SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Przedmowa 7
Tabula gratulatoria 13
Bibliografia prac Profesora Macieja Włodarskiego (lata 1973–2016) 21
I. TEMPORA ET MORES
„W Królestwie nie ma miejsca dla głupców”? Glosa do lektury przypowieści o nieuczciwym zarządcy (Łk 16, 1–13) 35
Albert Gorzkowski
O nowinkach obyczajowych (de novitatibus morum) w Europie Środkowej na początku XIV wieku 63
Mieczysław Mejor
Deus venter. O motywie „boga-brzucha” w literaturze średniowiecznej (na wybranych przykładach) 91
Lidia Grzybowska
Traktat moralny i… staropolska encyklopedia pijaństwa – o Gościńcu pewnym niepomiernym moczygębom a omierzłym wydmikuflom świata tego… Józefa Wereszczyńskiego (między wolą boską a ludzkimi pragnieniami) 117
Michał Kuran
Ars bene edendi. Kilka słów o jedzeniu i książkach kucharskich w dawnych Niderlandach 135
Piotr Oczko
II. SPECULA ET IMAGINES
Le miroir-modèle de Marguerite Porete – une oeuvre ouverte au Moyen Âge 155
Beata Spieralska-Kasprzyk
Epitafia Piotra Abelarda a wzorzec uczonego w średniowiecznej Europie 173
Elwira Buszewicz
Apostoł dwunastej godziny. Święty Maciej versus Judasz w kaznodziejstwie staropolskim (rekonesans) 197
Roman Mazurkiewicz
Wzorce kobiecości (i męskości) w popularnym traktacie parenetycznym Zachowanie żywota panieńskiego… (Kraków, Florian Ungler, 1530) 217
Tomasz Nastulczyk
Pod osłoną figury. (Święty) Krzysztof Mikołaja Reja 237
Wojciech Ryczek
Trzy staropolskie rozprawy o wychowaniu obywatelskim w kręgu tradycji de institutione principis 259
Teresa Bałuk-Ulewiczowa
„Kalwińska święta”. Elżbiety z Szydłowieckich Radziwiłłowej ars bene vivendi w Krótkim wypisaniu sprawy Cypriana Bazylika 273
Dariusz Chemperek
Święty Stanisław Kostka jako wzorzec moralny. Wybrane przedstawienia ikonograficzne na tle kreacji literackich (do XVIII wieku) 291
Justyna Łukaszewska-Haberkowa
III. GENERA ET SPECIES
Modlitwa świętego biskupa w świetle hagiografii św. Wojciecha i św. Stanisława do końca XIII wieku 313
Maria Starnawska
John Dryden i Samuel Johnson o poetach metafizycznych 329
Andrzej Borowski
Rozmowy Artaksesa i Ewandra Stanisława Herakliusza Lubomirskiego – u źródeł polskiej powieści? 341
Grzegorz Zając
Psychomachia sarmackiego Fausta. Mistrz Twardowski J.I. Kraszewskiego w kontekście średniowiecznych i wczesnonowożytnych moralitetów oraz ich literackich przetworzeń 355
Maciej Gaździcki
IV. LOCI ET ARTES
Quis beatus est? Quid beatum est? Studium leksykalne przymiotnika beatus w łacinie polskiego średniowiecza 377
Anna Ledzińska
Historia jako nauka w koncepcji uczonych epoki humanizmu 395
Roman Maria Zawadzki
Bazylea – kolebka erazmianizmu niemieckiego 407
Jakub Koryl
Czy dawni Polacy marzyli o Wyspach Szczęśliwych? Polskie przekłady epody 16 wobec Horacjańskiej dychotomii wyobrażeń o miejscu szczęśliwym, czyli Beatus ille versus insulae fortunatae 439
Grażyna Urban-Godziek
Wybrana bibliografia 461
Indeks osób i postaci 475
Indeks miejsc i nazw geograficznych oraz mitologicznych 497