KSIĄŻKA DOSTĘPNA W WERSJI ELEKTRONICZNEJ: |
1.1. Temat pracy 132. Zerwane genealogie i tożsamość utracona 49
1.2. Metodologia pracy 14
1.2.1. Badanie tożsamości 141.3. Polityczno-społeczne tło zmian w powojennej Japonii 21
1.2.2. Rola odniesień pozatekstowych 18
1.2.2.1. Psychologia 18
1.2.2.2. Socjologia 19
1.3.1. System ie i powojenna nuklearyzacja rodziny 231.4. Przemiany jakościowe relacji międzyludzkich 27
1.3.2. Proces „udomowienia” kobiet 25
1.3.3. Zmiany demograficzne 27
1.4.1. Małżeństwa aranżowane i z wyboru 271.5. Kobieta w rodzinie – osamotniona matka pod presją 32
1.4.2. Relacja między kobietą a mężczyzną 28
1.4.3. Potomstwo i ideologie 29
1.4.3.1. Antykoncepcja i aborcja 29
1.4.3.2. Adopcja 30
1.6. Modele psychologii japońskiej – dynamika relacji matki i dziecka 36
1.7. Obsesja matki i łona w literaturze japońskiej 40
1.8. Tematy literatury kobiet 42
1.9. Ogólna charakterystyka pisarstwa Yūko Tsushimy, prezentacja jej sylwetki 45
1.10. Kryteria wyboru analizowanych utworów 46
2.1. Analiza powieści Ikimono no atsumaru ie oraz opowiadania Mizu no chikara 493. Zapis konstytuowania się tożsamości kobiety 89
2.1.1. Literatura pogranicza – między obłędem, nerwicą a zwykłym życiem – Ikimono no atsumaru ie Yūko Tsushimy 512.2. Psychologiczny obraz Rutsu – antycórka vs antymatka 52
2.2.1. Rutsu – samotne dziecko 522.3. Uniwersalne, męskie oko 58
2.2.2. Samotne dziecko – samotną kobietą 55
2.2.3. Spotkanie z Maro – regres do wczesnej fazy dzieciństwa i ożywienie fiksacji na punkcie ojca 55
2.4. Kobieta bez przyszłości 60
2.5. W poszukiwaniu źródeł tożsamości 63
2.5.1. Węże, matka, córka oraz śmierć 632.6. „Mamo, gdzie jesteś?” Poszukiwanie tożsamości i próba odzyskania genealogii kobiecej w opowiadaniu Moc wody 82
2.5.2. Zerwana genealogia. Antygona w pułapce 66
2.5.3. Poza granice jednostki 70
2.5.4. Siedem dni od-tworzenia świata, siedem dni poszukiwania tożsamości 71
2.5.5. Szczelina i przejście na drugą stronę 74
2.5.6. Pułapki racjonalnego myślenia 75
2.5.7. Rola kobiet wobec mężczyzn i tradycji 77
2.5.8. Dom wszystkich żyjących. Znaczenie tytułu oraz innych aluzji chrześcijańskich 78
2.5.9. Ironia i pesymizm Tsushimy wizji patriarchalnych światów 80
2.5.10. Niewysłuchane monologi 81
2.6.1. Zatopione światy 832.7. Podsumowanie 87
2.6.2. Kobieta-tkaczka, Arachne i żuraw. Tekst jako tkanina, jako sieć i pajęczyna 84
2.6.2.1. Yūzuru 85
2.6.3. Próby identyfikacji 86
2.6.4. Słowa, nici, ściegi zdań 86
3.1. Psychoanalityczna lektura Hikari no ryōbun Yūko Tsushimy 894. Tożsamość odzyskana – identyfikacja z matką 121
3.2. Psychologiczna analiza bohaterki 90
3.2.1. Stan wyjściowy 903.3. Matki i córki 94
3.2.2. Konflikt uczuć 91
3.2.2.1. Relacja z mężem 91
