1.1. Badania z początku XX wieku 16Rozdział 2. Procedury eksperymentalne w badaniach nad efektem dezinformacji 30
1.2. Źródła nowożytnych badań nad efektem dezinformacji 19
1.3. Okres pierwszy. Standardowy test efektu dezinformacji 23
1.4. Okres drugi. Hipoteza niepamięciowego mechanizmu efektu dezinformacji 25
1.5. Okres trzeci. Procedura monitorowania źródła 27
1.6. Podatność na efekt dezinformacji jako cecha indywidualna 28
2.1. Procedura dwuetapowa 31Rozdział 3. Wyznaczniki wielkości efektu dezinformacji 57
2.1.1. Skale Sugestialności Interrogatywnej 32
2.1.2. Inne odmiany procedury dwuetapowej 34
2.2. Procedura trzyetapowa 34
2.2.1. Formy testu końcowego 37
2.2.1.1. Test standardowy 37
2.2.1.2. Test zmodyfikowany - wersja z wymuszonym wyborem 37
2.2.1.3. Test zmodyfikowany - wersja z pytaniami otwartymi 38
2.2.1.4. Procedura „Tak/Nie” 39
2.2.1.5. Monitorowanie źródła informacji 40
2.2.1.6. Dyspozycja pewności 44
2.2.1.7. Procedura drugiego wyboru 45
2.2.1.8. Pomiar czasu udzielania odpowiedzi 45
2.2.2. Procedura odwróconej kolejności 46
2.2.3. Procedura zanegowanej dezinformacji 47
2.3. Procedura czteroetapowa 50
2.4. Paradygmat DRM 54
2.5. Podsumowanie przeglądu procedur badawczych 56
3.1. Zmienne indywidualne 57Rozdział 4. Teorie efektu dezinformacji 91
3.1.1. Płeć 58
3.1.2. Wiek 60
3.1.3. Czynniki związane z rodziną 64
3.1.4. Inteligencja ogólna, pamięć i kompetencje językowe 66
3.1.5. Nieśmiałość, asertywność, pewność siebie i impulsywność 67
3.1.6. Lęk, stres i neurotyzm 68
3.1.7. Absorpcja, dysocjacja i zdolności wyobrażeniowe 71
3.2. Zmienne proceduralne 74
3.2.1. Odstępy czasu 74
3.2.2. Powtórki materiału oryginalnego i dezinformacji 76
3.2.3. Wiarygodność i prawdopodobieństwo prawdziwości dezinformacji 77
3.2.4. Wyrazistość informacji oryginalnej 80
3.2.5. Ostrzeżenie przed dezinformacją 82
3.2.6. Hipnoza 85
3.3. Podsumowanie przeglądu wyznaczników wielkości efektu dezinformacji 88
4.1. Teorie pamięciowe 92Rozdział 5. Propozycja badań własnych 136
4.1.1. Teoria wpływu dezinformacji na ślad pamięciowy informacji oryginalnej 92
4.1.2. Teoria śladów równoległych 97
4.1.3. Model CHARM 100
4.1.4. Teoria śladu rozmytego 104
4.1.5. Teoria oparta na pojęciu aktywacji 107
4.1.6. Model oparty na teorii zapominania spowodowanego odpamiętywaniem 110
4.1.7. Teoria błędów w monitorowaniu źródła informacji 113
4.2. Teorie uwzględniające mechanizmy niepamięciowe 115
4.2.1. Model sugestialności interrogatywnej 115
4.2.2. Teoria niepamięciowa McCloskeya i Zaragozy 118
4.2.3. Ujęcie integracyjne Blanka 129
4.3. Podsumowanie przeglądu teorii efektu dezinformacji 134
5.1. Cel badań własnych 136Rozdział 6. Eksperymenty replikacyjne 158
5.2. Analiza użyteczności istniejących procedur badawczych 137
5.2.1. Procedury oparte na testowaniu pamięci materiału oryginalnego 137
5.2.2. Monitorowanie źródła informacji 138
5.3. Własna procedura badawcza 142
5.4. Porównanie proponowanej procedury z innymi metodami czteroetapowymi 149
5.5. Hipotezy 151
