Środowisko pracy, istniejące systemy zarządzania, często oparte na nowoczesnych technologiach, czy współpraca w zespole tworzą zbiór współistniejących czynników funkcjonowania organizacji, w tym również aktywności człowieka w organizacji. Aktywność ta zależy od takich czynników, jak wymagane kompetencje czy specyfika pracy, która współcześnie ewoluuje w kierunku realizacji zadań w trybie projektowym. Istotną składową są zachowania osób w organizacji tworzących specyficzną grupę społeczną.
Wymienione elementy, stanowiące główny temat eksploracji dotyczącej funkcjonowania człowieka w organizacji, zostały przedstawione przez autorów w poszczególnych rozdziałach dotyczących:
- kompetencji zawodowych pracowników w kontekście budowania i modelowania karier w organizacji,
- funkcjonowania pracowników w zespołach projektowych,
- warunków środowiska pracy.
Różnorodność postrzegania człowieka w organizacji stanowi próbę zwrócenia uwagi na wielowątkowość i złożoność pracy oraz może być przyczynkiem do dyskusji zarówno dla naukowców, jak i praktyków.