Holistyczna wizja zarządzania międzynarodowego. Refleksje wprowadzające 9Otoczenie biznesu międzynarodowego 15Historia pewnego ołówka 15
Tworzenie globalnego rynku jako konsensus polityczny, model gospodarczy, proces dynamiczny i historycznie ukierunkowany rozwój 17
Cechy procesu globalizacji – wybrane znaczące zjawiska ekonomiczne i społeczne 19
Pomiar globalizacji 26
Ocena zjawiska 28
Koncentracja kapitału: warunek czy konsekwencja rozwoju korporacji transnarodowych 33Ekonomiczna, rynkowa i społeczna rola korporacji 35
Obszary oddziaływania. Pionierzy innowacji? 37
Mechanizmy umiędzynarodowienia 45Offshoring i nowy podział pracy 48
Outsourcing 51
Offshoring a teorie międzynarodowej ekspansji 54
Atrakcyjność inwestycyjna i czynniki decyzji lokalizacyjnych 57
Dylematy inwestorów na rynkach wschodzących 62
Czy małe oznacza nieistotne? 69
Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce globalnej
Umiędzynarodowienie małych i średnich przedsiębiorstw 73
Globalny marketing i kształtowanie konsumenta 77Pokusy standaryzacji i wizjonerzy komunikacji 77
Globalne marki i lokalne sentymenty 80
Marka jako emocje i wartości. Reklama jako opowieść 82
Świat jak bar z fast foodem 90
Kulturowy aspekt globalnego rynku 93Mity perspektywy kulturowej w analizie rynków międzynarodowych: Chiny 98
Korupcja: przestrzeń wolna moralnie czy norma bezprawna? 103
Kulturotwórcza rola marketingu – marka jako nośnik przekazu 108
Społeczne perspektywy umiędzynarodowienia biznesu 111Wpływ na gospodarki i społeczeństwa a wyzwania strategiczne inwestorów 113
Kultura popularna w służbie społecznej roli biznesu? 118
Od odpowiedzialnego biznesu do zrównoważonego rozwoju 125
Projekt globalizacyjny, zarządzanie a kryzysy 135
Ewolucja biznesu i zarządzania międzynarodowego 137
Ministudia przypadków 145Inwestycje zagraniczne a kraje goszczące 145
Indie: kontekst lokalny 146
Fabryka w Bhopalu 147
Argumenty w sporze 148
Pytania 149
Globalne łańcuchy dostaw w przemyśle odzieżowym i praca nieletnich 149
Praca dzieci 150
Remedium 151
Pytania 152
Globalny sektor usług finansowych i regulacje służące (od)budowie zaufania 152
Ekonomiczna i społeczna rola banków 152
Kryzys zaufania i inicjatywa regulacyjna 153
Zasady równikowe (The Equator Principles)
Pytania 159
Rynek dzieł sztuki i domy aukcyjne jako przedsiębiorstwa globalne 160
Struktura i dynamika rynku dzieł sztuki 160
Zmiany jakościowe i ilościowe 161
Dominujący gracze i strategie globalne 163
Pytania 164
Bibliografia 165
Indeks 188