SPIS TREŚCI
1. Wstęp 11
2. Międzynarodowa komunikacja polityczna 19
2.1. Złożoność wzajemnych relacji mediów i polityki – media jako aktor polityczny 19
2.2. Dyplomacja mediów 28
2.3. Znaczenie różnych typów mediów we współczesnej komunikacji politycznej na przykładzie Niemiec. . . 37
3. Wzajemne wizerunki narodowe oraz bilateralne relacje polsko-niemieckie w świetle badań opinii i analizy zawartości przekazu mediów 51
3.1. Polacy i Niemcy – społeczna geneza stereotypów i wzajemnego postrzegania 52
3.2. Polacy i Niemcy – asymetria wzajemnego postrzegania w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej 56
3.3. Wzajemny sposób postrzegania Polaków i Niemców – badania opinii publicznej 57
3.3.1. Badanie emocjonalnych treści stereotypów 57
3.3.2. Badania deskryptywnych treści stereotypów 62
3.3.3. Badania opinii dotyczące konkretnych wydarzeń w relacjach polsko-niemieckich 64
3.4. Badania treści przekazu mediów jako jedna z perspektyw badawczych w międzynarodowej komunikacji politycznej 69
3.4.1. Media jako uczestnik stosunków międzynarodowych 70
3.4.2. Polacy i Niemcy w polskich badaniach treści przekazu mediów 71
4. Czynniki wpływające na proces powstawania materiałów dziennikarskich w kontekście komunikacji międzynarodowej 79
4.1. Zmiana samoświadomości zawodowej dziennikarzy i postrzegania ich roli społecznej w Polsce. . . 79
4.2. Wiedza, postawy i intencje dziennikarzy jako czynniki wpływające na proces powstawania materiałów dziennikarskich dotyczących relacji międzynarodowych 83
4.3. Czynniki wpływające na mechanizmy edukacyjne dziennikarzy – komunikacja międzynarodowa w skali mikro – case study Pomost Medialny/Medienbrücke 86
4.3.1. Model komunikacji międzynarodowej w skali mikro 87
4.3.2. Tematyzowanie zagadnień 88
4.3.3. Stereotypizacja 90
4.3.4. Luki informacyjne i dysproporcja wiedzy 91
4.3.5. Bariery komunikacyjne 92
4.3.6. Podsumowanie 93
5. Specyfika niemieckiego dyskursu medialnego na temat Polski i Polaków na przykładzie tygodnika „Der Spiegel” (1990–2004). . 95
5.1. Pozycja tygodnika „Der Spiegel’ w niemieckim krajobrazie mediów 95
5.2. Wyniki ilościowej i jakościowej analizy zawartości treści tygodnika „Der Spiegel” 98
5.2.1. Wyniki ilościowej analizy zawartości treści tygodnika „Der Spiegel” na temat Polski 98
5.2.2. Wyniki analizy tematyki przekazu. . 106
5.2.3. Nacechowanie publikacji 109
5.2.4. Wizerunek Polski jako kraju 110
5.2.5. Wizerunek polskiej sceny politycznej/głównych postaci polskiej elity politycznej 115
5.2.6. Wizerunek polskiej gospodarki 120
5.3.Wnioski z badań 121
6. Dyskurs medialny w odniesieniu do tematyki historycznej w Polsce i w Niemczech – problematyka wypędzonych na łamach dzienników „Frankfurter Allgemeine Zeitung” i „Rzeczpospolita” (1996–2006). . 123
6.1. Cel i ramy czasowe badań. . . 123
6.2. Wyniki ilościowej analizy zawartości treści dzienników „Rzeczpospolita” i „Frankfurter Allgemeine Zeitung” 125
6.3. Wyniki jakościowej analizy zawartości treści dzienników „Rzeczpospolita” i „Frankfurter Allgemeine Zeitung” 128
6.4. Wnioski z badań 130
7. Modele zachowań prasy polskiej w kontekście międzynarodowej komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich (2008). . 133
7.1. Zakres tematyczny i ramy czasowe badań 134
7.2. Wskaźniki analizy. 137
7.2.1. Częstotliwość i systematyczność przekazu 140
7.2.2. Płaszczyzny przekazu 141
7.2.3. Tematyka przekazu 143
7.2.4. Nacechowanie przekazu 147
7.2.5. Charakter przekazu – analiza gatunków dziennikarskich 149
7.2.6. Autor przekazu 152
7.3. Charakterystyka dyskursu badanych tytułów w odniesieniu do kwestii niemieckich 154
7.3.1. „Gazeta Wyborcza” 154
7.3.2. „Dziennik Polska–Europa–Świat” 158
7.3.3. „Nasz Dziennik” 163
7.3.4. „Fakt” 167
7.4. Modele zachowań badanych tytułów w odniesieniu do Niemiec i Niemców oraz relacji polsko-niemieckich 172
8. Zakończenie 177
Spis tabel 185
Spis rysunków 188
Spis wykresów 189
Bibliografia 191