EN

Doświadczenie postpamięci w teatrze

Seria: Teatr / Konstelacje

Format: 15,8x23,5 cm Rok wydania: 2020 Data premiery: 27.08.2020

Opis książki

Proces postpamięci odbywa się w relacji między sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się” postpamięci w teatrze. I w tej kwestii zarówno analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo trafne i odkrywcze.
Fragment recenzji dr. hab. Krzysztofa Bielawskiego, prof. UJ

Szczególnie warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę.
Fragment recenzji dr. hab. Ewy Guderian-Czaplińskiej, prof. UAM

Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika procesu postpamięci sprawia, iż „niezależnie od tego, czy dane medium zawiera komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje przez niego zagarnięte i automatycznie staje się jego częścią”. W ten sposób nazwa „teatr postpamięci” otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią procesu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego

Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci” bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje różne sposoby, za pomocą których pamięć mogła być „przekazywana” – od rozmów, przez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie), a także ich wpływ na kolejne pokolenie. Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego procesu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć. Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, poprzez które może odbywać się transmisja „pamięci” między pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować różnorodne formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa. W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może generować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego.

MARTA BRYŚ
– doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2011–2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu „Biografie w teatrze” realizowanego w Cricotece. W latach 2014–2015 oraz 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, realizowanego przez Agencję GAP, w ramach którego była również producentką autorskiego projektu SPI->RA->LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk. W latach 2018–2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez Fundację F.A.I.T. oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab. Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014). Publikuje na łamach czasopism „Didaskalia”, „Dialog”, „Notatnik Teatralny”, „Opcje”.
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
Autorzy Marta Bryś
ISBN: 978-83-233-4870-2

Seria TEATR / KONSTELACJE

POLECANE KSIĄŻKI

Barry Hatton

Lizbona

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

49,99 zł
39,99 zł
Christine A. Padesky, Dennis Greenberger

Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia

(Oprawa miękka)

65,00 zł
52,00 zł
Okładka książki "Słucham cię"
Kathryn Mannix

Słucham cię

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

55,99 zł
44,79 zł
Alyson Beytien

Autyzm na co dzień

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

48,00 zł
38,40 zł

NOWOŚCI

okładka książki ASEAN
Jan Wiktor Tkaczyński

ASEAN

( Oprawa twarda )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Źródła i sensy
red. Justyna Kiliańczyk-Zięba , Magdalena Komorowska

Źródła i sensy

( Oprawa twarda )

61,95 zł
49,56 zł
Okładka książki Integracja europejska
Krzysztof Berbeka

Integracja europejska

( Oprawa miękka )

47,25 zł
37,80 zł
okładka książki Topiel, Miasto, Mściciel
Stanisław Przybyszewski

Topiel, Miasto, Mściciel

( Oprawa twarda )

65,10 zł
52,08 zł
Okładka książki Technopaideia
red. Sebastian Borowicz , Joanna Hobot-Marcinek

Technopaideia

( Oprawa twarda )

57,75 zł
46,20 zł
okładka książki Siła precyzji
Simon Winchester

Siła precyzji

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

80,99 zł
64,79 zł
Okładka książki Twentieth-Century Models of the Theatrical Work
Krzysztof Pleśniarowicz

Twentieth-Century Models of the Theatrical Work

( Oprawa twarda )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Rozwój dziecka i teoria poliwagalna
Marilyn R. Sanders , George S. Thompson

Rozwój dziecka i teoria poliwagalna

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

67,99 zł
54,39 zł
okładka Filologiskt smorgasbord 5
red. Ewa Data-Bukowska , Magdalena Wasilewska-Chmura

Filologiskt smörgasbord 5

( Oprawa miękka )

44,10 zł
35,28 zł
Okładka książki Opisywanie pedagogiczne i edukacyjne
Stanisław Palka

Opisywanie pedagogiczne i edukacyjne

( Oprawa twarda )

42,00 zł
33,60 zł
Okładka książki Spektrum immanencji
Cezary Woźniak

Spektrum immanencji

( Oprawa miękka )

48,30 zł
38,64 zł
Okładka książki Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach
Włodzimierz Cezary Włodarczyk

Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach

( Oprawa miękka )

55,99 zł
44,79 zł
Okładka książki Kraszewski
Mateusz Skucha

Kraszewski

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

47,25 zł
37,80 zł
Okładka książki Kilka słów o skuteczności nauki o uzdrawianiu
Józef Dietl

Kilka słów o skuteczności nauki o uzdrawianiu

( Oprawa twarda )

20,00 zł
16,00 zł
Okładka książki Współczesna myśl translatologiczna w krajach niemieckojęzycznych
red. Piotr de Bończa Bukowski , Jadwiga Kita-Huber

Współczesna myśl translatologiczna w krajach niemieckojęzycznych

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Południe Zarządzania
Barbara Fryzeł , Aleksander Marcinkowski

Południe zarządzania

( Oprawa twarda )

51,45 zł
41,16 zł
okładka książki Lęk i zamartwianie się u nastolatków.. Wydanie II
Lisa M. Schab

Lęk i zamartwianie się u nastolatków. Wydanie II

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

58,00 zł
46,40 zł
Okładka książki Dehumanizujące aspekty zautomatyzowanych procesów magazynowania
49,35 zł
39,48 zł
Okładka książki Zdolność administracyjna państwa członkowskiego i kandydata do Unii Europejskiej
red. Dmytro Dzvinchuk , Alina Khaletska , Vitalij Kovalchuk , Marek Mączyński , Ewa Skorczyńska

Zdolność administracyjna państwa członkowskiego i kandydata do Unii Europejskiej

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Transkreacje
Gabriel Borowski

Transkreacje

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

47,25 zł
37,80 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...