6.1. Eksperyment 1. Test standardowy 158Rozdział 7. Eksperymenty główne 197
6.1.1. Metoda 158
6.1.2. Wyniki 160
6.1.3. Dyskusja wyników eksperymentu 1 169
6.2. Eksperyment 2. Test zmodyfikowany 170
6.2.1. Metoda 172
6.2.2. Wyniki 174
6.2.3. Dyskusja wyników eksperymentu 2 179
6.2.4. Podsumowanie wyników eksperymentów 1 i 2 181
6.3. Eksperyment 3. Replikacja niektórych wyników Blanka (1989) 182
6.3.1. Metoda 182
6.3.2. Wyniki 188
6.3.3. Dyskusja wyników eksperymentu 3 194
7.1. Eksperyment 4. Procedura czteroetapowa 197Rozdział 8. Dyskusja ogólna 252
7.1.1. Metoda 197
7.1.2. Wyniki 201
7.1.3. Dyskusja wyników eksperymentu 4 212
7.2. Eksperyment 5. Wyznaczniki rodzaju mechanizmów efektu dezinformacji 215
7.2.1. Metoda 216
7.2.2. Wyniki 221
7.2.3. Dyskusja wyników eksperymentu 5 242
7.3. Eksperyment 6. Wyrazistość informacji oryginalnej a skuteczność ostrzeżenia 246
7.3.1. Metoda 246
7.3.2. Wyniki 247
7.3.3. Dyskusja wyników eksperymentu 6 249
8.1. Komentarz do najważniejszych wyników 254Literatura cytowana 270
8.1.1. Osoby świadome ulegające i świadome odporne 254
8.1.2. Wyrazistość informacji oryginalnej 260
8.1.3. Niektóre wyniki dodatkowe 262
8.2. Słabości paradygmatu czteroetapowego 263
8.2.1. Trudność przyznania się do świadomej błędnej odpowiedzi 263
8.2.2. Odblokowujące działanie instrukcji ujawniającej możliwość rozbieżności 264
8.2.3. Niemożność bezpośredniej weryfikacji prywatnej akceptacji dezinformacji 266
8.3. Trafność ekologiczna i implikacje praktyczne 267
8.4. Uwagi końcowe 270
1.1. Badania z początku XX wieku 16Rozdział 2. Procedury eksperymentalne w badaniach nad efektem dezinformacji 30
1.2. Źródła nowożytnych badań nad efektem dezinformacji 19
1.3. Okres pierwszy. Standardowy test efektu dezinformacji 23
1.4. Okres drugi. Hipoteza niepamięciowego mechanizmu efektu dezinformacji 25
1.5. Okres trzeci. Procedura monitorowania źródła 27
1.6. Podatność na efekt dezinformacji jako cecha indywidualna 28
2.1. Procedura dwuetapowa 31Rozdział 3. Wyznaczniki wielkości efektu dezinformacji 57
2.1.1. Skale Sugestialności Interrogatywnej 32
2.1.2. Inne odmiany procedury dwuetapowej 34
2.2. Procedura trzyetapowa 34
2.2.1. Formy testu końcowego 37
2.2.1.1. Test standardowy 37
2.2.1.2. Test zmodyfikowany - wersja z wymuszonym wyborem 37
2.2.1.3. Test zmodyfikowany - wersja z pytaniami otwartymi 38
2.2.1.4. Procedura „Tak/Nie” 39
2.2.1.5. Monitorowanie źródła informacji 40
2.2.1.6. Dyspozycja pewności 44
2.2.1.7. Procedura drugiego wyboru 45
2.2.1.8. Pomiar czasu udzielania odpowiedzi 45
2.2.2. Procedura odwróconej kolejności 46
2.2.3. Procedura zanegowanej dezinformacji 47
2.3. Procedura czteroetapowa 50
2.4. Paradygmat DRM 54
2.5. Podsumowanie przeglądu procedur badawczych 56
3.1. Zmienne indywidualne 57Rozdział 4. Teorie efektu dezinformacji 91
3.1.1. Płeć 58
3.1.2. Wiek 60
3.1.3. Czynniki związane z rodziną 64
3.1.4. Inteligencja ogólna, pamięć i kompetencje językowe 66
3.1.5. Nieśmiałość, asertywność, pewność siebie i impulsywność 67
3.1.6. Lęk, stres i neurotyzm 68
