekście doświadczeń migracji i przemieszczenia. Do problematyki tożsamości nawiązuje również Alexandra Juhasz, która w swoich rozważaniach teoretycznych odnosi się do, jak to określa, feministycznej historii mediów (oraz kina amerykańskiego), a także do aktywizmu związanego z AIDS i środowiskiem queerowym.

Równie ważna, co sama twórczość kobiet, jest dla Juhasz jej archiwizacja, pozwalająca stworzyć lub/i podtrzymać więzi międzypokoleniowe oraz przepływ wiedzy i doświadczeń. Włączenie do książki sześciu różnych reżyserek-teoretyczek również jest próbą połączenia przedstawicielek odmiennych generacji, by zaznaczyć ciągłości tradycji uprawiania przez kobiety refleksji o kinie i formie filmowej.

Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w filmie, fotografii i sztuce. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: „W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter” (2001), „Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek” (2010). Ponadto autorka książek: „Derek Jarman. Portret indywidualisty” (2003), „Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90.” (2006) oraz „Oblicza kina queer” (2014). W latach 2015-2018 Koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: „Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945”. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2015 prowadziła badania, których efektem jest monografia: „Modernistyki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939” (2016). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Zasiada w Radzie Muzeum Fotografii w Krakowie.
Książka jest dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej oraz przez Miasto Stołeczne Warszawa w ramach projektu Akademia filmu awangardowego.

Wydawcami książki są Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Fundacja Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Osoby zapisane na zajęcia Akademii filmu awangardowego 2022 w ramach projektu otrzymają książkę nieodpłatnie. Informacja o projekcie i zapisach jest dostępna na stronie: https://www.akademiadokumentalna.pl/uw-akademia-filmu-awangardowego-iv-sem-zimowy-20222023
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
ISBN: 978-83-233-5171-9
e-ISBN (pdf): 978-83-233-7387-2

Polecamy także:

POLECANE KSIĄŻKI

Shireen Rizvi

Analiza łańcuchowa w terapii dialektyczno-behawioralnej

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

45,00 zł
40,50 zł
Makoto Shinkai, Naruki Nagakawa

Ona i jej kot

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

33,99 zł
30,59 zł
red. Łukasz Tischner, Tomasz Garbol

Literatura a religia – wyzwania epoki świeckiej. Tom 1

(Oprawa miękka)

46,20 zł
41,58 zł
Karl Pillemer

Rozłam w rodzinie

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

55,99 zł
50,39 zł

NOWOŚCI

David Isaacs

Szczepienia

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

64,99 zł
58,49 zł
Małgorzata Radkiewicz

Refleksje zza kamery

( Oprawa miękka )

42,00 zł
37,80 zł
Okładka ksiązki Historia medycyny 2
Ryszard W. Gryglewski

Historia medycyny... 2

( Oprawa miękka )

49,00 zł
44,10 zł
Okładka ksiązki Bibliografia Polska XIX stulecia. Tom XXIII
red. Marta Kowalewska , Tomasz Nastulczyk

Bibliografia Polska XIX stulecia. Tom XXIII

( Oprawa miękka )

50,40 zł
45,36 zł
Okładka książki Dobro i interes w prawie
red. Arkadiusz Sobczyk

Dobro i interes w prawie

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

50,40 zł
45,36 zł
Molly Millwood

Macierzyństwo bywa trudne

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

54,99 zł
49,49 zł
Stanisław Jaworski

„Piszę, więc jestem"

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

42,00 zł
37,80 zł
Aneta Pieczka , Jerzy Rosiński , Izabela Stańczyk

Postawy pracowników wobec technologii cyfrowej w organizacji

( Oprawa miękka )

46,20 zł
41,58 zł
Okładka ksiązki Dydaktyka akademicka – nowe konteksty, nowe doświadczenia
red. Iwona Maciejowska , Anna Sajdak-Burska

Dydaktyka akademicka – nowe konteksty, nowe doświadczenia

( Oprawa miękka )

44,10 zł
39,69 zł
Okładka ksiązki Fabryka plotek
Idesbald Goddeeris

Fabryka plotek

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

49,35 zł
44,42 zł
Marcin Gabryś

Na drodze do samodzielności

( Oprawa miękka )

47,25 zł
42,53 zł
red. Agnieszka Biedrzycka , Paweł Bukowiec , Iwona Węgrzyn

Pogranicze, czyli polskość

( Oprawa twarda )

63,00 zł
56,70 zł
Michael Butter

Teorie spiskowe

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

49,00 zł
44,10 zł
red. Tomasz Bilczewski , Andrzej Hejmej , Ewa Rajewska

Literatura światowa i przekład

( Oprawa zintegrowana )

82,95 zł
74,66 zł
Okładka książki Współpraca z dostawcami w przedsiębiorstwach społecznie odpowiedzialnych
47,25 zł
42,53 zł
red. Tomasz Bilczewski , Dorota Kołodziejczyk

Nieskończona genesis literatury światowej

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

51,45 zł
46,31 zł
Kazimierz Z. Sowa

Pisma wybrane

( Oprawa miękka )

51,45 zł
46,31 zł
red. Jakub Bohuszewicz , Dariusz Brzostek

Religia, historia i przyszłość w kulturze afrokaraibskiej

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

40,95 zł
36,86 zł
Okładka ksiązki "Córki Jałty"
Catherine Grace Katz

Córki Jałty

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

67,50 zł
60,75 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...