SPIS TREŚCI
Spis treści
Wprowadzenie 7
1. Teoretyczne podstawy procesu umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego 11
1.1. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej Dunninga 11
1.2. Teoria przewagi konkurencyjnej 17
1.3. Model łańcucha wartości dodanej 25
1.4. Teoria latających gęsi 31
1.5. Formy międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw 34
2. Etapy i kierunki rozwoju światowego przemysłu samochodowego 39
2.1. Pionierskie czasy przemysłu samochodowego 39
2.2. Rozwój przemysłu motoryzacyjnego po II wojnie światowej 40
Stany Zjednoczone 40
Europa Zachodnia 44
2.3. Japoński model „just in time” i jego udoskonalanie 46
2.4. Rynki poza krajami wysoko rozwiniętymi – Korea Południowa, Meksyk, Europa Środkowo-Wschodnia 49
Korea Południowa 49
Meksyk 52
Europa Środkowa i Wschodnia 54
2.5. BRIC – nowe potęgi na globalnym rynku 56
3. Wpływ procesów globalizacji i regionalizacji na zmiany w światowym przemyśle samochodowym 59
3.1. Charakter przemysłu samochodowego w dobie globalizacji 59
3.2. Szczupły system produkcyjny 66
3.3. Znaczenie outsourcingu i modularyzacji dla procesów produkcyjnych 70
4. Modele rozwoju przemysłu samochodowego na rynkach wschodzących 75
4.1. Brazylijski model otwartego rynku 75
4.2. Indyjski model oparty na protekcjonizmie państwowym 80
4.3. Model stopniowego rozwoju w Chinach 86
5. Rola rynków wschodzących w światowym przemyśle samochodowym 91
5.1. Wzrost znaczenia krajów BRIC na rynku samochodowym 91
5.2. Czynniki kształtujące rozwój przemysłu samochodowego w krajach BRIC 96
5.3. Perspektywy dalszej ekspansji 104
6 Procesy umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego
Zakończenie 109
Aneks 1. Dziesięciu największych producentów samochodów w 2010 roku, zmiany wielkości produkcji oraz udziału na najważniejszych rynkach na skutek globalizacji 112
Aneks 2. Dziesięciu największych globalnych dostawców części i komponentów w 2010 roku 113
Aneks 3. Najważniejsze połączenia i alianse producentów samochodów w latach 1970–2000 114
Bibliografia 117
Spis tabel 124
Spis rysunków 125