Dzieje kultury można przedstawić jako niekończący się trud wypełniania otaczającego świata znaczeniami. Osobliwością tego procesu jest niemożność jego zamknięcia oraz to, że zmieniające się kultury wciąż operują tym samym materiałem wyobrażeniowym. Nic nie dzieje się od początku ani nic ostatecznie z kultury nie znika. Granice poznania wyznaczone przez to, co fizyczne czy naturalne, ale też powtarzalność sytuacji egzystencjalnych, w jakich znajdują się ludzie, to niektóre z przyczyn tego, że w kulturze, zwłaszcza kręgu europejskiego, w różnych czasach i miejscach, możliwe są do odnalezienia te same materiały: wyobrażenia, motywy, wątki, symbole itd. Radość ich odnajdywania nie może przesłaniać niekiedy bardzo radykalnych różnic funkcjonalnych osadzenia w odmiennych kontekstach cywilizacyjnych, a więc – ogromnego zróżnicowania znaczeniowego.
Kultura w sposób nieunikniony jest palimsestowa: nowe czasy i konteksty; nowe paradygmaty wyobraźni, powodują że stare motywy zaczynają służyć wyrażaniu treści ważnych dla określonych czasów. Trzeba jednak pamiętać, że nowe choćby zdecydowanie odcinało się od dawnego, na tym dawnym musi być ufundowane. Nowe sensy wynikają z potrzeb czasów i ludzi, którzy poszukują znaczeń i wartości, jakie pozwolą im istnieć w swoim świecie. Te odpowiedzi na współczesność konstruowane z elementów wyobrażeniowych, z języka kultury; elementy te, choć dopasowane do wymagań chwili, wciąż przechowują pamięć o pierwotnych sensach i znaczeniach , jakie pojawiały się wraz z kolejnymi ich użyciami przez wieki trwania kultury.
Poszukiwanie sensów. Lekcja z czytania kultury to zbiór studiów, które chcą zaprezentować palimpsestowe bogactwo kultury i jednocześnie uświadamiać potrzebę podejmowania ćwiczeń z lektury tekstu kulturowego; uchwycić zmianę w historii kultury i pokazać, że specyficzny musi być sposób czytania, jaki jest udziałem współczesnego użytkownika tekstów, motywów, wyobrażeń. W swoich studiach autorzy opowiadają np. o używaniu postaci św. Wojciecha w konstruowaniu polskiego imaginarium, o trudzie zrozumienia i akceptacji cudzych upodobań gastronomicznych, o losach takiego europejskiego znaku, jakim był dąb Goethego, który się znalazł w środku obozu koncentracyjnego, o perypetiach motywu Don Kichota i o konstruowaniu narodowego mitu przez irlandzkiego noblistę...