EN

Doświadczenie postpamięci w teatrze

Seria: Teatr / Konstelacje

Format: 15,8x23,5 cm Rok wydania: 2020 Data premiery: 27.08.2020

Opis książki

Proces postpamięci odbywa się w relacji między sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się” postpamięci w teatrze. I w tej kwestii zarówno analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo trafne i odkrywcze.
Fragment recenzji dr. hab. Krzysztofa Bielawskiego, prof. UJ

Szczególnie warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę.
Fragment recenzji dr. hab. Ewy Guderian-Czaplińskiej, prof. UAM

Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika procesu postpamięci sprawia, iż „niezależnie od tego, czy dane medium zawiera komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje przez niego zagarnięte i automatycznie staje się jego częścią”. W ten sposób nazwa „teatr postpamięci” otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią procesu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego

Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci” bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje różne sposoby, za pomocą których pamięć mogła być „przekazywana” – od rozmów, przez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie), a także ich wpływ na kolejne pokolenie. Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego procesu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć. Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, poprzez które może odbywać się transmisja „pamięci” między pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować różnorodne formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa. W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może generować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego.

MARTA BRYŚ
– doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2011–2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu „Biografie w teatrze” realizowanego w Cricotece. W latach 2014–2015 oraz 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, realizowanego przez Agencję GAP, w ramach którego była również producentką autorskiego projektu SPI->RA->LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk. W latach 2018–2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez Fundację F.A.I.T. oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab. Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014). Publikuje na łamach czasopism „Didaskalia”, „Dialog”, „Notatnik Teatralny”, „Opcje”.
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
Autorzy Marta Bryś
ISBN: 978-83-233-4870-2
Kraj pochodzenia producenta: Polska

Seria TEATR / KONSTELACJE

POLECANE KSIĄŻKI

Molly Millwood

Macierzyństwo bywa trudne

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

55,00 zł
44,00 zł
red. Piotr Franaszek

Kampus 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego

(Oprawa twarda)

47,25 zł
37,80 zł
Okładka książki Jedyna córka
Guadalupe Nettel

Jedyna córka

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

45,00 zł
36,00 zł
Okładka książki To nie ja
Karmele Jaio

To nie ja

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

33,99 zł
27,19 zł

NOWOŚCI

Okładka książki Smak
Jehanne Dubrow

Smak

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

37,00 zł
29,60 zł
okładka książki Wdowa, Kapłan i Łowca Ośmiornic
Amy Chavez

Wdowa, Kapłan i Łowca Ośmiornic

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

50,00 zł
40,00 zł
Okładka książki Krew w maszynie
Brian Merchant

Krew w maszynie

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

89,99 zł
71,99 zł
Okładka książki Theatre in the Face of War
Piotr Horbatowski

Theatre in the Face of War

( Oprawa twarda )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Umysł ponad nastrojem. Wydanie drugie
Christine A. Padesky , Dennis Greenberger

Umysł ponad nastrojem. Wydanie drugie

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

105,00 zł
84,00 zł
okładka książki Powrót do świętych lasów
Lorenzo Colantoni

Powrót do świętych lasów

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

42,00 zł
33,60 zł
Okładka książki Poradnik dobrego starzenia się
Julie Erickson , Neil R. Rector

Poradnik dobrego starzenia się

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

50,00 zł
40,00 zł
Okładka książki Podmiotowość agentów programowych w ujęciu teoretycznoprawnym
44,10 zł
35,28 zł
Okładka książki Przekładaniec, numer 48
red. Magda Heydel

Przekładaniec, numer 48

( Oprawa miękka )

41,04 zł
32,83 zł
Okładka książki Z wrażliwości serca…
Janina Kostkiewicz

Z wrażliwości serca…

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

49,35 zł
39,48 zł
okładka książki Siła precyzji
Simon Winchester

Siła precyzji

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

80,99 zł
64,79 zł
Okładka książki Uzależnienia i emocje
Rebecca E. Williams , Julie S. Kraft

Uzależnienia i emocje

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,00 zł
36,80 zł
okładka książki Myśląc z wirusami
red. Mateusz Borowski , Małgorzata Sugiera

Myśląc z wirusami

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

52,50 zł
42,00 zł
Okładka książki Przenikania
red. Anna Walczuk , Józef Kuffel

Przenikania

( Oprawa miękka )

48,30 zł
38,64 zł
Okładka książki Systemowa i narracyjna terapia traumy u dzieci
Sabine Vermeire

Systemowa i narracyjna terapia traumy u dzieci

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

71,99 zł
57,59 zł
Okładka książka Translacje teorii
Weronika Szwebs

Translacje teorii

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,99 zł
37,59 zł
Okładka książki Αἰολικά
Wojciech Sowa

Αἰολικά

( Oprawa miękka )

54,60 zł
43,68 zł
Okładka książki Wokół tematyki zarządzania mediami (i nie tylko)
red. Marzena Barańska , Anna Modzelewska

Wokół tematyki zarządzania mediami (i nie tylko)

( Oprawa miękka )

61,95 zł
49,56 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...