SPIS TREŚCI
Wstęp 9
Część pierwsza
Od Public Relations do e-Public Relations. Współczesne kierunki badań naukowych nad kształtowaniem wizerunku bibliotek i ich macierzystych instytucji naukowych
Rozdział 1. Public Relations . 17
1. 1. Terminologia Public Relations 18
1. 1. 1. Definicje Public Relations 18
1. 1. 2. Wizerunek 21
1. 1. 3. Publiczność 22
1. 1. 4. Public Relations a komunikacja społeczna 22
1. 1. 5. Tożsamość instytucji . 25
1. 2. Public Relations w środowisku elektronicznym 30
Wnioski 32
Rozdział 2. Badania PR i e-PR bibliotek instytucji naukowych 35
2. 1. Organizacja działań PR w polskich instytucjach naukowych . 35
2. 2. Cele PR w bibliotekach 38
2. 3. Profesjonalizm w podejściu do e-PR w bibliotekach 40
2. 4. Działania stowarzyszeń na rzecz e-PR bibliotek naukowych . 44
2. 5. Budowanie wizerunku instytucji i bibliotek naukowych w ramach e-PR 47
Wnioski 54
Rozdział 3. Badania publiczności bibliotek naukowych w kontekście PR w Internecie 55
3. 1. Publiczność wewnętrzna 57
3. 2. Publiczność z bliższego otoczenia bibliotek 58
3. 3. Publiczność z dalszego otoczenia bibliotek 61
Wnioski 69
Część druga
Doświadczenia polskich bibliotek w kształtowaniu wizerunku w Internecie (badania własne)
Rozdział 4. Adaptacja metody analizy treści do badań e-PR bibliotek instytucji naukowych 75
4. 1. Dotychczasowe zastosowania content analysis w badaniach nad Internetem 75
4. 2. Próba badawcza 77
4. 3. Kwestionariusz badań własnych 80
4. 4. Przebieg badań własnych . 89
Wnioski 90
Rozdział 5. Cechy funkcjonalne badanych serwisów 93
5. 1. Dostęp do serwisów 93
5. 2. Nawigacja 96
5. 3. Aktualność . 100
5. 4. Wiarygodność 101
5. 5. Wielojęzyczność 102
5. 6. Identyfikacja wizualna serwisu . 104
Wnioski 106
Rozdział 6. Kultura organizacyjna, zachowanie bibliotekarzy i komunikacja w ramach PR z otoczeniem bliższym . 109
6. 1. Kultura organizacyjna . 109
6. 2. Zachowania pracowników biblioteki . 112
6. 3. Formy komunikacji z otoczeniem . 117
6. 4. Pracownicy naukowi badanych instytucji i studenci (w uczelniach) 118
6. 5. Władze 124
6. 6. Absolwenci (szkół wyższych) 125
Wnioski 128
Rozdział 7. Kształtowanie e-PR w odniesieniu do grup otoczenia dalszego 131
7. 1. Środowisko naukowe . 131
7. 2. Szerokie otoczenie społeczne 140
7. 3. Klienci płatnych produktów i usług 145
7. 4. Sponsorzy 149
7. 5. Przedstawiciele mediów 153
Wnioski 155
Zakończenie . 159
Indeks nazwisk 169
Wykorzystane źródła i opracowania 173
Spis rysunków zamieszczonych w tekście 189
Spis tabel i wykresów zamieszczonych w tekście 189
Aneksy 191
I. Wykaz skrótów nazw instytucji naukowych występujących w tekście 191
II. Wykaz szczegółowy badanych instytucji naukowych z adresami stron WWW . 195
III. Kwestionariusz badań 211
IV. Mapa rozmieszczenia jednostek naukowych w województwach 223
Abstract 225