3.3.1. Matka – strefa nieprzekraczalnego milczenia 943.4. Relacje z innymi 100
3.3.2. Córka – bezradność i porozumienie z dzieckiem 95
3.4.1. Radość i strach 1013.5. Przestrzenie zastępcze i tożsamość 112
3.4.2. Mężczyźni 101
3.4.2.1. W miejscu pracy 101
3.4.2.2. Cena podmiotowości 102
3.4.2.3. Iluzja życia rodzinnego 103
3.4.3. Relacje z kobietami 105
3.4.3.1. Wyścigi kobiet i dychotomia rodzaju 108
3.5.1. Światło jako symbol bezpieczeństwa 1133.6. Podsumowanie 117
3.5.2. Światło, ogień i śmierć 115
3.5.3. Rytuały i przestrzenie zastępcze 116
4.1. Narracyjne kształtowanie tożsamości 1215. Podsumowanie 153
4.1.1. Sytuacja narracyjna 1224.2. Czas narracji i czas zdarzeń 125
4.2.1. Czas własny narratorki 1264.3. Struktura świata bohaterki – poszukiwanie definicji relacji 128
4.3.1. Typy relacji 1284.4. Tożsamość, cielesność, płeć 143
4.3.1.1. Matka – axis mundi 129
4.3.1.2. Nieobecność – znaczenie ojca 134
4.3.1.3. Przyjaźń 137
4.3.1.3.1. Podstawy więzi przyjacielskich 138
4.3.1.3.2. Funkcje przyjaźni 138
4.3.1.3.3. Porównanie więzi krwi i przyjaźni 140
4.3.1.4. Małżeństwo, 141
4.4.1. Ciało i zdumienie egzystencjalne 1444.5. Alter ego narratorki – Mina 147
4.4.2. Odkrywanie ciała 144
4.4.2.1. Dygresja – aborcja i samotne macierzyństwo 145
4.4.3. Postrzeganie cielesności i ciało dopominające się uwagi 146
4.6. Matka i tożsamość 150
1.1. Temat pracy 132. Zerwane genealogie i tożsamość utracona 49
1.2. Metodologia pracy 14
1.2.1. Badanie tożsamości 141.3. Polityczno-społeczne tło zmian w powojennej Japonii 21
1.2.2. Rola odniesień pozatekstowych 18
1.2.2.1. Psychologia 18
1.2.2.2. Socjologia 19
1.3.1. System ie i powojenna nuklearyzacja rodziny 231.4. Przemiany jakościowe relacji międzyludzkich 27
1.3.2. Proces „udomowienia” kobiet 25
1.3.3. Zmiany demograficzne 27
1.4.1. Małżeństwa aranżowane i z wyboru 271.5. Kobieta w rodzinie – osamotniona matka pod presją 32
1.4.2. Relacja między kobietą a mężczyzną 28
1.4.3. Potomstwo i ideologie 29
1.4.3.1. Antykoncepcja i aborcja 29
1.4.3.2. Adopcja 30
1.6. Modele psychologii japońskiej – dynamika relacji matki i dziecka 36
1.7. Obsesja matki i łona w literaturze japońskiej 40
1.8. Tematy literatury kobiet 42
1.9. Ogólna charakterystyka pisarstwa Yūko Tsushimy, prezentacja jej sylwetki 45
1.10. Kryteria wyboru analizowanych utworów 46
2.1. Analiza powieści Ikimono no atsumaru ie oraz opowiadania Mizu no chikara 493. Zapis konstytuowania się tożsamości kobiety 89
2.1.1. Literatura pogranicza – między obłędem, nerwicą a zwykłym życiem – Ikimono no atsumaru ie Yūko Tsushimy 512.2. Psychologiczny obraz Rutsu – antycórka vs antymatka 52
2.2.1. Rutsu – samotne dziecko 522.3. Uniwersalne, męskie oko 58
