SPIS TREŚCI
Wstęp 9
Część I. Teoretyczne podstawy badań
1. Ewaluacja w szkole 21
1.1. Narodziny i historia 21
1.2. Różnorodność sposobów rozumienia ewaluacji 30
1.3. Ewaluacja w polskich szkołach 43
2. Nauczyciel jako ewaluator własnej pracy 55
2.1. Złożoność roli i kompetencji nauczyciela 55
2.2. Nauczyciel jako badacz i refleksyjny praktyk 64
2.3. Nauczyciele wobec ewaluacji w szkole. Przegląd wybranych badań 72
3. Tożsamość 79
3.1. Wybrane psychologiczne sposoby rozumienia tożsamości 81
3.2. Kształtowanie się tożsamości w biegu życia 89
3.3. Koncepcja tożsamości Erika Eriksona i Jamesa Marcii 94
3.4. Tożsamość zawodowa nauczycieli w badaniach Henryki Kwiatkowskiej 102
3.5. Koncepcja stylów przetwarzania informacji o tożsamości w ujęciu Michaela Berzonsky’ego 107
Część II. Metodologiczne podstawy badań
1. Podejście metodologiczne mixed methods 117
2. Problematyka badawcza 123
3. Metody i narzędzia badawcze 131
4. Dobór próby badawczej 137
5. Organizacja i przebieg badań 139
6. Metody analizy danych 141
Część III. Analiza, interpretacja i dyskusja nad wynikami badań
1. Zawodowe cechy badanych nauczycieli 147
2. Style przetwarzania informacji o tożsamości badanych nauczycieli 157
3. Postawy nauczycieli wobec ewaluacji własnej pracy 163
3.1. Wiedza nauczycieli na temat ewaluacji 164
3.2. Działania nauczycieli w obszarze ewaluacji własnej pracy 171
3.3. Stosunek emocjonalny jako główny komponent postaw nauczycieli wobec ewaluacji własnej pracy 185
4. Postawy nauczycieli wobec ewaluacji własnej pracy. Próba typologii 191
5. Zależności między cechami zawodowymi badanych nauczycieli a prezentowanymi przez nich stylami przetwarzania informacji o tożsamości 201
5.1. Style przetwarzania informacji o tożsamości a wiek, staż pracy i stopień awansu zawodowego 201
5.2. Style przetwarzania informacji o tożsamości a nauczany przedmiot 204
6. Cechy zawodowe nauczycieli w kontekście elementów własnej pracy poddawanych przez nich refleksji 207
6.1. Wiek badanych a elementy własnej pracy poddawane refleksji 208
6.2. Nauczany przedmiot a elementy własnej pracy poddawane refleksji 210
7. Style tożsamości jako czynnik różnicujący elementy własnej pracy poddawane refleksji przez badanych 215
7.1. Dodatkowe uwagi wynikające z analizy wypowiedzi nauczycieli 219
8. Style przetwarzania informacji o tożsamości w relacji do postaw nauczycieli wobec ewaluacji własnej pracy 227
9. Cechy zawodowe i tożsamościowe a postawy nauczycieli wobec ewaluacji 233
9.1. Zależności w obszarze postaw nauczycieli wobec ewaluacji zewnętrznej 233
9.2. Zależności w obszarze postaw nauczycieli wobec ewaluacji wewnętrznej 235
9.3. Zależności w obszarze postaw nauczycieli wobec autoewaluacji 236
10. Zakończenie 237
10.1. Interpretacja i dyskusja nad wynikami badań 237
10.2. Możliwe kierunki dalszego doskonalenia 248
10.3. Uwagi końcowe 257
Bibliografia 261
Indeks nazwisk 271
Indeks rzeczowy 273
Spis tabel 275
Spis wykresów 279
Spis rysunków ................................................................................................. 280