EN

Doświadczenie postpamięci w teatrze

Seria: Teatr / Konstelacje

Format: 15,8x23,5 cm Rok wydania: 2020 Data premiery: 27.08.2020

Opis książki

Proces postpamięci odbywa się w relacji między sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się” postpamięci w teatrze. I w tej kwestii zarówno analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo trafne i odkrywcze.
Fragment recenzji dr. hab. Krzysztofa Bielawskiego, prof. UJ

Szczególnie warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę.
Fragment recenzji dr. hab. Ewy Guderian-Czaplińskiej, prof. UAM

Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika procesu postpamięci sprawia, iż „niezależnie od tego, czy dane medium zawiera komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje przez niego zagarnięte i automatycznie staje się jego częścią”. W ten sposób nazwa „teatr postpamięci” otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią procesu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego

Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci” bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje różne sposoby, za pomocą których pamięć mogła być „przekazywana” – od rozmów, przez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie), a także ich wpływ na kolejne pokolenie. Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego procesu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć. Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, poprzez które może odbywać się transmisja „pamięci” między pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować różnorodne formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa. W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może generować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego.

MARTA BRYŚ
– doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2011–2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu „Biografie w teatrze” realizowanego w Cricotece. W latach 2014–2015 oraz 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, realizowanego przez Agencję GAP, w ramach którego była również producentką autorskiego projektu SPI->RA->LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk. W latach 2018–2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez Fundację F.A.I.T. oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab. Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014). Publikuje na łamach czasopism „Didaskalia”, „Dialog”, „Notatnik Teatralny”, „Opcje”.
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
ISBN: 978-83-233-4870-2

Seria TEATR / KONSTELACJE

POLECANE KSIĄŻKI

210,00 zł
178,50 zł
Niedostępny
Josef H. Reichholf

Motyle

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

49,90 zł
44,91 zł
Michael Booth

Japonia, Chiny i Korea

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

47,99 zł
38,39 zł
Makoto Shinkai, Naruki Nagakawa

Ona i jej kot

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

33,99 zł
30,59 zł

NOWOŚCI

Sonia Kamińska-Tarkowska

Spirits in the material world

( Oprawa twarda )

46,20 zł
41,58 zł
Piotr Graczyk

Warstwy ochronne

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

39,90 zł
35,91 zł
Jakub z Paradyża

Traktat o sztuce dobrego umierania

( Oprawa twarda )

44,10 zł
39,69 zł
Barry Hatton

Lizbona

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

49,99 zł
39,99 zł
red. Adam W. Jelonek , Ryszard Schnepf

Polska w świecie

( Oprawa miękka )

44,10 zł
39,69 zł
Maksymilian Galon , Katarzyna Plebańczyk , Dominik Sieklucki , Marek Świstak

Minimalizm formalny

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

39,90 zł
35,91 zł
Stanisław Przybyszewski

Proza poetycka. Pentalogia

( Oprawa twarda )

73,50 zł
66,15 zł
red. Wojciech Drath , Bogdan de Barbaro

Psychoterapia między wiedzeniem a niewiedzeniem

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,99 zł
42,29 zł
red. Magdalena Dyras , Alicja Fidowicz , Marlena Gruda

Słowiańskie światy wyobraźni. Metamorfozy

( Oprawa miękka )

39,90 zł
35,91 zł
Justyna Janik

Gra jako obiekt oporny

( Oprawa twarda )

46,20 zł
41,58 zł
red. Anna Włodarczyk , Sebastian Borowicz , Karolina Wawer

Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu

( Oprawa twarda )

52,50 zł
47,25 zł
Kumiko Makihara

Szkoła po japońsku

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

39,90 zł
31,92 zł
Barbara Michalak-Pikulska , Yousef Sh'hadeh

Early Novels on Arab Spring

( Oprawa miękka )

39,90 zł
35,91 zł
Anna Gruca

„Poświęcenie pisem drukowanych zwyczaj wprowadził…”

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,20 zł
41,58 zł
Barbara Żebrowska-Mazur

Słowny ludowy folklor dziecięcy. Część 2

( Oprawa miękka )

39,90 zł
35,91 zł
Marek Bugdol , Daniel Puciato

Praktyczne zastosowanie systemów i koncepcji zarządzania środowiskowego

( Oprawa miękka )

39,90 zł
35,91 zł
Jennifer H. R. Sayrs , Marsha M. Linehan

Zespoły konsultacyjne w terapii dialektyczno-behawioralnej (DBT®)

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

54,00 zł
48,60 zł
red. Ryszard Markiewicz

Prawo a media społecznościowe

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

51,45 zł
46,31 zł
red. Justyna Maria Bugaj , Małgorzata Budzanowska-Drzewiecka

Jakość kształcenia akademickiego

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

42,00 zł
37,80 zł
Philippe Sands

Szlak szczurów

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

59,90 zł
47,92 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...