Do najpilniejszych i zarazem najważniejszych zadań jakie stoją obecnie przed szkolnictwem wyższym w Polsce należy zaliczyć, m.in.:
wdrożenie w trybie pilnym we wszystkich szkołach wyższych systemu zapewnienia jakości kształcenia oraz systemu zarządzania jakością, całkowicie zgodnych z zaleceniami Unii Europejskiej;
spełnienie do 2012 roku wymogów Unii Europejskiej w zakresie Ramowej Struktury Kwalifikacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, poprzez wdrożenie w Polsce Krajowych Ram Kwalifikacji;
zbudowanie dostrzeganej w świecie konkurencyjnej pozycji polskich szkół wyższych w zakresie jakości badań naukowych, kształcenia i zarządzania oraz jakości życia pracowników i studentów;
zapewnienie samofinansowania rozwoju publicznych i niepublicznych szkół wyższych, ich wydziałów i instytutów z uzyskanych przychodów z tytułu świadczonych usług dydaktycznych, badawczych i doradczych, przy uwzględnieniu, że w uczelniach tyle jest samorządności, ile samodzielności ekonomicznej;
radykalny wzrost wynagrodzeń, który umożliwi odejście od zatrudnienia na dwóch etatach w szkołach wyższych, wzrost jakości kształcenia, rozwój pracy naukowej nauczycieli akademickich i przyśpieszenie ich rozwoju naukowego;
przeprowadzenie projakościowej restrukturyzacji zarządzania w szkolnictwie wyższym i szybkiej, gruntownej nowelizacji ustawy „Prawo szkolnictwie wyższym” oraz towarzyszących jej innych aktów normatywnych.