SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 11
Rozdział 1
Kontrowersje wokół oceniania osiągnięć edukacyjnych 19
1.1. Zniekształcenia, błędy, nadużycia… oceniania . 21
1.2. Etyczny wymiar oceniania 28
Podsumowanie 36
Rozdział 2
Szkolne ocenianie i jego skutki uboczne – sfera poznawcza 39
2.1. Kultura testowania 41
2.2. Stopnie 49
2.3. Ukryta pedagogia 52
Podsumowanie 58
Rozdział 3
Akademickie ocenianie i jego skutki uboczne – sfera poznawcza . 61
3.1. Ocenianie a podejście do uczenia się 63
3.2. Ocenianie a zjawisko nieuczciwości akademickiej i jego uwarunkowania . 72
Podsumowanie 80
Rozdział 4
Skutki uboczne oceniania a rozwój uczniów i studentów . 81
Podsumowanie 94
Rozdział 5
Alternatywny model oceniania – podstawy teoretyczne 95
5.1. Interdyscyplinarne teorie naukowe i ich dydaktyczne implikacje . 99
5.1.1. Wokół konstruktywistycznego myślenia o procesie kształcenia (oceniania) . 105
5.1.1.1. Konstruktywizm poznawczo-rozwojowy . 106
5.1.1.2. Konstruktywizm społeczny 113
5.1.1.3. Teoria uczenia się sytuacyjnego 119
5.1.2. Wokół humanistycznego myślenia o procesie kształcenia (oceniania) 121
5.1.3. Wokół krytycznego myślenia o procesie kształcenia (oceniania) 127
5.2. Ocenianie wspierające uczenie się . 130
Podsumowanie . 140
Rozdział 6
Ocenianie wspierające uczenie się i rozwój (OWUiR) a wspólnota edukacyjna 141
6.1. Środowisko uczenia się 148
6.1.1. Informacja zwrotna (feedback) 148
6.1.1.1. Efektywność informacji zwrotnych w praktyce edukacyjnej 148
6.1.1.2. Informacja zwrotna – w stronę samoregulowanego uczenia się 151
6.1.1.3. Informacja zwrotna – od korygującego komentarza do interakcji i dialogu . 154
6.1.2. Zadania edukacyjne i sprawdzające 157
6.2. Środowisko społeczno-emocjonalne (wspólnota uczenia się/wspólnota oceniania) 165
6.2.1. Klimat 165
6.2.2. Gratyfikacja wzrostowa . 174
6.2.3. Jeszcze nie… – informacja zwrotna o sile własnych możliwości 177
6.2.4. Pochwała – pozytywna informacja zwrotna . 180
6.3. Błąd i niepowodzenie drogą do rozwoju 184
Podsumowanie . 188
Rozdział 7
Alternatywne metody oceniania 191
7.1. Ocenianie rówieśnicze 192
7.2. Samoocena . 201
7.3. Portfolio 208
7.4. Rubryki punktacji 213
Podsumowanie . 218
Wnioski . 219
Refleksje końcowe 221
Bibliografia 229
Spis rysunków i tabel 247
Aneks 249
I. Ocenianie dla uczenia się 249
II. Kultura oceniania wspierająca proces uczenia się . 250
III. Czternaście zasad lepszego oceniania w szkole wyższej 250
Streszczenie . 253
Abstract 255