Granice wyobraźni–granice słowa to kolejne ogniwo studiów porównawczych nad XX wieczną poezją polską widzianą przez pryzmat poezji anglojęzycznej, która w ubiegłym wieku odegrała znaczącą rolę w przemianach literatury europejskiej i poprzez dzieła swych wybitnych przedstawicieli wpłynęła na jej obecny kształt.
Książka poświęcona została dwóm wybitnym poetom urodzonym w niepodległej Polsce, którzy po roku 1945 pozostali w kraju i w najtrudniejszym okresie powojennej historii stali się twórcami „polskiej szkoły poetyckiej”, dobrze znanej w strefie języka angielskiego. „Za cechę wyróżniającą tej szkoły uważa się łączenie doświadczenia historycznego z indywidualnym losem”.
Zbigniew Herbert i Tadeusz Różewicz ukazani zostali na tle polskiej recepcji anglosaskiego modernizmu, czyli szeroko rozumianego nurtu XX wiecznej „nowoczesności”, reprezentowanego w poezji głównie przez T.S.Eliota i Ezrę Pounda oraz W.B.Yeatsa w roli prekursora. Szczegółowe analizy wierszy Herberta oraz Różewicza na tle oryginalnych utworów Eliota oraz Pounda pomogą czytelnikom rozpoznać i samodzielnie wyodrębnić charakterystyczne cechy dwudziestowiecznej „polskiej szkoły poetyckiej”, zróżnicowanej zarówno w sferze „formy” jak i „treści”.
Rodzimym punktem odniesienia są w mojej książce eseje, wiersze i przekłady Czesława Miłosza, bezpośredniego spadkobiercy europejskiego modernizmu, rzetelnego pośrednika - w czasach podziału Europy - między literaturą polską i „zachodnią”, „krajową” i „emigracyjną”, który w utworach Yeatsa odnajdywał potwierdzenie twórczej i poznawczej roli wyobraźni a w wizyjnych poematach Williama Blake’a szukał nadziei dla religijnego zwątpienia i rozpaczy emigranta, rzuconego w cywilizację zdominowaną przez kulturę masową, obcą najgłębszym duchowym aspiracjom jednostki.