SPIS TREŚCI
Spis treści
Ewa Bal, Wanda Świątkowska, Negocjacje terminologiczne 7
I Próby definicji
Marco De Marinis, Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem? (przełożyła Ewa Bal) 19
Tomasz Kubikowski, Czym jest z natury performans? 41
Jacek Wachowski, Performer, performans, performatywność, czyli o miejscu performatyki w badaniach teatrologicznych 53
II Analizy krytyczne
1 Performans
Agnieszka Sosnowska, Performans wykonywany w pustkę 67
Ewa Jeleń-Kubalewska, Zawód: performer. Fotograf i jego przypadki 79
Agata Kołodziej, Mowa w (s)tarciu z pismem. Slam poetycki jako przykład symbiozy tekstu i wydarzenia 89
Artur Grabowski, Dramatu-pisanie jako performans. Zeznanie sprawcy 97
Piotr Dobrowolski, Teatr otwarty. Performanse Porywaczy Ciał wobec estetyki zdarzenia 107
Katarzyna Peplinska, Biomechanika jako performans kulturowy, organizacyjny i techniczny 119
Joanna Ostrowska, Odcienie performatywnej reżyserii ‒ między
Julianem Beckiem i Judith Maliną a Tadeuszem Kantorem 127
Patryk Kencki, Performanse jezuickie w dawnej Rzeczypospolitej 141
Artur Duda, Performerzy i media ludzkie a teatr w starożytnej Grecji 153
2 Performatywność
Justyna Stasiowska, Even Better Than the Real Thing. Relacja DJ-a z publicznością jako nowy model performatywności 169
Magdalena Talar, Flânerie spojrzenia, czyli sztuka bycia hiperwidzem na przykładzie Życia seksualnego dzikich Krzysztofa Garbaczewskiego 177
Joanna Jopek, Lekcja anatomii. O barokowej figurze anatoma-performera 185
Marcin Kościelniak, Sabat mięsa 193
Leszek Karczewski, Prowokacja wobec konserwatywnego oka. Performans osób z niepełnosprawnościami 203
Ewa Bal, Roberto Benigni i Beppe Grillo obalają premiera. Teatralność i polityczność jako dwa aspekty performatywności 213
Alicja Górkiewicz, Jakub Papuczys, „Współczesny performans nie zna granic”. Przykład Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego 223
Agnieszka Marek, Grzegorz Stępniak, Performowanie queerowej utopii: przypadek Natalie Barney i kabaretu muzycznego Kiki & Herb 233
Małgorzata Leyko, Rudolf Laban: kryształ, roślina, zwierzę 245
3 Performer
Katarzyna Woźniak, Nowoczesny/ponowoczesny – Grotowski w poszukiwaniu esencji tożsamości Performera 255
Dagmara Łuba, Anna Matras, Iwan Wyrypajew. Showman jako nowy model artysty teatru 263
Dariusz Kosiński, Wojna z Arlekinem, czyli to macie, co się państwu daje 271
Paolo Puppa, Opowiadacze historii we Włoszech – wybrane aspekty (przełożyła Katarzyna Woźniak) 279
Jolanta Dygul, Prolog w teatrze włoskim: Goldoni i Fo 293
Katarzyna Lemańska, Karolina Wycisk, Harakiri Farmers – nowy wizerunek artysty performera w teatrze tańca 307
Julia Hoczyk, Tancerz butō jako performer, ciało jako spektakl. Kilka uwag o obecności tancerza i percepcji ciała w butō 315
Jadwiga Majewska, Tancerz jako postać i performer 327
Dobrosława Marszałkowska, Charakterystyka działań performerskich Yasumasy Morimury 339
Halina Waszkiel, Lalkarz- performer 347
Julia Szczęsna, Żywe pomniki – performer uliczny 357
Noty o autorach 369
Indeks nazwisk 377