SPIS TREŚCI
Spis treści
Rozdział 1. Wprowadzenie 23
Przegląd współczesnej terapii poznawczo-behawioralnej par i rodzin 23
Zasady teorii uczenia się 24
Zasady terapii poznawczej 28
Integracyjny potencjał terapii poznawczo-behawioralnej 30
Rozdział 2. Mechanizm zmiany w terapii par i rodzin 35
Procesy poznawcze 35
Przywiązanie i afekt 57
Znaczenie zmiany behawioralnej 89
Rozdział 3. Miejsce schematu w terapii poznawczo-behawioralnej 97
Pojęcie schematu 97
Myśli automatyczne i schematy 102
Ukryte schematy i zniekształcenia poznawcze 106
Rozpoznawanie schematów z rodziny pochodzenia i ich wpływ na relacje małżeńskie i rodzinne 108
Procesy poznawcze i schematy międzypokoleniowe 116
Rozdział 4. Znaczenie procesów neurobiologicznych 129
Znaczenie ciała migdałowatego 135
Poznanie a emocje 140
Rozdział 5. Metody diagnozy klinicznej 145
Wstępne wspólne wywiady 147
Konsultacje z poprzednimi terapeutami lub innymi specjalistami w dziedzinie zdrowia psychicznego 149
Inwentarze i kwestionariusze 152
Dodatkowe testy i oceny psychologiczne 157
Genogramy 158
Diagnoza i konceptualizacja przypadku dokonywane na bieżąco w toku terapii 161
Specyficzne trudności związane z procesem diagnostycznym 161
Obserwacje zachowania i zmiana behawioralna 163
Ustrukturyzowane interakcje rodzinne 165
Ocena procesów poznawczych 167
Wywiady indywidualne 169
Rozpoznawanie ogólnych wzorców i głównych problemów relacyjnych 171
Ocena motywacji do zmiany 171
Informacje zwrotne na temat oceny diagnostycznej 172
Rozpoznawanie myśli automatycznych i przekonań kluczowych 173
Odróżnianie przekonań kluczowych od schematów 177
Negatywne obramowanie i jego rozpoznawanie 178
Rozpoznawanie i nazywanie zniekształceń poznawczych 179
Przekładanie myśli, emocji i zachowań w procesie konceptualizacji 180
Atrybucja i standardy oraz ich rola w ocenie diagnostycznej 181
Skupienie się na nieadaptacyjnych wzorcach behawioralnych 182
Testowanie i reinterpretacja myśli automatycznych 182
Sformułowanie planu leczenia 184
Rozdział 6. Techniki poznawczo-behawioralne 185
Zaznajomienie par i członków rodziny z modelem poznawczo-behawioralnym 185
Rozpoznawanie myśli automatycznych i skojarzonych z nimi emocji i zachowań 186
Praca ze schematami i ich restrukturyzacja 189
Wprowadzanie inscenizacji poprzez przeformułowanie i próbę w wyobraźni 190
Techniki behawioralne 191
Przygotowanie się na możliwość nawrotu 238
Radzenie sobie z przeszkodami i oporem przed zmianą 239
Negatywizm partnerów i ich niewiara w możliwość zmiany 240
Różnice w planach 241
Lęk przed zmianą istniejących wzorców w związku 243
Rezygnacja ze spostrzeganej władzy i kontroli 244
Kwestie związane z wzięciem na siebie odpowiedzialności za zmianę 244
Przeszkody 247
Rozdział 7. Zagadnienia specjalne 261
Rozwód 261
Wrażliwość kulturowa 268
Depresja, zaburzenie osobowości lub inna choroba psychiczna 279
Romanse pozamałżeńskie 281
Nadużywanie substancji psychoaktywnych 284
Przemoc domowa 286
Przeciwwskazania do podejścia poznawczo-behawioralnego i jego ograniczenia 294
Pary i rodziny w sytuacji kryzysu 296
Pary jednopłciowe i ich dzieci 299
Nietypowe konsultacje dotyczące par i rodzin 299
Koterapia z parami i rodzinami 303
Leczenie wielopoziomowe 304
Rozdział 8. Rozszerzenia terapii poznawczo-behawioralnej 311
Techniki oparte na akceptacji 311
Uważność 313
Rozdział 9. Przykłady kliniczne 317
Pułapka emerytury 317
Rodzina żarłoków 335
Rozdział 10. Epilog 363
Dodatek A Kwestionariusze i skale dla par i rodzin 365
Dodatek B Zapis dysfunkcjonalnych myśli 367
Bibliografia 369
Indeks 397
Nota o autorze 409