SPIS TREŚCI
Słowo wstępne 9
Część pierwsza
Poeta „dni, / Gdy się wierzy w samą wiarę”. Wiara rozproszona w eseistyce i poezji Bolesława Leśmiana
Inspiracje Nietzscheańskie w poetyckiej teologii Bolesława Leśmiana 21
Leśmian eseista wobec młodopolskiej witalizacji religii 35
Leśmian – Miciński. Dwugłos na temat Wcielenia 43
„Ciało stało się słowem”. Kryptoteologia Leśmianowskiej koncepcji rytmu 51
„W takt mego serca…” – o osobliwej teofanii w wierszu [Ciało me wklęte w korowód istnienia…] 65
Czy Bóg się „zabóstwia”? (Bez)bożność Ballady bezludnej 73
Część druga
„Modlitwa sercu bliższa niźli Bóg”. O interakcji poezji i modlitwy w twórczości Bolesława Leśmiana
Czas mesjański. Modlitewna klamra poematu Zielona godzina 99
„Potwór nad przepaściami”, czyli o Bogu, który nawiedza („potłumione zielenią”) otchłanie 113
Na poddaszu – modlitwa „po modlitwy zgonie” 143
Poetycko niespełniona? O wierszach [Tu jestem – w mrokach ziemi i jestem – tam jeszcze…] i Modlitwa 159
Część trzecia
Deus absconditus li tylko poezji? Leśmianowska koncepcja literackiej podmiotowości w świetle poetyckiej teologii autora Łąki
„Człowiek wyśpiewany”, czyli o mniej znanej podróży w Bożą przyszłość 185
Poetyckie od-dalenie „pod niebem jałowem” 213
Kraina, „gdzie bardziej jest bosko, niż ludno”, czyli o Bogu w świątyni sztuki 229
Ktoś, „oprócz głosu”? Teologiczne uwikłanie „ja” sobowtórowego w poezji Bolesława Leśmiana 243
Maska Boga. O Leśmianowskiej „wtórej demiurgii” 265
Część czwarta
Bóg poza znaczeniem. Rola struktur alegorycznych w poetyckiej pamięci o sacrum
Bezprawna opowieść, czyli o Leśmianowskich próbach poszerzenia granic poezji 283
„O tym, co było, a czego się nie wie”. Teologiczny wymiar poematu Łąka 305
„Niebo bez przyszłości”? O pośmiertnych dziejach Boga i aniołów 319
„Oto – ciało moje…”. Wiersz jako pytanie i imię własne 331
Zakończenie 353
Bibliografia 359
Indeks nazwisk 371