3.1.7. Absorpcja, dysocjacja i zdolności wyobrażeniowe 71
3.2. Zmienne proceduralne 74
3.2.1. Odstępy czasu 74
3.2.2. Powtórki materiału oryginalnego i dezinformacji 76
3.2.3. Wiarygodność i prawdopodobieństwo prawdziwości dezinformacji 77
3.2.4. Wyrazistość informacji oryginalnej 80
3.2.5. Ostrzeżenie przed dezinformacją 82
3.2.6. Hipnoza 85
3.3. Podsumowanie przeglądu wyznaczników wielkości efektu dezinformacji 88
4.1. Teorie pamięciowe 92Rozdział 5. Propozycja badań własnych 136
4.1.1. Teoria wpływu dezinformacji na ślad pamięciowy informacji oryginalnej 92
4.1.2. Teoria śladów równoległych 97
4.1.3. Model CHARM 100
4.1.4. Teoria śladu rozmytego 104
4.1.5. Teoria oparta na pojęciu aktywacji 107
4.1.6. Model oparty na teorii zapominania spowodowanego odpamiętywaniem 110
4.1.7. Teoria błędów w monitorowaniu źródła informacji 113
4.2. Teorie uwzględniające mechanizmy niepamięciowe 115
4.2.1. Model sugestialności interrogatywnej 115
4.2.2. Teoria niepamięciowa McCloskeya i Zaragozy 118
4.2.3. Ujęcie integracyjne Blanka 129
4.3. Podsumowanie przeglądu teorii efektu dezinformacji 134
5.1. Cel badań własnych 136Rozdział 6. Eksperymenty replikacyjne 158
5.2. Analiza użyteczności istniejących procedur badawczych 137
5.2.1. Procedury oparte na testowaniu pamięci materiału oryginalnego 137
5.2.2. Monitorowanie źródła informacji 138
5.3. Własna procedura badawcza 142
5.4. Porównanie proponowanej procedury z innymi metodami czteroetapowymi 149
5.5. Hipotezy 151
6.1. Eksperyment 1. Test standardowy 158Rozdział 7. Eksperymenty główne 197
6.1.1. Metoda 158
6.1.2. Wyniki 160
6.1.3. Dyskusja wyników eksperymentu 1 169
6.2. Eksperyment 2. Test zmodyfikowany 170
6.2.1. Metoda 172
6.2.2. Wyniki 174
6.2.3. Dyskusja wyników eksperymentu 2 179
6.2.4. Podsumowanie wyników eksperymentów 1 i 2 181
6.3. Eksperyment 3. Replikacja niektórych wyników Blanka (1989) 182
6.3.1. Metoda 182
6.3.2. Wyniki 188
6.3.3. Dyskusja wyników eksperymentu 3 194
7.1. Eksperyment 4. Procedura czteroetapowa 197Rozdział 8. Dyskusja ogólna 252
7.1.1. Metoda 197
7.1.2. Wyniki 201
7.1.3. Dyskusja wyników eksperymentu 4 212
7.2. Eksperyment 5. Wyznaczniki rodzaju mechanizmów efektu dezinformacji 215
7.2.1. Metoda 216
7.2.2. Wyniki 221
7.2.3. Dyskusja wyników eksperymentu 5 242
7.3. Eksperyment 6. Wyrazistość informacji oryginalnej a skuteczność ostrzeżenia 246
7.3.1. Metoda 246
7.3.2. Wyniki 247
7.3.3. Dyskusja wyników eksperymentu 6 249
8.1. Komentarz do najważniejszych wyników 254Literatura cytowana 270
8.1.1. Osoby świadome ulegające i świadome odporne 254
8.1.2. Wyrazistość informacji oryginalnej 260
8.1.3. Niektóre wyniki dodatkowe 262
8.2. Słabości paradygmatu czteroetapowego 263
8.2.1. Trudność przyznania się do świadomej błędnej odpowiedzi 263
8.2.2. Odblokowujące działanie instrukcji ujawniającej możliwość rozbieżności 264
8.2.3. Niemożność bezpośredniej weryfikacji prywatnej akceptacji dezinformacji 266
8.3. Trafność ekologiczna i implikacje praktyczne 267
8.4. Uwagi końcowe 270
0.00 zł