SPIS TREŚCI
Wstęp
Krzysztof Matuszek, Debata krakowska o uniwersytecie 9
Piotr Sztompka, Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur 17
Rozdział I. Misja uniwersytetu dzisiaj
Michał Heller, Samoobronne mechanizmy nauki 33
Jerzy Marian Brzeziński, Po co Akademia? O dostojeństwie nauki 37
Franciszek Ziejka, Czy można dziś jeszcze mówić o dostojeństwie uniwersytetu? 49
Władysław Zuziak, O powinnościach uniwersytetu 55
Małgorzata Bogunia-Borowska, Fundamenty akademickiej wspólnoty uniwersytetu 67
Marcin Kula, Jest tylko cienka czerwona linia między rozsądkiem a szaleństwem 79
Andrzej Szostek, Uniwersytet: szkoła odpowiedzialności? 97
Jan Woleński, Relacje międzypokoleniowe w środowisku naukowym 101
Rafał Drozdowski, Maria Flis, Strategie dydaktyki uniwersyteckiej. Nowatorstwo czy rutyna, „Bildung” czy tylko przekaz informacji? Relacja mistrz–uczeń 113
Rozdział II. Uniwersytet a przestrzeń publiczna
Karol Musioł, Obrona racjonalności myślenia ważnym zadaniem uniwersytetu 127
Antoni Sułek, Więcej nauki na agorze 131
Mirosława Marody, O społecznym zakorzenieniu kultury uniwersytetu 135
Alicja Józkowicz, Naukowcy i dziennikarze – po tej samej stronie barykady 141
Edmund Wnuk-Lipiński, Świat nauki, świat polityki 145
Blanka Brzozowska, Miasto kreatywne – miasto studentyfikowane? 151
Dawid Kolenda, Debata publiczna – uwagi studenta 165
Rozdział III. Humanistyka w uniwersytecie
Joanna Tokarska-Bakir, Humanistyka: od czterech pytań do czterech zasad 171
Witold Zontek, Czy badania mają być inspirowane przede wszystkim ciekawością, chęcią poznania, czy tylko potrzebami rynku? 185
Krzysztof Leja, Ku zarządzaniu humanistycznemu uniwersytetem 193
Aneta Pieniądz, Dylematy humanistów: czy nowy model kariery naukowej? 205
Marek Wąsowicz, Humanistyka akademicka – misja czy komercja i biurokracja? 211
Karol Modzelewski, Humanistyczna edukacja i badania w procesie reform 215
Henryk Samsonowicz, Humanistyczne studia wyższe – trzy problemy 221
Rozdział IV. Dylematy organizacji uniwersytetu
Jerzy Woźnicki, Uniwersytet jako kreacja instytucjonalna ambicji twórców i oczekiwań interesariuszy – w kierunku zmiany nieniszczącej 227
Ryszard Tadeusiewicz, Antoni Ligęza, Wady i zalety wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji 237
Tadeusz Pomianek, Dywersyfikacja źródeł przychodów, a nie pogoń za studentem 253
Jakub Brdulak, Dylematy związane z zarządzaniem jakością na uczelni 267
Andrzej Leder, Zaufanie, krytyka, finansowanie… 275
Andrzej Jajszczyk, Narodowe Centrum Nauki a jakość wyższych uczelni 279
Marek Krawczyk, Rozwój medycyny w XXI wieku – uczelnia medyczna jako kuźnia kadr, źródło postępu w medycynie i ośrodek leczenia wysokospecjalistycznego 293
Rozdział V. Uniwersytet w czasach rewolucji cyfrowej
Tomasz Goban-Klas, Uniwersytet w kontekście nowych mediów i technologii informacyjnych 299
Bronisław Siemieniecki, Uniwersytet w świecie mediów i technologii informacyjnej 319
Janusz Morbitzer, O wybranych nowych metodach kształcenia epoki cyfrowej – konektywizm i nowa kultura uczenia się 331
Katarzyna Pawlak, Uczelnie wyższe w kształtowaniu roli edukacyjnej Internetu 345
Noty o autorach 355