2.2.2. Samotne dziecko – samotną kobietą 55
2.2.3. Spotkanie z Maro – regres do wczesnej fazy dzieciństwa i ożywienie fiksacji na punkcie ojca 55
2.4. Kobieta bez przyszłości 60
2.5. W poszukiwaniu źródeł tożsamości 63
2.5.1. Węże, matka, córka oraz śmierć 632.6. „Mamo, gdzie jesteś?” Poszukiwanie tożsamości i próba odzyskania genealogii kobiecej w opowiadaniu Moc wody 82
2.5.2. Zerwana genealogia. Antygona w pułapce 66
2.5.3. Poza granice jednostki 70
2.5.4. Siedem dni od-tworzenia świata, siedem dni poszukiwania tożsamości 71
2.5.5. Szczelina i przejście na drugą stronę 74
2.5.6. Pułapki racjonalnego myślenia 75
2.5.7. Rola kobiet wobec mężczyzn i tradycji 77
2.5.8. Dom wszystkich żyjących. Znaczenie tytułu oraz innych aluzji chrześcijańskich 78
2.5.9. Ironia i pesymizm Tsushimy wizji patriarchalnych światów 80
2.5.10. Niewysłuchane monologi 81
2.6.1. Zatopione światy 832.7. Podsumowanie 87
2.6.2. Kobieta-tkaczka, Arachne i żuraw. Tekst jako tkanina, jako sieć i pajęczyna 84
2.6.2.1. Yūzuru 85
2.6.3. Próby identyfikacji 86
2.6.4. Słowa, nici, ściegi zdań 86
3.1. Psychoanalityczna lektura Hikari no ryōbun Yūko Tsushimy 894. Tożsamość odzyskana – identyfikacja z matką 121
3.2. Psychologiczna analiza bohaterki 90
3.2.1. Stan wyjściowy 903.3. Matki i córki 94
3.2.2. Konflikt uczuć 91
3.2.2.1. Relacja z mężem 91
3.3.1. Matka – strefa nieprzekraczalnego milczenia 943.4. Relacje z innymi 100
3.3.2. Córka – bezradność i porozumienie z dzieckiem 95
3.4.1. Radość i strach 1013.5. Przestrzenie zastępcze i tożsamość 112
3.4.2. Mężczyźni 101
3.4.2.1. W miejscu pracy 101
3.4.2.2. Cena podmiotowości 102
3.4.2.3. Iluzja życia rodzinnego 103
3.4.3. Relacje z kobietami 105
3.4.3.1. Wyścigi kobiet i dychotomia rodzaju 108
3.5.1. Światło jako symbol bezpieczeństwa 1133.6. Podsumowanie 117
3.5.2. Światło, ogień i śmierć 115
3.5.3. Rytuały i przestrzenie zastępcze 116
4.1. Narracyjne kształtowanie tożsamości 1215. Podsumowanie 153
4.1.1. Sytuacja narracyjna 1224.2. Czas narracji i czas zdarzeń 125
4.2.1. Czas własny narratorki 1264.3. Struktura świata bohaterki – poszukiwanie definicji relacji 128
4.3.1. Typy relacji 1284.4. Tożsamość, cielesność, płeć 143
4.3.1.1. Matka – axis mundi 129
4.3.1.2. Nieobecność – znaczenie ojca 134
4.3.1.3. Przyjaźń 137
4.3.1.3.1. Podstawy więzi przyjacielskich 138
4.3.1.3.2. Funkcje przyjaźni 138
4.3.1.3.3. Porównanie więzi krwi i przyjaźni 140
4.3.1.4. Małżeństwo, 141
4.4.1. Ciało i zdumienie egzystencjalne 1444.5. Alter ego narratorki – Mina 147
4.4.2. Odkrywanie ciała 144
4.4.2.1. Dygresja – aborcja i samotne macierzyństwo 145
4.4.3. Postrzeganie cielesności i ciało dopominające się uwagi 146
4.6. Matka i tożsamość 150
0.00 zł